پایانی بر یک موفقیتِ ۱۶ساله در هالیوود نگاهی به زنده‌گی و بازیگریِ ویل اسمیت

گزارشگر:27 قوس 1392 - ۲۶ قوس ۱۳۹۲

mandegar-3استقبال پایینِ تماشاگرانِ سینما از اکشنِ علمی تخیلیِ «پس از زمین» فلم جدید ویل اسمیت، باعث ارایۀ این تحلیل شـده که دوران موفقیتِ این بازیگر نیز به‌سر آمده است. تحلیل‌گران اقتصادی سینما می‌گویند؛ اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که تماشاگران مثل گذشته به فلم‌های این بازیگرِ سیاه‌پوست روی خوش نشان نمی‌دهند. چند ماه قبل، اکشن علمی تخیلی و دلهره‌آورِ «پس از زمین» با یک افتتاحیۀ ۲۷ میلیون دالری نمایش عمومی خود را در امریکای شمالی شروع کرد و طی ۱۰ روز اول نمایش در این محل‌، به یک فروش کلی ۴۶ میلیون دالری دست پیدا کرد. اما در مقایسه با رقم بالای فروش بسیاری از فلم‌های دیگر سینمایی، این رقم فروش پایین و ناامیدکننـده ارزیابی شده است. فروش کلی فلم پس از پنج هفته نمایش عمومی در امریکای شمالی به ۵۷ میلیون دالر رسید. این در حالی است که هزینۀ تولید فلم، چیزی حدود ۱۳۰ میلیون دالر بوده است. نگاهی به آمار فروش فلم‌هایی مثل «مرد آهنی ۳»، «سریع و آتشی ۶» و «سفرهای ستاره‌یی به درون تاریکی» که در زمانی نزدیک به «پس از زمین» اکران عمومی شده‌اند، حکایت از آن دارد که جماعت اهل فلم و سینما، استقبال خوبی از فلم جدید ویل‌اسمیت نکرده‌اند. این در حالی است که درام علمی تخیلی تازۀ این بازیگر با هزینۀ بالای ۱۳۰ میلیون دالری تهیه شده است و گروهی از تحلیل‌گران اقتصادی سینما، در ابتدای فصل تابستان از آن به‌عنوان یکی از کارهای ناموفق و کم‌فروشِ این فصل اسم بردند و گفتند «پس از زمین»، لقبِ یکی از شکست‌های اصلی جدول گیشۀ نمایش در ایام تابستان را خواهد گرفت. منتقدان و سینماروهای حرفه‌یی ایرادهای زیادی به قصه و ساختِ این فلم گرفته‌اند و گروهی هم از بدیُمن بودنِ ام نایت شامالان کارگردان فلم صحبت می‌کنند. در یک نگاه کلی، فلم‌های چند سال اخیر این فلم‌ساز در جدول گیشۀ نمایش شکست تجاری خورده‌اند و هیچ یک از فلم‌های او نتوانسته‌اند فروش خوب و بالایی در این جدول داشته باشند. به گفتۀ اهل فن، بدیمنی و بدشانسی این فلم‌ساز، دامن ویل اسمیت را هم گرفت و او را وارد صف آدم‌های بدبیارِ دنیای سینما کرد!
شکست مالی تازه‌ترین فلم ویل اسمیت این نکته را مطرح می‌کند که آیا دوران موفقیت بازیگران مطرح یکی دو دهۀ اخیر سینما فرا رسیده است یا خیر. تحلیل‌گران اقتصادی سینما و اهل فن، طی چند ماه گذشته به ارایۀ تحلیل‌های مشابهی در رابطه با نام‌هایی چون تام‌کروز، آرنولد شوارتزنگر، بروس ویلیس و سیلوستر استالونه پرداخته‌اند و گفته‌اند این بازیگران باید به‌دنبال شغل‌های تازه‌یی بروند. نقطۀ مشترک تمام این افراد، عدم موفقیت مالی فلم‌هایشان در جدول گیشۀ نمایش سینما و فاصله‌گیری تماشاگران سینما از فلم‌های آنان است. نکته‌یی که در ارتباط با ویل‌اسمیت و وضعیت جدید او مطرح می‌شود این است که با توجه به عدم استقبال تماشاگران از فلم آخر او، سرنوشت پروژه‌های بعدی او چه می‌شود و بر سر فلم‌هایی که بحث تولید آن‌ها با حضور وی مطرح شده، چه خواهد آمد. ویل اسمیت در حال حاضر مشغول مذاکره با تهیه‌کننده‌گان پنج فلم سینمایی است که سه تای آن‌ها، قسمت‌های جدید چند فلم موفق دو دهۀ گذشتۀ وی هستند. البته چند سالی است که بحث تولید قسمت دوم فلم‌های «من، روبات» «هنکوک» و قسمت‌سوم «پسرهای بد» مطرح است و تهیه‌کننده‌گان آن‌ها می‌گویند قصد ساخت این اکشن‌های علمی تخیلی و پولیسی را دارند.

شاید یکی دو سال قبل، تهیه‌کننده‌گان این فلم‌ها بسیار مشتاق بودند تا آن‌ها را با بازی ویل اسمیت در نقش اصلی بسازند. اما در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد آن‌ها هنوز بر سر تصمیم قبلی‌شان استوار باشند. این در حالی است که اهل فن این پرسش را می‌پرسند که آیا می‌توان این فلم‌ها را بدون حضور اسمیت در نقش کاراکترهای اصلی آن‌ها جلوی دوربین برد؟ در عین حال، اگر کاراکتر ویل اسمیت در این فلم‌ها حذف شود و یک کاراکتر تازه جایگزین کاراکتر وی شود (تا به بهانۀ آن، بتوان یک بازیگر جدید را وارد ماجراجویی‌های قصه کرد)، آیا قصۀ این فلم‌ها جذابیت قبلی خود را خواهد داشت و آیا این کار با اعتراض ویل اسمیت روبه‌رو نخواهد شد؟ ویل اسمیت در قسمت‌های قبلی «من،روبات»، «هنکوک»، «پسرهای بد» و هم‌چنین «روز استقلال» (که مدتی قبل، بحث تولید قسمت دوم آن پس از شانزده سال اعلام شد و ناگهان اخبار مربوط به آن در رسانه‌های گروهی به حداقل رسید) در نقش کاراکترهای ماجراجویی ظاهر شد که خط اصلی قصه‌ها را به پیش می‌برد. به همین دلیل، نمی‌توان ناگهان روی نام و کاراکترِ او خط کشید و بازیگر یا کاراکتر تازه‌یی را جایگزین وی کرد. از سوی دیگر در خبرها آمده بود که ویل اسمیت در فلم‌های «فوکوس» و «امریکایی می‌تواند» هم در نقش اصلی ماجراها بازی خواهد کرد. اما از آن‌جا که این فلم‌ها در مرحلۀ پیش‌تولید قرار دارند و قسمت‌های تازه‌یی از یک فلم پرفروش دیگر به حساب نمی‌آیند، برای تهیه‌کننده‌گان آن‌ها کنار گذاشتن ویل اسمیت کار راحت‌تری به نظر می‌رسد. شنیده می‌شود که تهیه‌کننده‌گان این فلم‌ها این روزها در حال ارزیابی و بررسی مجدد احتمالیِ همکاری مشترکِ خود با اسمیت هستند.
قصۀ هر دو فلم به گونه‌یی است که هر بازیگر جوان و موفق دیگری می‌تواند جای ویل اسمیت را در آن‌ها بگیرد و در نقش کاراکترهای اصلی آن‌ها ظاهر شود. ویل اسمیت که قبل از اکران عمومی «پس از زمین» در مصاحبه‌های مطبوعاتی زیادی شرکت کرد، پس از فروش پایین فلم در جدول گیشۀ نمایش، از انظار عمومی دور شده و حاضر به انجام مصاحبۀ تازه‌یی نشده است. به همین دلیل هنوز از واکنش احتمالی او نسبت به وضعیت جدیدش در دل صنعت سینما اطلاعی در دست نیست. این در حالی است که اهل فن این پرسش جالب و با نمک را مطرح می‌کنند که وی در صورت انجام یک مصاحبۀ تازه، چه حرفی برای گفتن دارد و چه چیزی را می‌خواهد بگوید! ویل اسمیت تابستان سال گذشته و پس از چهار سال دوری از دنیای سینما و بازیگری با قسمت سومِ اکشن علمی تخیلی «مردان سپاه‌پوش»، دوباره به دیدار تماشاگران سـینما آمد. بازگشت دوبارۀ او پس از این غیبت عجیب‌وغریب و خودخواسته با استقبال گرم و بالای تماشاگران همراه نبود. این در حالی بود که رسانه‌های گروهی مانور زیادی روی نام او و فلم تازه‌اش دادند و نشریات و سایت‌های انترنتی پُر از خبرهایی شد که اختصاص به وی داشت. اما آمار و ارقام حکایت از آن دارد که بازگشت دوبارۀ این بازیگر سیاه‌پوست با موفقیت همراه نبوده است. «مردان سیاه‌پوش ۳» با هزینۀ کلان تولید ۲۲۵ میلیون دالری خود، فقط ۱۸۰ میلیون دالر در امریکای شمالی فروش کرد. اهل فن و تهیه‌کننده‌گان فلم بر این تصور بودند که «مردان سیاه‌پوش ۳» بیش از ۳۰۰ میلیون دالر در امریکا و کانادا فروش خواهد کرد. قسمت اول و دومِ فلم در سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ به فروش‌های ۱۹۰ و ۲۵۰ میلیون دالری در امریکای شمالی دست پیدا کردند.
وضعیت فروش «مردان سیاه پوش۳» در ایام تابستان سال ۲۰۱۲، نگاه اهل فن و تحلیل‌گران اقتصادی سینما به ویل اسمیت را تغییـر داد. آن‌ها به صورت پنهان در این‌باره صحبت کردند که شواهد و قراین، حکایت از به پایان رسیدنِ دوران موفقیت وی دارد. اما آن‌ها این تحلیل‌ را با صدای بلنـد اعلام نکردند و گفتند منتظر می‌مانند تا فلم بعدی این بازیگر اکران عمومی شود و پس از آن، به بحث کلی دربارۀ اسمیت می‌پردازند. چنین به نظر می‌رسد که آن‌ها هم‌اکنون به نتیجۀ مورد نظر خود رسیده‌اند و قضاوت و داوری دربارۀ اسمیت را به صورت شفاف و علنی اعلام می‌کنند. ویل اسمیت بعد از تام کروز، اولین بازیگر دنیای سینماست که پنج فلم سینمایی او پی در پی تبدیل به فلم‌هایی پرفروش و صد میلیون دالری شدند. اما وی از تام کروز هم جلوتر زد و صاحب تعداد بیشتری فلم صد میلیون دالری در کارنامۀ سینمایی خود شد که اتفاقاً پشت سر هم موفق به کسب چنین موفقیتی شدند.
«پسرهای بد» (۱۹۹۵) اولین فلم موفق ویل اسمیت در یک نقش اصلی بود. او پس از بازی در تعدادی مجموعۀ تلویزیونی پُربیننده و یکی دو فلم معمولی، با «پسرهای بد» تبدیل به یک بازیگر موفق ژانر اکشن شد. اگر او در این فلم در یکی از دو نقش اصلی بازی کرد، در«روز استقلال» (۱۹۹۶) در قالب کاراکتر اصلی ظاهر شد. پس از آن، وی فلم‌های پرفروش «مردان سیاه‌پوش»، «دشمن دولت» (۱۹۹۸) و «غرب وحشی وحشی» (۱۹۹۹) را بازی کرد. «افسانۀ بگر ونس» در سال ۲۰۰۰، فروش بالایی در جدول گیشۀ نمایش نداشت ولی یکی از همکاری‌های خوب او با رابرت ردفورد (در مقام کارگردان) بود. درام شرح حال گونۀ «علی» در سال ۲۰۰۱، او را نامزد دریافت جایزۀ اسکار بهترین بازیگر مرد سال کرد. مایکل مان کارگردان فلم بود و اسمیت در آن، در نقش محمد علی کلی قهرمان مسلمان مشت‌زنی جهان بازی کرد. این فلم هم مثل همکاری غیرمتعارفِ او با رابرت ردفورد، فروش بالایی را برای فلم در جدول گیشۀ نمایش به همراه نداشت. ‌اما فلم‌های بعدی این بازیگر در فاصلۀ سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ («پسرهای بد»، «من، روبات» و انیمیشن‌کمپیوتری «افسانۀ کوسه»، «هیچ»، «در جست‌وجوی خوشبختی»، «من افسانه هستم» و «هنکوک») فروش‌های بالایی درسینماهای نمایش‌دهنده داشتند. «هفت پاوند» (۲۰۰۸) یک درام مستقل سینمایی بود. این فلم با وجود فروش ۷۰ میلیون دالری در امریکای شمالی، لقب یک کار موفق را گرفت. هزینۀ تولید فلم ۵۵ میلیون دالر بود. بعد از این فلم، ویل اسمیت برای چهار سال از صنعت سـینما دور شد و در هیچ فلم سینمایی بازی نکرد. گروهی از تحلیل‌گران سینمایی عقیده دارند همین دوری چهارساله، یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت فلم‌های او در شرایط و دوران تازه است. آن‌ها می‌گویند اگر وی در این مدت هم‌چنان به بازی در فلم‌های سینمایی ادامه می‌داد، با وضعیت فعلی روبه‌رو نمی‌شـد.

گرفته شده از: مد و مه

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.