اتاق تجارت و صنایع: درخواست امریکا را نمی‌پذیریم

- ۱۴ سنبله ۱۳۹۱

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که درخواست ایالات متحده امریکا برای توقف تجارت با ایران را نمی‌پذیرد و تاکید کرده که اجرای تحریم‌های امریکا علیه ایران وضعیت اقتصاد بحران زده فعلی افغانستان را بدتر خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، یک هیات وزارت خزانه‌داری امریکا هفته گذشته در کابل با مقام‌های بانک مرکزی، مدیران بانک‌های خصوصی و سایر بخش‌های اقتصادی افغانستان دیدار کرده و از آن‌ها خواسته است تا با شرکت‌هایی‌که هدف تحریم‌های غرب قرار گرفته اند معامله نکنند.
خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان، در این زمینه گفته است: «هشدار مستقیمی از سوی امریکا داده نشد…اما اگر در این زمینه درخواست رسمی از سوی دولت امریکا مطرح شود، من مطمین هستم که دولت افغانستان به وضوح و سریعاً علیه آن واکنش نشان خواهد داد.»
وی به رویترز گفته است: «اگر  امریکا مانع تجارت ما با ایران شود اقتصاد افغانستان با بحران اقتصادی روبرو خواهد شد.»
افغانستان از نظر واردات مواد غذایی، انرژی و سایر کالاها به شدت به ایران وابسته است.
ارزش تجارت میان دو کشور سالانه بالغ بر دو میلیارد دالر می‌شود که ۱۵ درصد نیازهای نفتی افغانستان را نیز در بر می‌گیرد.
خبرگزاری رویترز می‌نویسد در صورتی که خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ تحقق پیدا کند و میزان کمک‌های غرب به این کشور کاهش یابد، احتمالا میزان تجارت کابل با تهران افزایش خواهد یافت.
در حال حاضر سه موسسه ایرانی یا ایرانی- افغانی که هدف تحریم‌های امریکا قرار دارند در افغانستان مشغول فعالیت هستند. این موسسه‌ها شامل آرین بانک، شرکت ملی نفت ایران و شرکت کارگزاری فعالیت‌های بندری در بندرعباس هستند که حجم زیادی از کالاهای مورد نیاز افغانستان را انتقال می‌دهد.
شرکت‌هایی که با طرف‌های ایرانی مورد تحریم معامله و تجارت کنند، بر اساس تحریم‌های امریکا خود نیز می‌توانند مورد مجازات قرار گیرند.
لوک برونین، دستیار معاون وزارت خزانه داری امریکا در امور جرایم مالی و حمایت از تروریسم گفته که وی هفته گذشته با مقام‌های افغان درباره «اهمیت معامله نکردن با آرین بانک» صحبت کرده است.
وی به خبرنگاران در کابل گفت: «ایران در حال حاضر تحت فشارهای شدیدی قرار گرفته است و آن‌ها در پی راه‌های بالقوه‌یی برای فرار از تحریم‌ها هستند.»
آقای برونین افزود: «و این یکی از دلایلی است که ما فکر می‌کنیم خیلی مهم است تا تعامل خود را با حکومت افغانستان تقویت کنیم و همکاری‌های خود را گسترش دهیم.»
نورالله دلاوری، رییس بانک مرکزی افغانستان گفته است که موضوع عدم معامله با آرین بانک را به وزارت امور خارجه کشور و شورای امنیت کشور احاله داده است.
وی افزود: «ما منتظر راهنمایی و تصمیمات آنها هستیم.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.