وزیر دفاع آلمان: حامد کرزی توافقنامۀ امنیتی را امضا کند

گزارشگر:2 جدی 1392 - ۰۱ جدی ۱۳۹۲

mandegar-1وزیر دفاع جدید آلمان روز یکشنبه از حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان خواست پیمان امنیتی مربوط به ادامه حضور نظامیان خارجی تحت فرماندهی ناتو را پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، امضا کند.
اورسولا فاندر لین، اولین وزیر دفاع زن در تاریخ آلمان روز یکشنبه در سفری غیرمنتظره وارد شهر مزار شریف در شمال افغانستان شد تا با نظامیان این کشور در این منطقه دیدار کند.
امریکا و چندین کشور عضو ائتلاف نظامی خارجی در افغانستان با اعمال فشار به کرزی از وی خواسته اند با امضای پیمان امنیتی با امریکا، اجازه استقرار هزاران نظامی خارجی را در این کشور پس از سال ۲۰۱۴ میلادی فراهم کند.
وزیر دفاع آلمان گفت‌:
«اینکه یک چارچوب حقوقی ایمن وجود داشته باشد اهمیت زیادی دارد. لذا ما امیدواریم که کرزی توافق دوجانبه میان امریکا و افغانستان را امضا کند. ماموریت ایساف در حال پایان یافتن است ولی دستاوردهای زیادی به دست آمده است که ما خواهان حفظ آنها هستیم.»
کرزی که قرار است پس از انتخابات ماه اپریل سال آینده از قدرت کناره‌گیری کند ماه هاست بر سر امضای این قرارداد با امریکا دچار تنش شده است.
ماموریت نیروهای نظامی ناتو در افغانستان که در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز شد قرار است در سال ۲۰۱۴ میلادی پس از ۱۳ سال پایان یابد.
وزیر دفاع آلمان در مزارشریف گفت که او مشتاق است «تا آلمان آنچه را که در افغانستان آغاز کرده، تکمیل کند».
او همچنان افزود: «دستاوردهای زیادی در اینجا (افغانستان) حاصل شده‌اند، و ما می‌خواهیم آن‌ها را حفظ کنیم».
این دومین سفر یک وزیر دفاع آلمان به افغانستان در ده روز گذشته است. هفته پیش، توماس دیمیزیر وزیر دفاع سابق آلمان به این کشور سفر کرده بود.
مزارشریف آخرین کمپ نیروهای آلمانی در افغانستان است که در آن بیش از ۳۸۰۰ سرباز آلمانی حضور دارند. در شرایط خاص شمار این نیروها تا ۵۳۵۰ تن رسیده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مزار شریف، حدود سه هزار نظامی آلمانی در مناطق نسبتا امن شمال افغانستان مستقر هستند.
خانم فون دیر لاین، ۵۵ ساله و اولین وزیر دفاع زن در آلمان است. او پیش از کسب این مقام، وزیر کار بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.