رییس دبیرخانۀ برگزاری لویه جرگه: لـویه جـرگه منافی پارلمـان نیست

گزارشگر:13-عقرب/1392 - ۱۲ عقرب ۱۳۹۲

رییس دبیرخانۀ برگزاری لویه جرگه مشورتی با تأکید بر این نکته که دستور کار آنان مشخص بوده و تنها هدف ایفای نقش مشاوره‌ در مورد توافقنامۀ امنیتی با امریکاست، گفت: این جرگه منافاتی با وظایف پارلمان ندارد.
خبرگزاری فارس: برگزاری لویه جرگه منافاتی با وظایف پارلمان افغانستان ندارد
صادق مدبر در یک نشست خبری در کابل با رد شایعات مطرح شده مبنی بر عدم شفافیت در دستور کار لویه جرگه مشورتی گفت که دستور کار این لویه جرگه، تنها ارایه مشورت در مورد پیمان امنیتی کابل-واشنگتن است.mandegar
مدبر در ادامه در زمینه تاریخ برگزاری لویه جرگه گفت: این جرگه در اواخر ماه عقرب برگزار می‏‌شود. شایعاتی وجود دارد مبنی بر این که زمان دقیق برگزاری لویه جرگه مشورتی تاریخ ۲۸ عقرب است.
رییس دبیرخانه کمیسیون آمادگی لویه جرگه مشورتی با تأکید بر نقش مشورتی لویه جرگه در مشاوره به رییس جمهور افغانستان، افزود: برپایی لویه جرگه مشورتی هیچ منافاتی با اختیارات و وظایف پارلمان افغانستان ندارد و طبق قانون اساسی این کشور، شورای ملی (مجلس نماینده‎گان و مجلس سنا) اختیارات لازم را در مورد بررسی توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن دارند.
مدبر همچنین در خصوص ترکیب اعضای لویه جرگه مشورتی اظهار داشت که در ۱۷ بخش ۸۰ تن از حقوقدانان برجسته افغانستان در نظر گرفته شده‌‌اند.
به گفته وی، این ۱۷ بخش از قشرهای گوناگون مردم افغانستان نمایندگی خواهند کرد.
مدبر همچنین گفت: ۵۰ درصد فهرست شرکت‌کنندگان تکمیل شده و قرار است تا اواسط هفته آینده این فهرست نهایی شود.
وی در مورد شرکت مهاجرین افغان مقیم کشورهای خارجی نیز گفت که در این لویه جرگه، دست‏‌کم ۲۱۰ تن از نماینده‎گان افغان‌‏های مهاجر نیز دعوت شده‌‏اند.
به گفته رییس دبیرخانه آمادگی برگزاری لویه جرگه، نامزدهای ریاست جمهوری و معاونان آنان نیز به این جرگه دعوت شده‌‏اند.
پیش از این کمیسیون برگزاری لویه جرگه اعلام کرده بود که در نخستین روز برگزاری لویه جرگه مشورتی، سفرای کشورهای خارجی مقیم کابل نیز فراخوانده شده‌‏اند.
آمادگی‌‏های امنیتی
با گذشت هر روز، آمادگی‏‌های امنیتی در اطراف محوطه تالار برگزاری لویه جرگه واقع در غرب شهر کابل بیش‏تر می‏‌شود.
مدبر در خصوص اتخاذ تدابیر امنیتی لازم برای برگزاری لویه جرگه نیز گفت: کمیته ویژه‌‏یی برای تأمین امنیت لویه جرگه تحت نظر سرپرست ریاست اداره امنیت ملی و شرکت نهادهای امنیتی موظف شده و تدابیر ویژه‌ای توسط این کمیته اتخاذ شده است.
روز شنبه برخی از اعضای پارلمان برگزاری لویه جرگه مشورتی را خلاف قانون اساسی افغانستان خوانده بودند.
عرفان‏‌الله عرفان منشی پارلمان روز شنبه گفت که هیأت رییسه این مجلس در لویه جرگه مشورتی شرکت نخواهد کرد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.