ادارۀ انکشاف صادرات افغانستان: رشد صادراتِ ما در عرصۀ زراعت ۶۰ درصد است

گزارشگر:25 قوس 1392 - ۲۴ قوس ۱۳۹۲

ادارۀ انکشاف صادرات افغانستان می‌گوید در سال جاری صادرات افزایش یافته و اصلی‌ترین مواد صادراتی، میوه‌های خشک و تازه بوده اند. این اداره تأکید می‌کند که باید راهکارهای بهتری برای افزایش صادرات ایجاد شود.
نجلا حبیب یار، رییس اداره انکشاف صادرات افغانستان در گفت‌وگو با دویچه‌وله گفت در ربع اول سال ۱۳۹۲ صادرات افغانستان ۴۰ درصد رشد داشته است: «چهل درصد به صورت عمومی و ۶۰ درصد در عرصۀ زراعت ما رشد صادرات داشتیم. نباتات طبی، میوه خشک و میوه تازه اقلام کلیدی هستند که ما از افغانستان صادر می‌کنیم».
این اداره می‌گوید زعفران به یکی از نباتات پر درآمد برای افغانستان تبدیل شده است. در حال حاضر دهقانان ولایت هرات بیشتر زمین‌های زیر کشت زعفران را دارند. زعفران اگرچه کشتی نسبتاً نو در افغانستان است، اما توانسته در بازارهای جهانی خوب بدرخشد. به گفته خانم حبیبی، تنها در ربع اول سال ۱۳۹۲ افغانستان ۱۱۴ میلیون دالر صادرات داشته است.
این در حالی است که افغانستان در ربع دوم سال میوه تازه را بیشتر به کشورهای هند و پاکستان صادر کرده است. براساس ارقام اداره صادرات، افغانستان روزانه ۳۰۰ تن میوه تازه به پاکستان صادر کرده است که این مقدار تنها از ولایت کابل صادر شده است.
رییس اداره انکشاف صادرات گفت که در سال جاری صادرات قالین نیز رشد خوبی داشته است. او گفت با وجودی که قالین در سال‌های اخیر بازار چندانی نداشته، اما حالا یک بار دیگر به یکی از اقلام مهم صادراتی افغانستان تبدیل شده است. حبیب یار گفت: «قالین افغانستان که مارکیت خود را از دست داده بود، حالا خوب رقابت کرده می تواند. ما در ماه جنوری ما قالین افغانستان را به جرمنی می‌بریم و در مسابقه قالین شرکت می‌کنیم».
براساس اظهارات خانم حبیب یار، نباتات طبی افغانستان به قلم بسیار مهم و پردرآمد صادراتی افغانستان تبدیل شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.