کرزی در دیدار با رییس پارلمان روسیه: خواهان نقش قوی روسیه در منطقه هستیم

گزارشگر:4 جدی 1392 - ۰۳ جدی ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی روز گذشته با سرگی نروشکین رییس پارلمان روسیه و لیوند سلاتسکی رییس کمیتۀ مستقل کشورهای مشترک المنافع و همبستگی با کشورهای آسیا و اروپای پارلمان آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
حامد کرزی در این دیدار گفت که روسیه همسایه و دوست نزدیک افغانستان است و این دو کشور با هم روابط عمیق و دیرینه دارند.
آقای کرزی خاطر نشان کرد که ما خواهان نقش قوی روسیه در منطقه هستیم و آن را برای ثبات افغانستان و منطقه مهم می‌دانیم.mandegar-1
او افزود که ما خواهان گُسترش و تحکیم روابط میان دو کشور به گونۀ استراتیژیک در عرصه‌های مختلف به خصوص در ساحات اقتصادی و فرهنگی می‌باشیم.
در مقابل سرگی نروشکین رییس پارلمان روسیه، گفت که روسیه مایل است تا روابط خود را با افغانستان به سطح روابط استراتیژیک و عمیق گسترش دهد.
وی گفت که ما افغانستان را منحیث همسایه خوب خویش می‌دانیم و آماده هرگونه همکاری در عرصه‌های مختلف با این کشور می باشیم.
پیش از این رییس پارلمان روسیه با رؤسای مجلسین شورای ملی افغانستان دیدار و گفت‎وگو کرده بود.
نیاز به حضور نیروهای خارجی
این مقام دولت روسیه می‌گوید حضور نیروهای بین‌المللی اکنون در افغانستان ضروری است
سیرگی ناریشکین گفت با افزایش توانایی‌های نیروهای امنیتی افغان، نیاز به حضور نیروهای خارجی در افغانستان رفع خواهد شد.
او در سفرش پس از دیدار با مقام‌های دولت افغانستان، در سفارت این کشور به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
از آقای نریشکین در مورد موافقتنامه امنیتی افغانستان و امریکا پرسیده شد اما او بدون اینکه به این سند اشاره کند، گفت که در حال حاضر حضور نیروهای بین‌المللی برای تامین امنیت و ثبات در افغانستان ضروری است.
او تاکید کرد که حضور آینده ناتو در افغانستان باید بر اساس موازین بین‌المللی و بر اساس توافق شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد.
سیرگی ناریشکین گفت: «ما درک می‌کنیم که در حال حاضر حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان ضروری است اما به تدریج با افزایش توانایی نیروهای امنیتی افغانستان، لزوم حضور آنها در این کشور کاهش خواهد یافت. ما امیدوار هستیم که در آینده افغانستان بدون پایگاه های خارجی به عنوان یک کشور بی طرف و آزاد، دوست روسیه باقی بماند.»
نگرانی از کشت مواد مخدر در افغانستان
روسیه از تولید مواد مخدر در افغانستان و قاچاق آن به روسیه همیشه نگران بوده و در سالهای گذشته تلاش کرده است دولت افغانستان را در زمینه کاهش تولید و مبارزه با قاچاق مواد مخدر کمک کند.
بر اساس آمار اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، تولید تریاک در افغانستان در مقایسه با سال گذشته ۴۹ درصد افزایش یافته است.
رئیس پارلمان روسیه می‌گوید که در دوازده سال گذشته تولید مواد مخدر در افغانستان ۴۴ برابر افزایش یافته است.
او گفت که روسیه کمک هایش را در این زمینه به افغانستان دو برابر می‌سازد.
وی افزود: «کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان یک تهدید جدی برای این کشور، منطقه و روسیه است. ما برنامه های مختلفی در این زمینه داریم.»
سیرگی ناریشکین گفت که کشورش آماده است بورسیه آموزشی برای افسران پولیس افغانستان را افزایش داده و در بخش های دیگر نیز با نیروهای امنیتی افغانستان کمک کند.
بر اساس آمار دولت روسیه، در چند دهه گذشته، بیش از پنجصد هزار متخصص افغان در بخش های مختلف در روسیه آموزش دیده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.