کمیسیون انتخابات: مـرحلۀ سـوم روند ثبت‌نـام رای‌دهنـدگان تمـدید خواهـد شد

گزارشگر:دوشنبه 21 جوزا 1397 - ۲۰ جوزا ۱۳۹۷

کمیسیون مستقل انتخابات می‏‌گوید، احتمال تمدید مرحلۀ سوم روند ثبت‌نام رای‌دهندگان که در سطح روستاها است، وجود دارد.
بر اساس زمان‌‏بندی کمیسیون مستقل انتخابات، روند ثبت‌نام رای‌دهندگان باید در سه مرحله در سطح شهرها، ولسوالی‌ها و روستاها از ۲۵ حمل آغاز و mandegar-3در ۲۲ جوزای سال روان به پایان می‌‏رسید.
اما میزان پایین مشارکت و ثبت‌نام مردم سبب شد که کمیسیون مرحلۀ نخست و دوم این روند را تمدید کند.
معاذ الله دولتی، معاون مالی و اداری کمیسیون مستقل انتخابات به سلام وطندار می‏‌گوید که احتمال تمدید مرحلۀ سوم این روند نیز وجود دارد.
به گفتۀ دولتی، گفت‌وگوها میان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات در این زمینه جریان دارد و اگر تمدید این روند تقویم انتخابات را متاثر نسازد، کمیسیون آن را تمدید خواهد کرد.
بر اساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات، تاکنون بیش از ۵ و نیم میلیون شهروند واجد شرایط رای‌دهی در سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند.
دولتی می‌گوید، این آمار نشان می‌دهد که میزان اشتراک شهروندان در روند انتخابات عادی‌ست.
یوسف رشید، رئیس سازمان فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان می‏‌گوید، تمدید مرحلۀ سوم ثبت‌نام رای‌دهندگان نیاز است و آماری که کمیسیون از شمار ثبت‌نام کنندگان ارایه کرده خلاف توقع و انتظارهای قبلی‌ست.
به باور رشید، عدم‌آگاهی شهروندان، بی‌اعتمادی آنان نسبت به کمیسیون مستقل انتخابات و ناامنی از علت‌های اساسی میزان پایین مشارکت مردم در روند انتخابات است.
رئیس فیفا می‌‏افزاید، عدم هماهنگی میان کمیسیون انتخابات و ادارۀ ثبت احوال نفوس نیز سبب کندی این روند شده است.
در همین حال روح الله احمدزی، سخنگوی ادارۀ ثبت احوال نفوس به سلام‌وطندار می‌‏گوید، از ماه دلو تاکنون ۴ و نیم میلیون نفر در سراسر کشور شناسنامه دریافت کرده‌اند که این آمار شامل افراد واجد شرایط رای‌دهی و افراد زیر سن می‌‏شود.
به گفتۀ احمدزی، اکثر کسانی‌که شناسنامه گرفته‌اند، واجد شرایط رای‌دهی اند؛ اما آمار دقیق آن مشخص نیست.
سخنگوی ادارۀ ثبت احوال نفوس می‏‌گوید، این اداره آمادگی دارد تا برای ۱۰ میلیون شهروند کشور شناسنامه توزیع کند و اگر در هر نقطۀ کشور نیاز احساس شود، ادارۀ ثبت احوال نفوس آمادگی دارد که این نیاز را برطرف کند.
به گفتۀ مسؤولان ادارۀ ثبت احوال نفوس، در سراسر کشور تنها ۲۰ ولسوالی به دلیل ناامنی‌ها از پوشش این اداره خارج است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.