تحلیلگران: سفر دکتر غنی به پاکستان عجولانه بود

گزارشگر:ناجیه نوری/ 25 عقرب 1393 - ۲۴ عقرب ۱۳۹۳

دکتر اشرف‌غنی از سفر به پاکستان هیچ دست‌آوردی در خصوص امنیت و فراهم‌سازی زمینۀ مذاکره با طالبان نخواهد داشت.
شماری از آگاهان سیاسی با بیان این مطلب تأکید می‌کنند که رییس‌جمهور غنی دراین سفر هیچ نوع مذاکره‌یی با مخالفان مسلح دولت نخواهد داشت، زیرا پاکستان آماده نیست که مخالفین را به پای میز مذاکره با رییس‌جمهور غنی بکشاند.mnandegar-3
به باور آنان، بدون شک این سفر دست‌آوردهای در زمینۀ اقتصادی خواهد داشت؛ اما در خصوص مذاکره با طالبان هیچ دست‌آورد را با خود به افغانستان نخواهد آورد.
این آگاهان سیاسی سفر دکترغنی به پاکستان را عجولانه و پیش از وقت دانسته می‌گویند، اگر غنی قبل از سفر به پاکستان با رییس ‌اجراییه کابینه را تکمیل می‌کرد و پس از سفر لندن و اشتراک در کنفرانس سارک سریلانگا به پاکستان می‌رفت، بدون شک سفر موثری می‌بود.
رییس‌جمهور غنی در سفرش به پاکستان با ممنون حسین رییس جمهور، نواز شریف نخست وزیر، جنرال راحیل شریف رییس ستاد ارتش پاکستان، سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر آن کشور و مولانا فضل‌الرحمان، رهبر جمعیت علمای و برخی از شخصیت‎های دیگر پاکستان گفت‌وگو کرده است.
تلاش‌های صلح، تجارت و مبارزه با تروریزم، موضوع اصلی گفت‌وگوهای رییس‌جمهور غنی با مقام‌های پاکستانی و سیاستمداران آن کشور عنوان شده است.
احمد سعیدی آگاه مسایل منطقه می‌گوید، سفر دکتر غنی فشارهای بین‌المللی که بالای پاکستان است را کاهش می‌دهد، زیرا در حال حاضر فشارهای بین‌المللی بالای پاکستان بسیار زیاد است، بنابراین اگرغنی دیرتر سفر می‌کرد، قوت و قدرت افغانستان را به نمایش می‌گذاشت.
این آگاه مسایل منطقه، ضمن این‌که سفر دکتر غنی به پاکستان را عجولانه می‌داند تأکید می‌کند، اگر غنی قبل از سفر به پاکستان با رییس ‌اجراییه کابینه را تکمیل می‌کرد و پس از سفر لندن و اشتراک در کنفرانس سارک سریلانگا به پاکستان می‌رفت، بدون شک سفر موثری می‌بود.
او تصریح کرد، رییس‌جمهور غنی در این سفر هیچ نوع مذاکره‌یی با مخالفین نخواهد داشت و از سوی هم پاکستان آماده نیست که مخالفین را درپای میز مذاکره با رییس‌جمهور غنی حاضر کند.
سعیدی افزود، این سفر بیشتر روابط اقتصادی را برقرار خواهد کرد و دکتر غنی از این سفر در زمینه اقتصادی بدون شک دست‌آوردهایی خواهد داشت؛ اما هیچ نوع دست‌آوردی در خصوص مسایل امنیتی و مذاکره با طالبان نخواهد داشت.
به گفتۀ وی، درحالی‌که طبق اصول دیپلوماتیک ۲۵% مصارف مهمانان را کشور میزبان می‌پردازد، ۱۴۰ نفر دکتر محمد اشرف غنی را همراهی می‌کند که اگر تمامی این افراد مامور دولت باشند، یقیناً که مصرف بیجا است.
این آگاه سیاسی اضافه کرد، پس باید مشخص شود و دولت پاسخ بدهد که این ۱۴۰ نفر کی‌ها اند، چه‌کاره هستند و براساس کدام وظایف در این سفر رییس‌جمهور را همراهی می‌کنند؟
سعیدی همچنان گفت، نکته مهم دیگر اینکه مولانا فضل‌الرحمان یک شخصیت بسیار عالی و روحانی نیست، اما دکتر غنی را مجبور کردند تا با او دیدار کند.
گفته می‌شود که رییس‌جمهور غنی در سفر پاکستان با مولانا فضل‌الرحمان رهبر جمعیت علمای پاکستان در پشت درهای بسته ملاقات کرده است.
مولانا فضل‌الرحمان پس از ختم ملاقات با رییس‌جمهور غنی، به خبرنگاران گفته تا زمانی‌که نیروهای «خارجی در افغانستان حضور داشته باشند، صلح در افغانستان تامین نمی‌شود.»
مولانا فضل‌الرحمان به پدر روحانی طالبان معروف است و یکی از حامیان اصلی طالبان شناخته شده است.
در همین حال، احمد بهزاد عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، امیدوار استیم که سفر دکتر غنی یک سفر تشریفاتی نباشد و دولت جدید راه‌کارهای مناسبی را نسبت به حکومت قبل هم در زمینه سیاست خارجی و هم در مساله مذاکره با طالبان داشته باشد.
او تاکید کرد، حامد کرزی بیش از ۲۰ سفر به پاکستان، چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه امنیت و مسایل مصالحه و مذاکره با مخالفین مسلح دولت داشت، اما هیچ کدام دست‌آوردی نداشت.
به گفتۀ بهزاد، دولت ما در ۱۳ سال گذشته در عرصه سیاست خارجی وهمین‌طور در زمینه سیاست داخلی در مقابله با گروه‌های تروریستی، برنامه‌های ناکام داشته است؛ بنابراین ادامۀ برنامه‌های شکست‌خورده به هدردادن توان و امکانات است و کمکی برای بهبود وضعیت افغانستان نخواهد کرد.
این عضو مجلس همچنان گفت، مردم افغانستان نمی‌خواهند که سیاست‌های ناکام گذشته تکرار شود؛ بنابراین امیدواری‌هایی وجود دارد که رهبران دولت وحدت ملی با عبرت گرفتن از اشتباهات گذشته، برنامه‌های موثری برای جلب حمایت همسایه‌گان در راستای مبارزه با تروریزم و امنیت در افغانستان داشته باشند.
آقای غنی پیش از این، سفری به عربستان سعودی و چین داشت و گفته می‌شود که از دو شریک استراتژیک پاکستان خواسته است که برای همکاری بیشتر در روند استقرار صلح در افغانستان بر این کشور فشار وارد کند.
همچنان، اخیراً رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به کابل آمد و با دکتر اشرف غنی دیدار کرد. دکتر غنی از رهبر ترکیه خواسته است که پاکستان را متقاعد بسازد که از حمایت طالبان دست بردارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.