وزیر انرژی و آب: مسیر توتاب از سالنگ به بامیان تغییر نخواهد کرد

گزارشگر:چهارشنبه 15 ثور 1395 - ۱۴ ثور ۱۳۹۵

وزیر انرژی و آب افغانستان می‌گوید که تثبیت مسیر انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت موسوم به «توتاپ» به دو سال قبل بر می‌گردد و بناً این پروژه از راه سالنگ می‌گذرد.
علی احمد عثمانی، دیروز(سه شنبه) در یک نشست خبری در کابل گفت: «بر اساس مطالعات شرکت فیشنر که در ماستر پلان برق افغانستان mandegar-3انعکاس یافته است، مسیر لین برق ۵۰۰ کیلوولتی که بعد از پل‌خمری به سمت کابل انتقال یابد، از مسیر بامیان عبور می‌کند؛ اما جلسه‌یی که در شهر اشتوتگارد آلمان با اشتراک وزارت انرژی و آب، وزارت مالیه، وزارت اقتصاد و شرکت برشنا و تمویل کننده‌گان این پروژه هم‌چون بانک توسعه آسیایی، بانک جهانی، یو‌اس‌آی‌دی و بانک اسلامی صورت گفت، موافقه بر این شد که علاوه بر مسیر بامیان، مسیر سالنگ هم مورد مطالعه و سروی قرار بگیرد».
آقای عثمانی گفت، پس از آن‌که مسیر سالنگ مورد مطالعه قرار گرفت، این مسیر نسبت به مسیر بامیان، کوتاه‌تر بود که تطبیق این پروژه، هم زمان کمتری را می‌گرفت و هم هزینه پروژه کمتر بود. به گفته آقای عثمانی، پس از این گزارش، کار روی پروژه توتاپ از مسیر سالنگ آغاز شد که گزارش آن در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵، به کمیته تدارکات ملی تحویل داده شد.
وزیر انرژی و آب گفت که با توجه به اهمیت مساله، طی جلسات متعدد هر دو مسیر از سوی این وزارت، شرکت برشنا و دفتر معاونت دوم ریاست‌جمهوری مورد مطالعه قرار گفت و گزارش آن به کابینه ارجاع داده شد.
آقای عثمانی وزیر انرژی و آب گفت، مسیر بامیان برای انتقال برق پروژه «توتاپ» زمانی از سوی شرکت فیشنر تعیین شده بود که تا آن زمان، مسیر سالنگ مورد مطالعه و سروی قرار نگرفته بود.
آقای عثمانی تاکید کرد که پس از سروی مسیر سالنگ، کار انتقال برق پروژه توتاپ از این مسیر شروع شده است که اکنون، از لحاظ مدت زمانی هم امکان ندارد که مسیر سالنگ به مسیر بامیان تغییر پیدا کند.
این درحالی است که اعتراض‌ها بر این اقدام حکومت بالا گرفته است.
معترضان دولت را متهم به تبعیض در برابر باشنده گان مناطق مرکزی کشور می سازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.