فوتبال بانوان افغانستان در رده‌بندی فیفا سه پله بالا رفت

گزارشگر:25 قوس 1392 - ۲۴ قوس ۱۳۹۲

mandegarفدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا، اعلام کرده که فوتبال زنان افغانستان توانسته با سه پله صعود در جدید ترین رده بندی این فدراسیون به رده ۱۰۸ صعود کند.
در این رده بندی که در سایت رسمی فیفا اعلام شده ایران با دو پله صعود در جایگاه ۵۳ قرار گرفته و کشور پاکستان نیز با سه درجه صعود به جایگاه ۱۰۸ راه یافته است.
در رده بندی جدید فیفا کشورهای آمریکا، آلمان، جاپان، برزیل و فرانسه به ترتیب در جایگاه اول تا پنجم قرار گرفته است.
برای انجام این رده بندی ۷۱ مسابقه رسمی و دوستانه کشورهای اروپایی و آسیایی توسط کارشناسان فیفا ارزیابی گردیده است.
فوتبال افغانستان در دو سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است و در آخرین رده بندی فیفا که چند روز قبل اعلام شد، فوتبال مردان کشور به جایگاه ۱۲۹ صعود کرد که دستیابی به این جایگاه از سال ۱۹۹۳ تاکنون بی‌سابقه اعلام شد.
فدراسیون فوتبال افغانستان ماه گذشته برای رشد فوتبال در این کشور برای اولین بار مسابقات فوتبال دختران را با مشارک ۱۶ تیم از شهر کابل در پایتخت افغانستان برگزار کرد.
این مسابقات هفته پیش با قهرمانی تیم افغان پایان یافت.
خانم هاجر ابوالفضل رییس کمیته فوتبال زنان افغانستان در زمینه این مسابقات به بی‌بی‌سی گفت:» در روند این رقابتها سه تن از کارشناسان فدراسیون فوتبال افغانستان تمام و بازیکنان را از نظر فنی زیر نظر داشتند که ما قادر شدیم تا ۲۵ نفر را برای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان و ۲۵ نفر دیگر را نیز برای تیم ملی زیر ۱۶ سال شناسایی کنیم.»
او با اشاره به دستاوردهای این مسابقه‌ها تاکیدکرد که این روند کمک شایانی به رشد فوتبال زنان افغان کرد و فدراسیون فوتبال افغانستان در نظر دارد تا در ماه حمل سال آینده لیگ برتر فوتبال زنان را با مشارکت تیم‌های فوتبال از ولایت بلخ، هرات و کابل برگزار کند که در تاریخ کشور بی سابقه است.
قرار است ده تیم برتر مسابقه فوتبال دختران کابل نیز در لیگ برتر شرکت کنند.
فوتبال زنان در سالهای اخیر در افغانستان رونق یافته ولی مسئولان فدراسیون فوتبال افغانستان تاکید دارند که به دلیل سنتی بودن جامعه در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه هستند.
براساس اعلام این فدراسیون اکنون حدود ۸۰ هزار بازیکن در سراسر افغانستان ثبت شده که این افراد در مدارس و باشگاه‌های فوتبال در سراسر افغانستان به بازی فوتبال رو آورده‌اند.
براساس اعلام این فدراسیون اکنون در شهر کابل ۲۰ باشگاه ورزش فوتبال مختص دختران وجود دارد و در ولایت‌های هرات، مزار شریف و پروان نیز باشگاه مخصوص زنان وجود دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.