فرزند صبغت‌الله مجددی: کرزی با بهانه‌جویی می‏‎خواهد تیمش در قدرت بماند

گزارشگر:27 قوس 1392 - ۲۶ قوس ۱۳۹۲

فرزند صبغت الله مجددی گفته که آقای مجددی به دلیل هشداری که به حامد کرزی داده بود نه، بلکه برای درمان بیماری خود به خارج سفر کرده است.
آقای مجددی که رییس لویه جرگه مشورتی بود، در مراسم اختتامیه آن به حامد کرزی رییس جمهوری هشدار داد که اگر توافقنامه امنیتی با امریکا را امضا نکند، او مجبور خواهد شد در پایان عمر از افغانستان «هجرت» کند.mandegar-3
مجددی سه روز پس از این اظهارات به دانمارک رفت و به دنبال این سفرش، این گمانه مطرح شد که شاید او در اعتراض به خودداری آقای کرزی از امضای این توافقنامه، به گفته خودش از افغانستان «هجرت» کرده است.
صبغت الله مجددی از رهبران جهادی افغانستان و نخستین کسی است که بعد از سقوط رژیم دکتر نجیب الله، وارد کابل شد و به عنوان رییس دولت مجاهدین قدرت را برای مدت محدودی به دست گرفت.
اما روز سه شنبه ذبیح‌الله مجددی، پسر آقای مجددی، به خبرنگاران گفت که پدرش در یک سفر از قبل برنامه‌ریزی شده به دانمارک رفته و به زودترین فرصت ممکن به کشور باز خواهد گشت.
او افزود: «جناب حضرت (صبغت‌الله مجددی) بر اساس ضرورت صحی‌اش این سفر را قبلا برنامه‌ریزی کرده بود و به دلیل مشکلات صحی خود سفر کرده است.»
ذبیح‌الله مجددی که دبیر حزب جبهه نجات اسلامی نیز هست که پدرش ریاست آن را به عهده دارد، همچنین تاکید کرد که پدرش به دلیل «سیاست‌های غیرمسوولانه» رییس جمهوری ناراحت است.
او گفت: «حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان باید با احترام به موضع شورای ملی، احزاب سیاسی، جامعه مدنی، نتایج نظرسنجی‌ها، اظهارات غیررسمی تعدادی از اعضای کابینه خود، شخصیت‌های روحانی و سیاسی و بالاخره قطعنامه لویه جرگه مشورتی، هر چه زودتر قرارداد امنیتی افغانستان و امریکا را امضا و نگرانی ملت را مرفوع کند.»
پسر صبغت‌الله مجددی امضای این توافقنامه را به سود منافع ملی افغانستان دانست و گفت که خودداری رییس جمهوری از امضای این قرارداد، بی‌اعتنایی به منافع ملی و بی‌احترامی به آراء ۲۵۰۰ عضو لویه جرگه و «توهین» به آقای مجددی به عنوان یک شخصیت روحانی خواهد بود.
اما آقای کرزی گفته که به شرطی حاضر به امضای این توافقنامه است که سربازان امریکایی خانه‌های مردم را بازرسی نکنند و دولت آمریکا تامین صلح در کشور را تضمین کند.
رییس جمهوری افغانستان اخیراً در گفتگویی با روزنامه فرانسوی لوموند گفته که امریکا مانند یک «قدرت استعماری» با کشورش برخورد می‌کند و و اور تحت فشار قرار می دهد که این قرارداد را امضا کند.
ولی ذبیح‌الله مجددی که بهار امسال از سمتش به عنوان والی کابل کنار رفت، در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشتۀ خود این اظهارات آقای کرزی را «بهانه» خواند و افزود که رییس جمهوری قصد دارد تیمش بر سر قدرت باقی بماند.
پیش از این مقام‌های امریکا تاکید داشتند که این قرارداد باید پیش از پایان سال جاری میلادی امضا شود، اما اخیرا جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته که اگر آقای کرزی آن را امضا نکند، فرصت آن وجود دارد که رئیس جمهوری بعدی افغانستان آن را امضا کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.