۷ کار ممـنوع بعد از غذا!

گزارشگر:1 جدی 1392 - ۳۰ قوس ۱۳۹۲

mandegar-1از نظر خیلی‌‌ها غذا خوردن در کنار خانواده در زنده‌گی شلوغ امروزی، کار لذت‌بخشی است و نه تنها ساعات زیبایی را می‌آفریند، بلکه قدمی ‌به سوی زنده‌گی سالم به حساب می‌آید.
اما فراموش نکنید که ساعات غذا خوردن نیز اهمیت زیادی دارد، ولی بسیاری از ما عادات اشتباهی داریم که بعد از غذا به آن می‌پردازیم، ولی از این‌پس باید از انجام آن‌ها صرف نظر کنیم:
۱ـ آب ننوشید: بلافاصله بعد از صرف غذا آب خوردن سبب رقیق شدن شیره معده می‌شود، بنابراین بهتر است نیم ساعت قبل و بعد از غذا آب ننوشید.
۲ـ سگرت نکشید: به طور کلی نباید سگرت مصرف کنید. اما سگرت کشیدن بعد از غذا، گناهی نابخشودنی به حساب می‌آید. سگرت محیط معده را اسیدی می‌کند. افراد سگرتی نیم‌ساعت بعد از غذا باید این کار را انجام دهند.
۳ـ میوه نخورید: از عادات بد ما، میوه خوردن بعد از صرف غذاست. بهتر است نیم‌ساعت قبل و بعد از غذا میوه نخورید، چون سبب نفخ معده می‌شود. البته میوه پخته اشکالی ندارد.
۴ـ حمام نکنید: حداقل نیم‌ساعت فاصله قرار دهید، به ویژه حمام داغ توصیه نمی‌شود، زیرا در جریان خون در اطراف معده اختلال ایجاد می‌کند و بر هضم غذا اثر منفی می‌گذارد.
۵ـ راه نروید: حداقل نیم یا یک ساعت بعد از صرف غذا، پیاده‌روی طولانی نکنید تا هضم غذا بهتر صورت گیرد.
۶ـ نخوابید: در مورد خوابیدن تأکید می‌شود که حداقل ۲ ساعت بعد از خوردن غذا انجام نشود. بنابراین غذا خوردن در آخر شب، کار بسیار اشتباهی است.
۷ـ چای ننوشید: در مهمانی‌‌ها هنوز غذا تمام نشده، چای جلوی مهمان می‌گذارند. اما چای می‌تواند محیط معده را اسیدی کند و تأثیر منفی بر مواد معدنی معده بگذارد. بعد از غذا، مایعات باید با نیم ساعت تا یک ساعت فاصله مصرف شود.
منبع: سیمرغ

چشم‌رنگی‌ها بخوانند
داکتر بهرام ایزدی
افرادی که دارای چشم‌های رنگی‌ هستند، بیشتر در معرض خطرات نور آفتاب قرار دارند. این افراد باید بیش از سایر افراد، استفاده از عینک آفتابی را جدی بگیرند.
وجود رنگ‌های مختلفِ چشم افراد را می‌توان به تفاوت در رنگ‌دانه‌های چشم مربوط دانست. هرچه رنگ‌دانه‌های چشم افراد کمرنگ‌تر باشد، چشم آن‌ها نیز روشن‌تر دیده می‌شود.
این کمرنگ بودن رنگ‌دانه‌ها، افراد چشم‌رنگی را نسبت به سایر افرادی که رنگ‌دانه‌های چشم آن‌ها پُررنگ‌تر است، به نور خورشید حساس‌تر کرده و این افراد بیشتر دچار آسیب می‌شوند.

برای همین توصیه می‌شود افرادی که چشم رنگی دارند، بیشتر از سایر افراد به استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشمان خود اهمیت دهند.
همه افراد در لایه خلفی چشم خود به میزان کافی رنگ‌دانه دارند، اما در لایه قدامی، کم بودن و کم‌رنگ بودن رنگ‌دانه موجب می‌شود چشم افراد روشن به نظر برسد.
افراد «زال» باید استفاده از عینک آفتابی را برای محافظت از چشمان خود جدی بگیرند؛ زیرا به دلیل نبود رنگ‌دانه‌ها به تعداد کافی، نور به‌شدت وارد چشم این افراد می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.