شورای عالی صلح: عملکرد طالبان پاکستانی روی طالبان افغان تاثیر می‌گذارد

گزارشگر:18 عقرب 1392 - ۱۷ عقرب ۱۳۹۲

mandegarشورای عالی صلح افغانستان گفته است که تغییر در خط مش گروه طالبان پاکستانی، به عملکرد طالبان افغان هم تاثیر می‌گذارد.
شهزاده شاهد از سخنگویان شورای عالی صلح افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که گروه طالبان افغان و گروه تحریک طالبان پاکستانی با هم در ارتباط اند و شیوه عملکرد یکی بر دیگری تاثیر دارد.
آقای شاهد روز جمعه به دنبال انتخاب ملا فضل‌الله توسط تحریک طالبان پاکستانی به جانشینی حکیم‌الله محسود گفت: «ما خارج از مرزها هیچ اراده‌ای برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان هیچ کشور دیگری نداریم. البته با توجه به مرز مشترک ما با پاکستان و روابط بین طالبان دو کشور، اگر طالبان و بزرگان طالبان با روند صلح زیاد مخالفت نشان دهند، این وضعیت بر عملکرد طالبان کشور دوم هم تاثیر می کند.»
مسئولان شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند هنوز امیدوارند که طالبان پاکستانی گزینه صلح را با دولت پاکستان نسبت به تشدید جنگ ترجیح دهند.
این اظهارات یک روز پس از معرفی رهبر جدید گروه طالبان پاکستانی مطرح می‌شود. تحریک طالبان پاکستانی روز گذشته کلیک ملا فضل‌الله را به عنوان رهبر خود تعیین کرد.
او که به نام های «ملا رادیو» و «ملا اف ام» هم شهرت دارد، از چهره های تندرو در میان گروه طالبان پاکستانی است. ملا فضل الله گفت‌وگوهای صلح با دولت پاکستان را مردود دانسته و قول داده از مرگ رهبر سابق این گروه انتقام بگیرد.
ملا فضل‌الله با رهبران گروه طالبان و شبکه القاعده نزدیکی دارد و در گذشته تلاش کرده احکام شریعت از جمله شلاق زدن را در منطقه اجرا کند. یک هفته پیش حکیم الله محسود به روز جمعه ۱ نوامبر، در حمله هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد/درون) در منطقه قبیله‌ای وزیرستان شمالی پاکستان کلیک کشته شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.