شورای همکاری احزاب و ایتلاف‎های سیاسی: کرزی با طالبان همسو شده است

گزارشگر:17 قوس 1392 - ۱۶ قوس ۱۳۹۲

شورای همکاری احزاب و ائتلاف‌های سیاسی از حکومت افغانستان خواست قراداد امنیتی با ایالات متحدۀ امریکا را زودتر امضا کند. این شورا می‌گوید که کرزی با طالبان و حزب اسلامی همسو شده است.
شورای همکاری احزاب و ائتلاف‌های سیاسی افغانستان رییس‌جمهور کرزی را به همسویی و هم نظری با موقف طالبان و حزب اسلامی در مورد امضای این قرارداد متهم می‌کند.
اما وزیر مالیۀ افغانستان این مذاکرات و کشمکش با ایالات متحدۀ امریکا را به سود افغانستان می‌خواند و می‌گوید که در این امر سیاست افغانستان نهفته است.mandegar
این شورا که در مسئلۀ تعیین نامزدش برای ریاست جمهوری پیش رو مدتی دچار اختلاف داخلی بود، روز شنبه (۱۶ قوس / ۷ دسمبر) در یک نشست خبری خواستار امضای هرچه زودتر موافقت نامۀ امنیتی با ایالات متحدۀ امریکا شد.
فضل الرحمن اوریا، سخنگوی ائتلاف ملی امضای این موافقتنامه را در شرایط کنونی به سود کشور خواند و افزود که خودداری از امضای این موافقت نامه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را نیز با چالش روبرو می سازد.

عباس نویان، عضو دیگر این شورا به این باور است که خط مشی حامد کرزی همسان خط مشی طالبان و حزب اسلامی است و از همین رو، وی موافقتنامۀ امنیتی را امضاء نمی‌کند.
هرچند نمایندگان احزاب و ائتلاف های سیاسی در مورد عدم امضای موافقت نامۀ امنیتی نظرات مختلف داشتند، اما با صدور یک اعلامیۀ چهار ماده‌یی از حکومت خواستند که این موافت نامه را هرچه زودتر به امضاء برساند.
در این اعلامیه آمده است: «امضای موافقت نامۀ امنیتی و دفاعی با ایالات متحدۀ امریکا در تأمین امنیت، صلح و ثبات در کشور نقش اساسی دارد و با آن نباید برخورد غیرمسئولانه صورت بگیرد. حکومت و ریاست جمهوری نباید با ارائه شرایط مغشوش کننده این موافقت نامه را بی فایده بسازند و آیندۀ کشور را به خطر بیندازند.»
شورای احزاب و ائتلاف های سیاسی در نشست خبری خود در حالی خواستار امضای فوری موافقت نامۀ امنیتی با ایالات متحدۀ امریکا شده است که حامد کرزی در واکنش اخیر خود بر موضع و شرایط خود تأکید کرده است.
گفتنی است که در رابطه با موضوع امضای موافقت نامۀ امنیتی میان ایالات متحدۀ امریکا و افغانستان، یک سناتور امریکایی از رییس جمهور بارک اوباما خواسته است که موافقت نامه را با رییس جمهور بعدی افغانستان به امضاء برساند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.