واکنش تحلیلگران به سخنان اخیر کرزی: رسانه‎ها فریب اظهارات کرزی را نخورند!

گزارشگر:ناجیه نوری/ 3 جدی 1932 - ۰۲ جدی ۱۳۹۲

شماری از فعالان سیاسی از رسانه‌ها می‌خواهند که تحت تأثیر افکار و سخنان حامد کرزی قرار نگیرند.
این فعالان سیاسی می گویند، حامد کرزی می‌خواهد موضع خودش در قبال سند پیمان امنیتی را در نشستی که با رسانه‌ها داشت، موجه جلو دهد و آن را در راستای منافع ملی افغانستان تلقی کند و رسانه‌ها را وادار کند که با او همسو و هم نظر شوند.
به گفتۀ آنان، رییس‌جمهور کرزی می‌خواهد با این حرکت‌ها روند انتخابات را در رسانه‌ها به نحوی مدیریت کند؛ بنابراین باید رسانه‌ها متوجه این مساله باشند و اجازه ندهند که چنین اهدافی عملی شود.mandegar-1
رییس‌جمهور کرزی در نشستی که روز شنبۀ هفته جاری با مسوولان رسانه‌ها داشت، تلاش کرد تا نماینده‌گان رسانه‌ها را متقاعد کند که شرط‌های او برای عدم امضا پیمان امنیتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
اما سید آقا حسین فاضل سانچارکی سخنگوی ایتلاف ملی می‌گوید: « دیدار رییس‌جمهور کرزی با رسانه‌ها بیان‌گر این است که او به شدت تحت فشار افکار عمومی و نشرات رسانه‌ها قرار دارد».
او افزود: « حامد کرزی به نحوی خود را منزوی احساس می‌کند؛ بنابراین می‌خواهد با دادن امتیازهایی به رسانه‌ها، افکار صاحبان رسانه‌ها را به خود جلب کرده و آنان را با خود همسو بسازد».
سانچارکی گفت: «از سوی دیگر، با نزدیک‌شدن زمان کمپاین‌های انتخاباتی، حامد کرزی می‌خواهد به نحوی اذهان گرداننده‌گان رسانه‌ها را شکل داده و خود را به عنوان یک شخصیت ملی و صادق به ملت معرفی کند».
وی تاکید کرد: « هیچ تردیدی وجود ندارد که این دیدار به انتخابات نیز مرتبط است و مساله مهم دیگر این که این نخستین دیدار و آخرین دیدار نخواهد بود، بل دیدارهای دیگری نیز از سوی حکومت با رسانه‌ها طرح‌ریزی خواهد شد تا رسانه‌ها را متقاعد سازند که اگر با برنامه‌های حکومت همسو نیستند، حد اقل با آن مخالف نباشد و انتقادان‌شان را کمتر بسازند».
در همین حال، صدیق‌الله توحیدی مسوول دیده‌بان رسانه‌های آزاد یا نی می‌گوید: «رییس‌جمهور افغانستان دو مساله را در دیداری که با خبرنگاران داشت، مطرح کرده است: موضوع اول موجه نشان دادن پیش‌شرط‌های‌اش در مورد امضای پیمان امنیتی بود که می‌خواست اربابان رسانه‌ها را متقاعد سازد که پیش‌شرط‌های‌اش مبنی برعدم امضای این پیمان بیشتر به نفع مردم افغانستان است؛ بحث دوم رییس‌جمهور یک نوع هشدار برای رسانه‌هایی بود که بیشتر روی منازعات قومی تاکید دارند که مساله نشرات تلویزیون ژوندون هم مدنظر شان بود».
به گفتۀ او، حامد کرزی در این نشست در حضور مسوولان رسانه‌ها اعلام کرد که پرونده‎های رسانه‎ها بسته خواهد شد.
توحیدی گفت: «در مورد عدم امضای پیمان امنیتی حامد کرزی بحث تازه‌یی با خبرنگاران نداشت و تنها تلاش کرد که عدم امضای این پیمان را موجه جلوه بدهد و می‌خواست بگوید که به تعویق افتادن امضای این سند به نفع مردم افغانستان است».
او تاکید کرد: «ولی اینکه تا چه اندازه توانسته توجه مسوولان رسانه‌ها را به منظور عدم امضای پیمان امنیتی با امریکا جلب کند، در روزهای بعد مشخص خواهد شد و رسانه‌ها در روزهای بعد نشان خواهند داد که آیا تحت تاثیر سخنان رییس‌جمهور قرار گرفته اند یا خیر».
در این حال، فرهاد عظیمی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «نفس‌ دیدارهای آقای کرزی با نهادهای مدنی، پارلمان، ریش‌سفیدان و رسانه‌‌ها یک امر خوب و پسندیده است و ما از آن استقبال می‌کنیم».
او افزود: «ولی مهم محتوا و خواست‌های رییس‌جمهور از این نهادها است که خواست‌های آقای کرزی تا چه اندازه بر مبنای اصول و برنامه‌های قبول شده بوده است که باید به آن توجه و دقت بیشتر صورت گیرد».
وی تاکید کرد، آقای کرزی هم از سوی امریکا و هم از طرف مردم بنابر نگرانی‌هایی که پس از خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ وجود دارد، تحت فشار قرار دارد؛ بنابراین او می‌خواهد با دیدارهایی که با نهادهای مختلف دارد، این نگرانی‌ها را تا اندازیی کاهش دهد.
با این حال گفته می‌شود که حامد کرزی دیدارهایی هم با برخی از کمیسیون‌های مجلس نماینده‌گان و مجلس بزرگان داشته که محتوای این دیدار‌ها را پیش‌شرط‌های وی مبنی بر امضا پیمان امنیتی با امریکا تشکیل می‌داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.