اتحادیه ملی ژونالیستان: اسناد اختلاس دکتر رهین بررسی شود

- ۱۶ میزان ۱۳۹۲

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، خواستار پی‌گیری و بررسی پروندۀ فسادِ وزیر اطلاعات و فرهنگ شده است.
فهیم دشتی رییس اجراییه‌یی اتحادیۀ ژونالیستان افغانستان، دیروز در کابل به خبرنگاران گفت، آن‌ها پروندۀ فساد وزیر اطلاعات و فرهنگ آقای سید مخدوم رهین را به نهادهای عدلی و قضایی فرستاده‌اند و از این نهادها می‌خواهند تا در بارۀ صحت و سقم آن تحقیق کنند.
آقای دشتی با تأکید بر این که موضوع فساد مالی سید مخدوم رهین با صحبت‌کردن در رسانه‌ها حل نمی‌شود، گفت: این مسأله باید به گونۀ جدی توسط نهادهای مسوول بررسی شود.
آقای دشتی همچنان گفت، اتحادیۀ ملی ژونالیستان افغانستان به تاریخ ۱۵ اسد اسنادی را که در دست داشت، ضمیمۀ یک نامۀ رسمی به ریاست عمومی امنیت ملی، دادستانی کل و ادارۀ عالی مبارزه با ارتشا و فساد اداری فرستاد و از آن‌ها خواستار پی‌گیری و بررسی این پرونده شد.
او افزود، بعد از فرستادن این اسناد ظاهراً کمیسیونی توسط رییس جمهور ایجاد شده تا این قضیه را بررسی کند، اما تا اکنون هیچ‌گونه پاسخی از این بررسی‌ها داده نشده است، در کنار آن به خاطر تعقیب این موضوع ما یکبار دیگر نیز به همین نهادها نامه‌های رسمی فرستادیم و نامه‌هایی هم به کمیسیون امور فرهنگی، دینی و معارف مجلس نماینده‌گان و مجلس بزرگان ضمیمه اسناد فرستادیم.
آقای دشتی تأکید ورزید که آن‌ها هیچ‌گونه ادعای مبتنی بر اختلاس وزیر اطلاعات فرهنگ ندارند، اما از نهادهای مربوط خواست تا این قضیه را با دقت و جدیت بررسی کنند و نتایج بررسی‌های خود را اعلان کنند.
رییس اجراییه‌یی اتحادیۀ خبرنگاران افغانستان همچنان افزود، اگر نهادهای مسوول خواهان بررسی قضیۀ اختلاس سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ باشند، آن‌ها آماده هستند تا اسناد بیشتری را نیز در اختیارشان قرار بدهند.
او همچنان از رسانه‌ها خواست تا این پرونده را به گونۀ تقیب جدی کنند.
فهیم دشتی همچنان گفت، چندی پیش کسی به نام جان بازخان که یک مقدار از آثار تاریخی را در سال‌های ۲۰۰۳و ۲۰۰۴ به لندن برده، توسط پولیس لندن باز داشت گردید، پولیس لندن بعد از باز داشت این قاچاقچی نامۀ را به وزارت اطلاعات و فرهنگ فرستاده و تذکر داده است که ما کسی را با آثار قاچاق شده از افغانستان بازداشت کرده‌ایم؛ وزارت اطلاعات و فرهنگ در جواب به نامه نوشته است که این آثار مربوط به موزیم ملی افغانستان نیست؛ در حالی که موزیم ملی افغانستان پشنهاد کرده است که باید ما این آثار را ببینیم.
آقای دشتی افزود، این آثار مربوط به دورۀ برنز می‌شود و پولیس لندن گفته است که مربوط به افغانستان است، اما وزارت اطلاعات فرهنگ به این نامه جواب رد داده و گفته است که این آثار مربوط به افغانستان نمی‌شود.
قابل یاد آوری است، به تازه‌گی روزنامۀ دیلی بیست نگاشته داکتر سید مخدوم رهین یک میلیون دالر از پول‌های کمکی برای حفظ آثار تاریخی این کشور را حیف و میل کرده است.
در گزارش گفته شده که در سال ۲۰۰۳ میلادی مدانجیت سنگهـ سفیر حُسن نیت یونسکو به اساس یک تفاهم‌نامه تعهد نمود که یک میلیون دالر را به هدف حفظ آثار باستانی افغانستان به وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور کمک می‌کند.
دیلی بیست به نقل از برخی مقام‌های سابق این وزارت نوشته است که سید مخدوم رهین این پول را به حساب بانکی‌اش انتقال داده و آن را حیف و میل کرده است.
اما وزیر اطلاعات و فرهنگ این اتهامات را رد کرده و گفته است که تمام این پول‌های تعهد شده به او داده نشده است.
هارون مجیدی

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.