وزرای خارجۀ ناتو دربارۀ افغانستان بحث می‌کنند

گزارشگر:12 قوس 1392 - ۱۱ قوس ۱۳۹۲

وزرای خارجه ناتو طی نشست روز سه شنبه و چهارشنبه در بروکسل در مورد موضوعات و اهداف اجلاس ناتو که قرار است سپتمبر ۲۰۱۴ برگزار شود و همچنین اوضاع افغانستان بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
اوانا لانگسکو سخنگوی ناتو خاطر نشان کرد: وزرای خارجه ناتو در این رابطه بحث و تبادل نظر خواهند کرد که چگونه ما از عملیات‌ها و شراکت میان اعضا طی دهه گذشته با نگاهی به آینده درس بگیریم.mandegar
این وزرا همچنین در مورد چگونگی حفظ ارتباطات و شراکت‌های چند جانبه شان نیز مذاکراتی خواهند داشت. برای این نشست کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دعوت شده است.
روز چهارشنبه نیز شورای ناتو- روسیه تشکیل جلسه خواهد داد و اعضای این شورا دیدگاه‌های‌شان را با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مورد منافع مشترک در افغانستان و سوریه در میان می‌گذارند.
این در حالی است که وزرای خارجه ناتو نیز قرار است در مورد فعالیت‌های نیروهای ایساف در افغانستان و اوضاع این کشور نیز تبادل نظر کنند. وزیر داخله و وزیر خارجه افغانستان برای شرکت به این نشست دعوت شده اند.
همچنین وزیر خارجه جاپان نیز که کشورش از اقدامات ناتو در افغانستان حمایت می‌کند به این نشست دعوت شده است.
این در حالی است که مقامات ارشد ناتو اعلام کردند که این وزرای ناتو در مورد مرحله بعدی در ارتباط با افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو از این کشور تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ مذاکراتی خواهند داشت.
مقامات ناتو قرار است با سرگئی لاوروف در مورد اوضاع سوریه، نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه، اوضاع افغانستان و مسئله سپردفاع موشکی در اروپا گفتگو کنند.
فرماندهای ارشد ایساف قرار است به وزرای خارجه ناتو گزارشی در مورد عملکرد نیروهای امنیتی افغان ارائه کنند.
مسئله ارائه کمک های مالی به نیروهای امنیتی و پولیس ملی افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. نیروهای امنیتی به حدود ۴٫۱ میلیارد دالر به طور سالانه برای بودجه رسانی ۳۲۰ هزار سرباز افغان نیاز دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.