کرزی به هیأت کانگرس امریکا: مردم افغانستان مصونیت و امنیت می‎خواهند

گزارشگر:14 عقرب 1392 - ۱۳ عقرب ۱۳۹۲

mandegarرییس‌جمهور کرزی شامگاه یک‎شنبه در دیدار با هیأت کانگرس ایالات متحده امریکا گفته است که زمان کشتن حکیم‎الله محسود رهبر طالبان پاکستانی مناسب نبوده است.
هیأت کانگرس امریکا به ریاست‎ آقای آدم کنزنگر عضو کمیسیون روابط خارجی این کشور بر حمایت پایدار از افغانستان تأکید کرده است.
بر بنیاد خبرنامۀ ریاست‏جمهوری، در این ملاقات که سفیر امریکا در افغانستان نیز حضور داشت، دو طرف در مورد مسایل مختلف مطرح میان دو کشور به‌شمول همکاری‌های درازمدت استراتیژیک، سند همکاری‌های امنیتی و دفاعی با ایالات متحده و اوضاع منطقه بحث و گفت‌‎وگو نمودند.
هیات کانگرس امریکا در مورد سفر اخیرشان به پاکستان نیز به رییس جمهور کرزی معلومات داده و گفته‌اند که برداشت ما از ملاقات با مقامات پاکستانی این بود که آن‌ها امروز اهمیت همکاری با افغانستان را درک کرده اند.
رییس جمهور کرزی نیز ملاقات خویش با نخست‌‎وزیر پاکستان در نشست سه جانبه لندن را مثبت خواند و آن را یکی از بهترین ملاقات‌ها با جانب پاکستانی دانست و ابراز آرزومندی کرد که حمله روز شنبه بر رهبر طالبان پاکستانی فضای همکاری برای موفقیت پروسه صلح در افغانستان و پاکستان را خدشه دار نسازد. حامد کرزی تأکید کرد که حمله بر حکیم الله محسود در وقت مناسب صورت نگرفت، اما امیدواریم که در نتیجه آن تلاش‌های صلح صدمه نبیند.
رییس جمهور کرزی همچنان تأکید کرد که ما آرزو داریم روابط میان دو کشور با دیدار نخست‎وزیر پاکستان از کابل تحکیم بیشتر یابد. حامد کرزی گفت نخست‎‌وزیر جدید پاکستان بر شگوفائی اقتصاد و رفاه پاکستان تاکید میکند و این کار بدون دوستی و همکاری صادقانه با افغانستان تضمین شده نمی تواند.
هیات کانگرس امریکا تاکید کرد که ما خواهان همکاری درازمدت با افغانستان هستیم و می‌خواهیم پس از سال ۲۰۱۴ نیز همکار خوب افغانستان بمانیم. این هیات همچنان از پیشرفت‌های نیروهای امنیتی افغانستان تقدیر نموده آنرا چشمگیر خواند.
رییس‌جمهور کرزی در مورد همکاری‌های درازمدت میان افغانستان و ایالات متحده، تاکید کرد که افغانستان و امریکا به هدف تأمین امنیت هر دو کشور به همکاری استراتیژیک با همدیگر نیاز دارند. حامد کرزی سند همکاری‌های امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا را به منفعت هر دو کشور خواند، اما تاکید کرد که برای ما مصونیت و امنیت مردم افغانستان در اولویت قرار دارد و هرگاه مردم افغانستان مطمین شوند که این سند باعث امنیت و مصونیت‌شان می‌شود و حاکمیت ملی شان احترام می‌شود، آماده خواهند بود که این سند را به امضا برسانند.
او تأکید کرد که توقع مردم افغانستان از همکاری درازمدت با امریکا تامین امنیت و مصونیت آنهاست. وی گفت زمانی‌که مردم افغانستان خود را در این همکاری مصون و کشور شان را امن بیابند، می‌توانند بهترین همکار ایالات متحده باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.