داکتر عبدالله نامزد پیشتاز: به تمامی استعدادها امکان سهم‎گیری در دولت را خواهم داد

گزارشگر:10 ثور 1393 - ۰۹ ثور ۱۳۹۳

داکتر عبدالله عبدالله کاندیدای پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری در مراسم گرامی‌داشت سالروز پیروزی مجاهدین، اظهار داشت: از رفتن به دور دوم انتخابات هراسی ندارد؛ اما اگر نتایج آرا درست اعلام شود ما پیروز انتخابات هستیم.
داکتر عبدالله افزود: کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‎های انتخاباتی بایستی به‌صورت شفاف، صادقانه و عادلانه به شکایت‎های انتخاباتی رسیده‌گی کند و مسوولان این کمیسیون بدانند که هیچ کاری از چشم مردم به دور نخواهد ماند.mnandegar-3
کاندیدای ریاست جمهوری، ضمن یادآوری این نکته که مرد کشور به تیم اصلاحات و همگرایی اعتماد کردند و این تیم را در صدر فهرست آرا قرار دادند، اظهار داشت که تیم اصلاحات و همگرایی خود را متعهد به پاسداری و صیانت از تک تک آرای مردم می‎داند.
آقای عبدالله افزود که آنها تصمیم گرفته بودند که تا اعلام نتایج نهایی انتخابات حرفی نزند تا باعث تشویش اذهان مردم نشود، «اما وقتی که ببینیم در جایی حق‌تلفی صورت می‌گیرد، به مردم افغانستان وعده می‌دهیم که صدای ما خاموش نخواهد بود و از حق مردم انشاءالله دفاع می‌کنیم.»
عقده‌گشایی و جهاد
داکتر عبدالله عبدالله ضمن تقدیر از حضور و حماسه‎آفرینی‎های مردم افغانستان در صحنه‎های جهاد و مقاومت، اظهار داشت که نبایستی در مورد دوران جهاد با عقده‌گشایی داوری کرد.
وی افزود: در دوران جهاد افغانستان و پس از آن ما شاهد دشواری‎ها و مشکلات زیادی بودیم که بر سر مردم این کشور سایه افکنده بود که همه بر آن واقف هستیم، اما این دشواری‎ها نباید بهانه‎یی برای اتهام‎بستن به مجاهدین شود.
داکتر عبدالله در بخش دیگری از سخنانش گفت: مردم افغانستان با حضور با شکوه خود در پای صندوق‎های رأی ثابت کردند که اگر زمانی برای دفاع از وطن خود سلاح می‌گرفتند؛ اکنون برای رفاه خویش انگیزه حرکت‎های مدنی و دوری از خشونت را در خود می‎پرورند.
عبدالله عبدالله در ادامه وعده داد که با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، به تمامی استعدادها امکان سهم‎گیری در دولت را خواهم داد.
وی افزود: تیم اصلاحات و همگرایی، تصمیم انحصار قدرت را ندارد بلکه در صورت پیروزی، استعدادهایی را که در درون دولت فعلی افغانستان و تیم‎های انتخاباتی رقیب و یا در سایر جریان‎های سیاسی وجود دارد را شناسایی و از آن‌ها به‌صورت بهینه استفاده خواهد کرد.
در این نشست محمد محقق معاون آقای عبدالله از عملکرد تیم‎های انتخاباتی انتقاد کرد. او گفت : «حرف ما این است که چرا با رای مردم افغانستان بازی شود؟ چرا ملتی که تیم مورد نظرشان را به قله‌های پیروزی رسانده، حق‌شان ضایع شود؟»
محمد محقق گفت که کمیسیون‎های انتخاباتی «شعبده بازی» نکنند.
معاون دوم آقای عبدالله گفت که به شکایت‌های آنها رسیده‌گی نمی‌شود و شکایتنامه‌های‌شان در مورد تقلبات انتخاباتی در نهادهای انتخاباتی به صورت «خودکار» به برگه‌های «جعلی دیگر» تغییر داده می‎شوند.
محمد محقق از رییس‌جمهور کرزی هم خواست جلو «تقلباتی» را بگیرد که در همین شب و روزها» و پس از انتخابات جریان دارد. او افزود که آقای کرزی باید در مرحله آخر ریاست جمهوری خود کشور را به سوی «بحران سوق ندهد».
آقای محقق همچنین گفت: «برادرانی که در کمیسیون هستند ــ البته بعضی‌هایشان را می‌گویم ــ آنهایی که مصدر اساسی کارها هستند، کارهای ناشایسته‌یی کرده‌اند که ما [در مورد آنها] سند داریم.»
هم آقای عبدالله و هم معاون دومش به اظهارات اخیر اشرف غنی احمدزی که گفته بود نباید از رفتن انتخابات به دور دوم هراس داشت، واکنش نشان دادند و گفتند که هیچ هراسی از رفتن به دور دوم انتخابات ندارند.
آقای محقق با «فرض محال» خواندن رفتن انتخابات به دور دوم، گفت که «در دور دوم هم چنان حماسه بیافرینیم که رقیبان ما دست و پا آویزانتر از امروز به صحنه بیایند.»
او گفت که اگر انتخابات به دور دوم برود، برخی از «نامزدهای نسبتاً پیشتاز» دیگر به تیم اصلاحات و همگرایی خواهند پیوست و آرای این تیم به بالای هفتاد درصد خواهد رسید.
آقای محقق از جامعه جهانی هم خواست که از شفافیت روند انتخابات نظارت کند.
براساس نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری، هیچ یک از نامزدها برنده نشده و آقای عبدالله ۴۴.۹۴ و آقای احمدزی ۳۱.۴۷ درصد کل آرا به کسب کرده اند. هنوز سرنوشت ۴۴۴ صندوق دیگر نامشخص است و حدود صد هزار رای دیگر باطل اعلام شده است.
همچنان، محمد یونس قانونی معاون اول رییس‌جمهور از کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی خواست که وظایفش را به درستی انجام دهد.
آقای قانونی گفت، مردم با شرکت گستردۀ شان در انتخابات مسوولیت‌شان را به درستی ادا کردند و کمیسیون‌های انتخاباتی نیز باید وظایف شان را به‌طور قانونی و مسوولانه انجام دهند.
وی گفت:« کمیسیون‌های محترم انتخاباتی، فارغ از هر نوع توطیه و دسیسه و از هر نوع زورگویی و تحمیل سلیقه‌های مختلف به آرای واقعی و پاک مردم افغانستان حرمت قایل شوند. من به عنوان یک مجاهد مسوولیت خود می‌دانم که از ورق ورق رای پاک شما مردم افغانستان دفاع کنم.»
آقای قانونی دربارۀ ناکامی مجاهدین در دولت داری اظهار داشت که هدف کشورهای غربی پیروزی مجاهدین در این کشور نبود بلکه آن‌ها به‌دنبال شکست نیروهای شوری و ایجاد حکومت دست‌نشانده در افغانستان بودند.
قانونی افزود که کشورهایی که دیروز برای شکست شوروی در افغانستان از مجاهدین حمایت می‌کردند با یک تحول در این کشور، علیه مجاهدین قرار گرفتند بنابراین کشورهای غربی پس از پیروزی جهاد مردم افغانستان به‌دنبال یک حکومت دست نشانده بودند.
معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد که پس از پیروزی مجاهدین در افغانستان، حوادثی به‌وجود آمد که تمام ملت این کشور نسبت به آن متاسف هستند اما جنگ داخلی بدون توجه به ابعاد خارجی و بررسی توطیه‌ها، اشتباه بزرگی است.
قانونی در ادامه با انتقاد از سیاست دولت افغانستان در طول ۱۳ سال گذشته گفت که در این مدت دولت نقاط ضعف مجاهدین را برجسته و جنایات پیش از دوره مجاهدین را نادیده گرفته است.
وی افزود: قبل از پیروزی مجاهدین در افغانستان جنایات برزگ صورت گرفت و ۱٫۵ میلیون انسان کشته شدند، قبرهای دسته جمعی، پوست کردن انسان‎ها در آن زمان بود و همچنین کشتار طالبان در طول ۱۳ سال برجسته نشد، اما دولت سه ساله مجاهدین را هر روز در ۱۳ سال گذشته بدنام‌تر کردند!
صلاح‌الدین ربانی رییس شورای عالی صلح و رییس جمعیت اسلامی افغانستان در این نشست ضمن ستایش از کارنامه‎ها و- مبارزات خسته‎گی ناپذیر مجاهدین افغانستان، از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست که به رأی مردم احترام بگذارند.
آقای ربانی گفت که مردم در شرایط حساس کنونی به پای صندوق‎های رأی رفتند و زعیم کشورشان را انتخاب کردند، حالا بر کمیسیون‏‎های انتخاباتی است که رأی مردم را پاس بدارند و از آن حراست کنند.
گفتنی است که مراسم گرامی داشت از بیست و دومین سالروز پیروزی محاهدینتوسط حزب جمعیت اسلامی افغانستان راه‌اندازی شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.