تحویل ۳۰ بالگرد روسی به ارتش افغانستان در سال ۲۰۱۴

- ۱۰ عقرب ۱۳۹۲

۱۱-عقرب/۱۳۹۲

شرکت روسی مسوول صادرات تسلیحات اعلام کرد روسیه پیش بینی می‌کند سال آینده ۳۰ فروندبالگرد را که امریکا (از روسیه)‌ خریداری کرده است، به ارتش افغانستان تحویل دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اقدام در چارچوب قراردادی صورت می‌گیرد که در مجموع تحویل ۶۳ فروند بالگرد را به افغانستان در نظر گرفته شده است.mandegar
شرکت دولتی روزوبوروناکسپورت Rosoboronexport در سال ۲۰۱۱ قراردادی را به ارزش ۳۷۵ میلیون دالر برای تحویل ۲۱ فروند بالگرد ام.ای ۱۷ MI-17 به کابل امضا کرده بود. این شرکت دولتی در بیانیه‌یی اعلام کرد اجرای این قرارداد در نیمه سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت و از آن پس دو بخش دیگر نیز مکمل آن شده است.
در این بیانیه آمده است، در سال ۲۰۱۲، واشنگتن ۱۲ فروند بالگرد جدید را سفارش داد که آخرین آن در ماه اکتبر تحویل داده شد. مسکو و واشنگتن سپس امسال ضمیمه جدید این قرارداد را امضا کردند و براساس آن برای تحویل ۳۰ بالگرد دیگر به کابل که قرار است در سال ۲۰۱۴ انجام شود، متعهد شدند.
این قرارداد در مجموع تحویل ۶۳ فروند بالگرد را به ارزش بیش از یک میلیارد دالر که براساس بهای ۲۱ فروند بالگرد اولیه محاسبه شده است، شامل می‌شود. تحویل بالگردهای روسیه به نیروهای مسلح افغان که به سال ۲۰۰۹ باز می‌گردد، نشانه‌یی از نزدیکی بین مسکو و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو)‌ است.
پس از بیش از یک سال مذاکرات بیهوده بین روسیه و ناتو، واشنگتن تصمیم گرفت هزینه تحویل این بالگردها را به عهده گیرد. شمار بسیاری از اعضای ناتو می‌خواستند مسکو بالگردها را مجانی تحویل افغانستان دهد. سناتورهای امریکایی در سال ۲۰۱۲ این قرار داد را محکوم کردند. آنها اعلام کردند این شرکت روسی به رژیم بشار اسد رییس جمهور سوریه نیز سلاح می‌فروشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.