مخالفت جبهۀ وحدت ملی با امضای توافقنامۀ امنیتی با امریکا

گزارشگر:20 عقرب 1392 - ۱۹ عقرب ۱۳۹۲

mandegarصدها عضو گروه سیاسی موسوم به «جبهه وحدت ملی»، در همایشی در کابل با تشکیل پایگاه نظامی امریکا پس از ۲۰۱۴ در افغانستان و برگزاری لویه جرگه مخالفت کردند.
این همایش با شرکت روحانیون، بزرگان قومی و دانشجویان به دعوت این جبهه تاکید کردند که تشکیل پایگاه نظامی امریکایی در افغانستان به سود افغانستان نیست.
قرار است به زودی جرگه بزرگی مشورتی با شرکت حدود سه هزار نفر از سران قبایل، رهبران محلی و طبقات مختلف اجتماعی در کابل در مورد امضای توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن برگزار شود.
البته هنوز جزییات این توافقنامه اعلام نشده اما رئیس جمهوری افغانستان در چندین مورد گفته‌است که امریکایی‌ها برای ادامه حضورشان پس از ۲۰۱۴ در افغانستان خواهان چندین پایگاه نظامی هستند.
اعضای جبهه وحدت ملی در همایش روز یکشنبه خود از حکومت افغانستان انتقاد کردند که قصد دارد با برگزاری این جرگه، به حضور نظامیان امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ مشروعیت قانونی دهد.
وحید مژده، سخنگوی این جبهه گفت: «در این موافقنامه چه [نوشته شده] است؟ فقط یک چیز است و آن عبارت از این است که امریکایی‏‌ها در افغانستان می‏‌مانند، سی‏ا عملیات خود را در این جا و کشورهای دیگر انجام می‏‌دهد. طیارات بی‏سرنشین‏شان از افغانستان برمی‏‌خیرند و منطقه را تحت کنترل خود می‌‏گیرند.»
او افزود: «افغانها در این مورد چه می‏‌کنند؟ افغانها هیچ چیزی به دست نمی‏‌آورند، به جز این که دشمنی کشورهای منطقه را کمایی کنند و جنگ در افغانستان ادامه خواهد یافت.»
وحید مژده همچنین به شرکت کنندگان لویه جرگه مشورتی و اعضای پارلمان هشدار داد: «نام شما ـ اگر این توافقنامه را امضا کردید ـ در تاریخ افغانستان به عنوان خیانت‏کاران بزرگ ثبت خواهد شد. اگر پارلمان هم این توافقنامه را تایید کند، بدون تردید، نام‏شان، (نمایندگان) در لیست کسانی خواهد بود که در حق ملت افغانستان بزرگترین جفا را روا داشته‌‏اند.»
ریاست این جبهه مخالف حضور نظامی امریکا در افغانستان با احمدشاه احمدزی است که در دهه هفتاد در دولت مجاهدین نخست‏ وزیر بود.
شماری از اعضای این جبهه معتقدند که امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا، به دست مخالفان منطقه‌‏یی امریکا این بهانه را می‏‌دهد که در افغانستان به امریکا مخالفت کنند.
این جبهه در گذشته هم بارها با حضور نیروهای امریکایی در افغانستان مخالفت کرده و از دولت افغانستان خواسته که با امریکا پیمان امنیتی امضا نکند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.