کرزی در نشست شورای امنیت ملی: نشست سه‌جانبه پیامدهای خوبی برای تأمین صلح دارد

گزارشگر:13-عقرب/1392 - ۱۲ عقرب ۱۳۹۲

رییس‎جمهور کرزی سفرش به بریتانیا و اشتراک در نشست سه جانبۀ افغانستان، پاکستان و بریتانیا را «سودمند» خوانده است.
براساس خبرنامۀ ریاست‎جمهوری، آقای کرزی روز گذشته در جلسۀ شورای امنیت ملی افغانستان در ارگ ریاست‌جمهوری گفت که هیأت عالیرتبۀ افغانستان در مجمع جهانی اقتصاد اسلامی در لندن اشتراک فعال داشتند.
رییس‎جمهور کرزی افزود که در جنب مجمع یاد شده، نشست‌های مفید و مؤثر سه جانبه میان سران کشورهای افغانستان، پاکستان و بریتانیا صورت گرفت که می‌تواند پیامد خوبی در امر تاٌمین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه در قبال داشته باشد.mandegar
در جلسۀ شورای امنیت ملی، آقای کرزی روند آموزش و پرورش منسوبان نیروهای امنیتی در کشور بریتانیا را مثبت ارزیابی نموده و هدایت داده تا وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله یک طرح جامع را به‌خاطر بهبود وضعیت معیشتی دانشجویان نظامی افغان در بریتانیا و سایر کشورهای اروپائی ارایه کنند.
همچنان رییس‌جمهور کرزی روی بهبود بیشتر پروسه گزینش افسران واجد شرایط برای بورس‌های تحصیلی به خارج کشور تأکید مزید کرد.
بر بنیاد این خبرنامه، در بخش دیگرِ جلسه شورای امنیت ملی، روی مسودۀ قرارداد همکاری‌های امنیتی و دفاعی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا بحث صورت گرفته است.
مشاور امنیت ملی از پیشرفت‌های گفت‌وگوها و جلسات قبلی روی سند به اعضای شورای امنیت ملی گزارش ارایه کرد. سپس فیصله شد تا مشاور امنیت ملی طرح های ارایه شدۀ اخیر در جلسه را با جانب ایالات متحده امریکا در میان گذاشته و مورد بحث قرار دهد.
همچنان تأکید صورت گرفت تا طرح نهایی این سند به زبان‌های پشتو و دری برای پیشکش به لویه جرگۀ مشورتی، در فرصت مناسب ترتیب گردد. چودری نثار علی‌خان، وزیر داخله پاکستان، حملۀ هواپیماهای امریکایی را «قتل» مذاکرات میان دولت پاکستان و طالبان این کشور خواند.
وی گفت: کشتن محسود فقط مرگ یک نفر نبود، بلکه مرگ تلاش‌ها برای برقراری صلح بود. این یک ضربه بزرگ بر روند صلح بود و ما جنبه‌های مختلف این اقدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
نثار علی خان تاکید کرد: امریکایی‌ها خواهان برقراری صلح در پاکستان نیستند، ما خواهان یک سیاست جدی در باره حملات هواپیماهای بدون سرنشین هستیم. پاکستان با امریکا صحبت می‌کند و از آنها درباره این حمله توضیح می‌خواهد. این حمله مذاکرات دولت با طالبان را به طور جدی نابود کرد. ما این اقدام را محکوم می کنیم و با ورود نخست‌وزیر به کشور یک نشست اضطراری کابینه برگزار می کنیم.
وی افزود: در این مصاحبه قرار بود از پیشرفت در مذاکرات صلح گزارشی ارائه شود.
پرویز رشید، وزیر اطلاعات پاکستان نیز خاطر نشان ساخت که دولت این کشور همچنان طرفدار مذاکره است و به تلاش‌های خود در این راستا ادامه خواهد داد. رشید گفت: «ما همه موانع آغاز چنین گفت‌وگویی را برطرف کرده بودیم و همچنان تلاش خواهیم کرد که آن را به فرجام برسانیم».
ولی یکی از فرماندهان طالبان پاکستان به نام اسماعیل خان به خبرگزاری آلمان گفت، هنوز زود است بگوییم که آیا طالبان پاکستان همچنان آماده مذاکره هستند یا نه.
همچنین براساس برخی گزارش‌ها قرار بود تیم سه نفره‌یی از علما برای ارائه پیشنهاد مذاکره به وزیرستان برود که با کشته شدن محسود این اقدام لغو شد.
امریکا طالبان پاکستان را به حمله‌یی نافرجام در میدان «تایمز» نیویورک در ماه می سال ۲۰۱۰ متهم می‌کند. امریکا همچنین این جریان را برای حمله‌یی انتحاری به یک پایگاه سازمان سیا در افغانستان در دسمبر سال ۲۰۰۹ مسوول می‌داند. در آن حمله ۷ امریکایی کشته شدند.
تحریک طالبان پاکستان یک تشکیلات سراسری برای گروه‌های مختلفی از اسلامگرایان افراطی است که با شبکه تروریستی القاعده همکای دارد و مستقل از طالبان افغانستان عمل می‌کند.
این تشکیلات را مسوول مرگ هزاران تن و از جمله شمار زیادی غیرنظامی می‌دانند. یکی از اقدامات طالبان پاکستان که با انزجار عمومی در سراسر جهان روبرو شد، سوء‌قصد به ملاله یوسف‌زی دانش‌آموز ۱۵ ساله‌یی بود که برای حق آموزش دختران در پاکستان مبارزه می‌کرد و تروریست‌های طالبان گلوله‌یی به سر او شلیک کردند، ولی وی از این سوء‌قصد جان بدر برد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.