کمیسیون حقوق بشر: سوء استفاده جنسی از کودکان تکان‌دهنده است

گزارشگر:24 قوس 1392 - ۲۳ قوس ۱۳۹۲

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر گزارشی در مورد وضعیت کودکان افغانستان گفته است که نیمی از کودکان این کشور کار می‌کنند. براساس آمار این کمیسیون، در سال جاری تا حالا ۴۰۰ مورد تجاوز جنسی بر کودکان ثبت شده است
در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده است که ۵۱ درصد کودکان کار می‌‍کنند. ۴۵ درصد از این کودکان گفته اند که به دلیل فقر مجبورند کار کنند. چهار درصد این کودکان شبانه کار می‌کنند.mandegar-1
سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز شنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «متاسفانه تعداد زیاد اطفال مجبور می‌شوند تا به کارهای شاقه مثل خشت مالی، قالین بافی و کار در سرک ها مصروف شوند. بعضی از این ها تا ناوقت‌های شب مصروف کاراند».
این گزارش براساس مصاحبه با ۴۱۶۶ کودک در ۲۷ ولایت افغانستان تهیه شده است. براساس این گزارش، ۲۰ درصد کودکان از تعلیم و تربیه محروم هستند. ۲۴ درصد کودکان گفته اند که همه روز مورد تحقیر و اهانت قرار می گیرند.
دوازده درصد این کودکان گفته اند که به دلیل دختر بودن در خانواده با تبعیض روبرو اند. براساس این گزارش، کودکان در خانواده، مکتب و جامعه مورد انواع خشونت های جسمی، زبانی و روانی قرار می گیرند.
افزایش تجاوز جنسی بر کودکان
مسوولان کمیسیون حقوق بشر گفتند که حدود ۴۰۰ مورد تجاوز جنسی بر کودکان در سراسر افغانستان در سال جاری خورشیدی ثبت شده که ۲۸ درصد افزایش را نسبت به سال قبل نشان می دهد.
این کمیسیون گفت سوء استفاده جنسی از کودکان تکان دهنده است و بیشتر کودکان دختر مورد تجاوز قرار می گیرند. براساس این گزارش آمار دقیق تجاوز بر کودکان وجود ندارد، زیرا مردم کوشش می‌کند چنین مواردی را پنهان کنند.
نجیب الله ببرکزی، مسوول بخش کودکان در کمیسیون حقوق بشر در این مورد گفت: «یکی از عوامل افزایش تجاوز، محاکمه نشدن افرادی است که بر کودکان تجاوز می‌کنند. نگرانی کمیسیون در مورد این مسایل بود که ما تحقیق ملی بچه بازی را راه اندازی کردیم».
سیما سمر گفت با آن که برخی از عاملان تجاوز بر کودکان بازداشت و محاکمه می‌شوند اما بیشتر آنها فرار می‌کنند: «اکثرا کسانی که تجاوز جنسی می‌کنند، به مناطق تحت تسلط طالبان می‌روند. این تنها راه فرار نیست، بلکه فساد در اداره‌های دولتی نیز سبب می‌شود که عاملان تجاوز مجازات نشوند».
کمیسیون حقوق بشر تاکید کرده است که برای بهبود وضعیت کودکان باید برنامه‌های آگاهی دهی از طریق رسانه‌ها بیشتر شود تا خانواده ها مسوولیت شان را در قبال کودکان انجام دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.