سومین نشست مشورتی اجندای ملی – پنجشیر گفت‌وگوهای اشتراک‌کننده‌گان

گزارشگر:26 قوس 1392 - ۲۶ قوس ۱۳۹۲

mandegarبخش سوم
یادداشت:
سومین نشست مشورتی طرح اجندای ملی، اخیراً با حضور نخبه‎گان سیاسی، فرهنگیان، استادان‎و دانشجویان در ولایت پنجشیر برگزار گردید.
در این نشست، اشتراک‎کننده‎گان پیشنهادها‎و دیدگاه‌های‌شان را در خصوص طرح اجندای ملی ارایه کردند و هم‌چنان حمایت‎شان را از این طرح ابراز داشتند.
طرح اجندای ملی از سوی احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود ارایه شده است.
در این طرح ضمن ارایۀ طرحِ خروج از بن‎بست کنونی، در خصوص تأمین صلح پایدار در افغانستان نیز راه‎کارهایی ارایه شده است.
طرح اجندای، با استقبال نهادهای خارجی از جمله سازمان‎ملل متحد و نهادهای داخلی کشوررو برو شده است.
پس از این، گفت‎‏وگوهای سومین نشست مشورتی طرح اجندای ملی را که در ولایت پنجشیر برگزار شده بود، به‌ترتیب در روزنامه به نشر می‎سپاریم.

نظری پریانی:
با ابراز سپاس و امتنان از سخنانِ عالمانه و گُهربار احمدولی مسعود.
آن‌گونه که آقای مسعود هم شرح دادند، ما در فُرصت مهم و سرنوشت‌سازی قرار داریم. طبیعی است افغانستان نیازمند مفکوره‌های باز و شفاف نسل جوان است؛ جوانانی که چشم امید فردای بهتر در جامعه هستند.
افغانستان امروز در عرصه‌های مختلف مشکلات و ناهنجاری‌های خود را داشته و دارد که همه آن را با گوشت و پوست لمس کرده‌ایم؛ اما برای فردا چه کاری باید کرد؟
چند ماهِ بعد قدم به دوری دیگر از تاریخ افغانستان می‌گذاریم؛ انتخابات ورقِ جدیدی را در فضای سیاسی افغانستان بر می‌گرداند، اگر در چنین فضا نسخۀ بهتری برای حل مسایل سیاسی در افغانستان نداشته باشیم؛ جامعۀ جهانی سال‌هایِ دیگری نیز با ما سرگردان خواهد بود.
جامعۀ جهانی تقصیری هم در این قبال ندارد، زیرا تا زمانی که ما از داخل یک نسخۀ منظم و قابل قبول نداشته باشیم تا برای جامعۀ جهانی پیشکش کنیم، آن‌ها نیز سرگردان و دنبال نسخه‌های تجربه شده در عالم دیگر را برای ما می‌آورند و در جامعۀ ما پیاده می‌سازند.
همین حال از قانون اساسی ما گرفته تا همه روش‌هایی که در جریان دوازه سال تجربه گردید، کاپی شده از کارهایی‌ست که در جوامع دیگر صورت گرفته است؛ بنابراین لازم است تا خود ما برای فردای بهتر افغانستان یک نسخۀ جدید را ارایه کنیم.
حالا زمان این فرا رسیده است که شما حاضران گرامی دیدگاه‌ها و نظریات خود را مطرح سازید، حرفی، حدیثی، سوالی و یا پشنهادی اگر دارید، مطرح سازید.
تا حال دو تن از عزیزان ما علاقه گرفته اند که صحبت کنند، عزیزان و دوستان دیگری هم که علاقه دارند صحبت نمایند لطفاً نام‌های خود را نوشته و برای ما بفرستند تا نوبت برای‌شان بگذاریم.
در این بخش از شهیدآقانوری رییس شبکۀ جامعۀ مدنی ولایت پنجشیر خواهش می‌کنیم تا سخنان خود را با ما شریک سازند.
با آغاز سخنان آقای نوری، بخش گفتمان ما آغاز شده است و ما می‌نگریم که چه دیدگاه، نظر و برنامه‌یی با جوانان و نخبه‌گان پنجشیر در پیوند به آجندای ملی وجود دارد.

شهیدآقانوری/ رییس شبکۀ جامعۀ مدنی ولایت پنجشیر:
با عرض سلام و ادب خدمت والی صاحب ولایت پنجشیر، احمد ولی مسعود و هم‌چنان کاروان آجندای ملی که از کابل تشریف آورده اند و دوستان بزرگان حاضر در مجلس.
مسرت دارم از این که در این گردهم‌آیی با شکوه حضور شما فرزانه‌گان فرهیخته نکات چندی را پیرامون اوضاع جاری سرزمین مان و در روشنی حمایت نهادهای مدنی از طرح مؤثر آجندای ملی به عرض می‌رسانم.
از خداوند متعال استدعا دارم تا به برکت خون پاک شهدای جهاد و مقاومت مردم، ما و شما را در راستای گام نهادن به یک طرف بهتر توفیق عنایت فرماید؛ تا سبب خیر به تمام مردم کشور گردیم.
چنانچه جناب والی صاحب و رییس بنیاد شهید احمدشاه مسعود روی مسایل و مشکلات کشور در فراروی صلح و آرامش صحبت نمودند که جا دارد از سخنان و پشنهادات معقولِ شان سپاس‌گزاری کنیم.
می‌خواهم به نوبۀ خود به نماینده‌گی از نهادهای جامعۀ مدنی ولایت پنجشیر از طرح چنین برنامه‌هایی که باعث بوجود آوردن صلح پایدار، اعتماد و تحکیم وحدت ملی و تمثیل ارادۀ مردم در امور سیاسی و فیصله‌های کلان کشوری، را بسیار مهم خوانده و چند نکته را منحیث تکرار احسن متذکر شوم.
شبکۀ نهادهای جامعۀ مدنی ولایت پنجشیر با درک وضعیت بحرانی و شکنندۀ موجود سیاسی و اجتماعی کشور، متیقن است که یگانه راه حل و بیرون رفت از بحران امروزی همانا تحقق وحدت ملی و ایجاد یک نظم اسلامی و مردمی که بتواند جواب‌ده مشکلات داخلی باشد و هم بتواند قناعت مشروع جامعۀ جهانی را در سطح منطقه و جهان فراهم ساخته و از منافع علیای ما دفاع نماید.
همه آگاه هستید که این موارد برآورده نمی‌شود مگر از طریق گفتمان بین افغانی، اعتمادسازی میان اقوام ساکن در کشور، تأمین عدالت اجتماعی، توزیع عادلانۀ قدرت سیاسی، تقویه و حمایت از نهادهای جامعۀ مدنی احزاب سیاسی و سایر نهادهای فعال در این زمینه؛ تا مردم و اقشار جامعه در نظام و تعیین سرنوشت خود دخیل شوند.
اعتماد ملی در حفظ منافع و نوامیس ملی به میان آمده می‌تواند.
می‌خواهم موضوع بسیار زیبایی را که در رسالۀ آجندای ملی بعد از مطالعه با آن برخوردم برای شما نیز بگویم که در این مقطع زمانی باید از کوچک‌ترین امکانات و فُرصت های سازنده و قانونی جهت ساختار پیش زمینه برای حل مشکل و شکل‌دهی مؤلفه‌های بزرگ اصلاحی باید استفاده برد؛ از جمله تلاش جهت تدویر یک انتخابات شفاف و عادلانه به‌خاطر گزینش رییس جمهور و انتخاب اشخاص شایسته و معزز ولایت پنجشیر در شورای‌های ولایتی که اولین فُرصت قانونی و سازنده برای آیندۀ بهتر است.
شبکۀ نهادهای جامعۀ مدنی مکلفیت خود می‌داند تا در راستای تنویر اذهان عامه نسبت به پروسۀ انتخابات تلاش‌ها و کوشش‌های خود را انجام دهد تا رسالت دینی و وجدانی خود را به جا آورده باشد.
در اخیر می‌خواهم با نیابت از شبکۀ نهادهای مدنی ولایت پنجشیر به تعهدات نهادهای جامعۀ مدنی در راستای رسالت‌های دینی و تاریخی خود، حمایت خود را از تمام طرح‌ها و برنامه‌های سازنده‌یی که منجر به تحقق و تحکیم وحدت ملی، ایجاد صلح پایدار، تأمین عدالت اجتماعی و ترقی و شگوفایی سرزمین ما ن گردد اعلان بدارم.
از توجه همه سپاس.

نظری پریانی:
با سپاس از شهیدآقای نوری رییس شبکۀ نهادهای مدنی ولایت پنجشیر، خواهش بسیار دوستانه‌یی که از عزیزان دارم این‌ست که اگر بسیار فشرده صحبت کنند و به قول آمرصاحب شهید جانِ گپ را بگویند بهتر می‌شود؛ زیرا دوستان زیادی ثبت نام کرده اند و باور دارم که عزیزان دیگری نیز می‌خواهند صحبت نمایند تا ما توانسته باشیم برای همه فُرصت صحبت کردن را بدهیم.
جوان دیگری که علاقه دارند صحبت کنند آقای جهش فعال مدنی هستند که آرزو داریم فشرده صحبت داشته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.