توافقنامۀ همکاری اقتصادی کابل، دهلی و تهران به‌زودی امضا می‌شود

گزارشگر:11 قوس 1392 - ۱۰ قوس ۱۳۹۲

mandegarسخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان از امضای توافقنامۀ همکاری اقتصادی سه جانبۀ ایران، هند و افغانستان از طریق بندر چابهار در آینده‌یی نزدیک خبر داد و گفت: افغانستان و ایران در راستای تقویت بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه، تلاش می‌کنند.
جانان موسی زی سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در کابل، سفر ضرار احمد عثمانی سرپرست وزارت امور خارجه را به ایران پرثمر دانست و گفت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دیدار ضرار احمد عثمانی سرپرست وزارت امور خارجه به لزوم قانونمندشدن سفر افغان‌ها به ایران تاکید کرد و از افزایش صدور ویزا برای افغان‌ها خبر داد.
سخنگوی وزیر امور خارجه افغانستان با تأکید به اینکه موافقتنامۀ اقتصادی بین سه کشور هند، ایران و افغانستان به‌زودی امضا خواهد شد، گفت مقام‌های ایرانی و افغانستانی در این دیدارها خواستار تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی هند، ایران و افغانستان از طریق بندر چابهار شدند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: عثمانی که برای شرکت در بیست و یکمین نشست وزاری امور خارجه سازمان اکو به تهران سفر کرده بود در حاشیه این نشست با وزیر امور خارجه آذربایجان و وزیر اقتصاد ترکمنستان در خصوص ایجاد راه ترانزیتی افغانستان با کشورهای آذربایجان، گرجستان، ترکمنستان و ترکیه گفت وگو کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد این راه ترانزیتی نه تنها افغانستان راه جدید ترانزیتی را به اروپا بگشاید بلکه باعث همگرایی بیشتری اقتصادی در کشورهای قلب آسیا نیز شود.
موسی‌زی خط آهن افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان را نیز در حال احداث دانست و از هشتمین نشست شورای اجرایی سازمان ملل متحد در قزاقستان خبر داد و گفت: در این نشست افغانستان به عنوان رییس برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصاد کشورهای آسیا میانه، تعیین شد.
وی افزود: این هشت کشور که در بخش‌های حمل و نقل، انرژی، آب، مخابرات و اقتصاد همکاری خواهند کرد حمایت خود را از برنامه های افغانستان در سال ۲۰۱۴ اعلام کرده اند.
موسی زی در همین حال با تشریح نتایج سفر ۱ روزه نواز شریف نخست وزیر پاکستان به افغانستان گفت نواز شریف در سفر به کابل با حامد کرزی رییس جمهور و شورای عالی صلح افغانستان دیدار و گفت وگو کرد.
موسی زی گفت دولت پاکستان وعده داده است که همکاری‌های خوبی با افغانستان در مبارزه با تروریسم خواهد داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.