جرگۀ مشورتی پیمان امنیتی با امریکا را تأیید کرد درگیری «شاگرد» با استاد و «فرزند» با «ولی نعمت»

گزارشگر:4 قوس 1392 - ۰۳ قوس ۱۳۹۲

در قطعنامه ۳۱ ماده‌یی لویه‌جرگه که از سوی معاونان جرگه در حضور حامدکرزی رییس جمهوری افغانستان خوانده شد، آمده است که:
– نیروهای متخلف امریکایی حتی الامکان در دادگاه‌های امریکا در داخل افغانستان محاکمه شوند اما امریکایی‌ها به هیچ صورت اجازه ندارند در خاک افغانستان زندان یا زندانی داشته باشند.mandegar
– سیاست خارجی افغانستان تنها براساس منافع ملی افغانستان بنیان نهاده شده و امریکا اجازه ندارد از خاک افغانستان علیه کشور سومی استفاده کند.
– لویه‌جرگه بر کمک امریکا برای روند صلح افغانستان تاکید می‌کند.
– در صورتی‌که طرف امریکا به تعهدات خود عمل نکند، افغانستان باید امتیازاتی را که در اختیار امریکا قرار داده، پس بگیرد.
– قرارداد امنیتی میان افغانستان و امریکا باید تا پایان امسال نهایی و امضا شود.
در همین حال، حامد کرزی پس از شنیدن قطعنامه لویه‌جرگه گفت که برای مطمین‌شدن از اینکه توافقنامه امنیتی موجب تامین صلح و امنیت در افغانستان شود، «مرحله تطبیق» برای این توافقنامه باید در نظر گرفته شود.
کرزی گفت باید این توافقنامه بلافاصله موجب تامین صلح و امنیت در افغانستان شود، در غیر آن این توافقنامه را قبول ندارد.
کرزی گفت: اگر یکبار دیگر امریکایی‌ها به خانه‌های افغان‌ها حمله کنند، این قرارداد تمام است. اینها (امریکایی‌ها) باید در پایگاه‌های خود بنشینند. از امروز بازرسی خانه‌ها، انهدام خانه‌ها و راه گیری از سوی امریکا متوقف است و مردم افغانستان آزاد هستند.
او خطاب به اعضای لویه‌جرگه گفت: شما از من خواستید که تا یک ماه دیگر این موافقتنامه را امضا کنم. آیا تا یک ماه دیگر صلح و امنیت در افغانستان تامین خواهد شد؟ اگر نشد مسوول کیست؟ طبعا مسوول من هستم.
رییس جمهوری افغانستان گفت، دو درخواست مشخص از امریکا دارد. «تامین صلح» و «برگزاری انتخابات شفاف.»
او یکبار دیگر گفت که بدین باور است «تامین صلح در افغانستان ابتدا به دست امریکایی‌ها است و بعداً به دست پاکستانی‌ها.»
کرزی گفت تجربه گشایش دفتر قطر نشان می‌دهد که باید از امریکایی‌ها تضمین‌های لازم گرفته شود. رییس جمهوری افغانستان در مورد انتخابات نیز گفت: سه روز پیش از انتخابات با سفیر امریکا در کابل نشست داشتیم و در مورد لویه‌جرگه و توافقنامه امنیتی صحبت می‌کردیم. من از سفیر امریکا پرسیدم که چرا شما تأکید دارید که حتماً موافقتنامه با ما امضا شود؟ چرا بعد از انتخابات امضا نمی‌کنید؟ سفیر امریکا گفت که ما برنامه‌های خود را داریم. او گفت انتخابات شاید به دور دوم برود و در این صورت دور دوم انتخابات پنج تا شش ماه آینده به تاخیر می‌افتد.
وی افزود: ما می‌خواهیم تا امریکا ضمانت کند حتی اگر انتخابات به دور دوم می‌رود باید در زمان تعیین شده در قانون یعنی دو هفته برگزار شود.
کرزی تاکید کرد، چانه‌زنی‌های خود با امریکا را در مورد توافقنامه امنیتی همچنان ادامه خواهد داد.
برخی تحلیلگران در گفت‎وگو با روزنامۀ ماندگار گفته‌اند که آقای کرزی با تأخیر در امضای پیمان امنیتی با ایالات متحدۀ امریکا. می‌خواهد ایالات متحدۀ امریکا از نامزد مورد حمایت او در انتخابات پیش‎‌روی ریاست‎جمهوری حمایت و پشتیبانی کند.
درگیری کرزی و مجددی
در جریان نشست بزرگ لویه جرگۀ مشورتی، صبغت الله مجددی رییس جرگۀ مشورتی و حامد کرزی درگیری لفظی صورت گرفت.
آقای مجددی گفت که حامد کرزی از او مشوره می‎گیرد، اما به حرف‌ها و مشورت‎های او عمل نمی‌کند.
آقای مجددی با بیان اینکه او «پدر»، «ولی نعمت» و استاد حامد کرزی است، گفت که رییس‌جمهوری این توافق‌نامه را هرچه سریعتر امضا کند.
او گفت: رییس صاحب جمهور به ما وعده بدهد که این قرارداد را به زودی امضا می‌کند. اگر رییس جمهوری امضا نکند، من از افغانستان هجرت خواهم کرد. من مجبور خواهم شد در این ریش سفیدی کشور را ترک کنم. چون کسی به حرف ما گوش نمی‌کند.
مجددی در واکنش به این سخنان کرزی که امریکایی‌ها از تعهدات خود سرباز خواهند زد، گفت: «اگر امریکایی‌ها از تعهدات خود سرباز زدند با اراده مردم افغانستان مواجه خواهند بود.»
در جریان صحبت‌های مجددی، رییس جمهور کرزی با بلندشدن از جایش یکبار دیگر گفت، «امریکا اجازه ندارد به خانه‌های‌ما برود. نمی پذیریم!»
مجددی دوباره گفت، اگر امریکایی‌ها تخلف کردند با تظاهرات مردم افغانستان روبرو خواهند شد؛ اما کرزی بازهم دخالت کرد و گفت: تظاهرات نه، اگر به خانه‌های مردم حمله شود، قرارداد لغو خواهد شد.
مجددی دوباره پاسخ می‌دهد: تو امضا کن، بعداً می‌فهمیم.
این درحالی است که مقامات امریکایی از چندین ماه بدین سو تاکید دارند که این موافقتنامه باید فورا امضا شود.
پیش از این باراک اوباما خواهان نهایی شدن موافقتنامه تا اواخر اکتبر امسال شده بود. فرماندهان نظامی امریکا از دولت اوباما خواسته‌اند تا هر چه سریعتر مشخص کنند که چه تعداد نیروی امریکایی، در چه بخش‌های از افغانستان باقی خواهند ماند. آنها گفته‌اند مشخص شدن این موضوع می‌تواند به آنها کمک کند تا برنامه‌ریزی خروج نیروهای رزمی از افغانستان را سریعا آغاز کنند و بتوانند تصویری روشنی از آینده داشته باشند.
همچنین جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا دو روز پیش در واکنش به سخنان کرزی گفت: «به نظر ما هرچه زودتر باید این موافقت‌نامه امضا شود تا به افغانستان تا پیش از انتخابات پیش رو، اطمینان خاطر دهد و به امریکا و دیگر هم‌پیمانان هم فرصت دهد درباره حضور نیروها پس از سال ۲۰۱۴ برنامه‌ریزی کنند.»
شماری از تحلیلگران نیز معتقد‌اند که امریکا نمی‌خواهد موافقت‌نامه امنیتی تاثیر بر انتخابات و روند مبارزات انتخاباتی در افغانستان داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.