سخنگوی حامد کرزی: امریکا اشتباه می‎کند، کرزی تأثیرپذیر نیست

گزارشگر:17 قوس 1392 - ۱۶ قوس ۱۳۹۲

حکومت افغانستان می‌گوید که ایالات متحدۀ امریکا با استفاده از فشار روی عناصر حکومتی، تلاش می‎کند که قرارداد امنیتی میان کابل – واشنگتن امضا شود.
ایمل فیضی سخنگوی حامد کرزی به رویترز گفت که افغانستان به فشارهای ایالات متحدۀ امریکا تسلیم نخواهد شد.
امضای قرارداد امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا در ماه گذشته زمانی به بن بست مواجه شد که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان گفت، او این سند را پس از انتخابات ماه اپریل سال آینده، تنها در صورتی بر آورده شدن شرایط جدیدش امضا می‌کند.mandegar
واشنگتن می‌گوید، اگر این قرارداد به امضا نرسد، خروج کامل نیروهای نظامی‌اش را از افغانستان بررسی می‌کند.
جان کری وزیر خارجه، سوزان رایس مشاور امنیت ملی و جیمز دابینز نماینده ویژۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان با حامد کرزی ملاقات کردند تا او را برای امضای قرارداد امنیتی و دفاعی تا پایان امسال متقاعد سازند.
ایمل فیضی سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان در اعلامیه‌یی که به رویترز فرستاده، گفته است: «شک و تردیدی وجود ندارد که عناصر معین در داخل حکومت افغانستان از سوی ایالات متحدۀ امریکا تحت فشار قرار دارند و این هیچ چیزی را حل نخواهد کرد.»
به گفتۀ او، اگر واشنگتن تصور کند که عناصر معین در کابل می‌توانند کدام فشاری را بالای حامد کرزی وارد کنند، یک اشتباه جدی است.
اما ایمل فیضی سخنگوی حامد کرزی از افشای نام این عناصر خودداری کرد و جزئیات بیشتری ارایه نکرد.
از سوی دیگر، رابرت هلتن سخنگوی سفارت امریکا در کابل از عکس العمل در این مورد خودداری کرد.
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان روز چهارشنبه در مورد اظهارات جان کری وزیر خارجه امریکا در اجلاس ناتو در بروکسل واکنش تند نشان داد که گفته بود، به عوض رییس‌جمهور، سند امنیتی را بسم الله خان محمدی وزیر دفاع افغانستان می‌تواند امضا کند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.