وزیر معارف: به عقب بر نمی‎گردیم

گزارشگر:4 جدی 1392 - ۰۳ جدی ۱۳۹۲

وزیر معارف می‌گوید که نظام معارف افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی به عقب بر نخواهد گشت.
فاروق وردک روز گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که ما برای ۱۰ سال آینده برنامه و راه‌های تمویل معارف را یافته‌ایم.
او تصریح کرد: « ما توسط پروگرام ملی ارتقای کیفیت معارف (ایکویپ) و در بُعد کوچک تر ــ شوراهای حمایت از تعلیم، موفق شدیم حمایت مالی دونرها را به دست آوریم».mandegar-2
او اضافه کرد: شوراهای حمایت از تعلیم، فاصله میان معارف و مردم را از بین می‌برد و این مساله توجه دونرها را به خود جلب کرده است.
آقای وردک با اشاره به این که شوراهای حمایت از تعلیم، متشکل از والدین دانش‎آموزران، نماینده‌گان دانش‎آموزران، علما و روحانیون می‌‌‌‌‌‌‌باشد، خاطرنشان ساخت: « ما با این ابتکار مردم را در تصامیم معارف شریک ساختیم و مردم خودشان در رابطه به مکاتب محل شان تصمیم خواهند گرفت».
آقای صدیق الله ویرا، رییس ایکویپ نیز که در این کنفرانس حضور داشت گفت: خدمات معارف به مردم عرضه می شود؛ بنابر این این مردم هستند که باید از آن نظارت داشته باشند.
وی همچنین تاکید کرد: شورای حمایت از تعلیم، حق قانونی مردم است که می‌توانند توسط آن، بر فعالیت‌های معارف در محل خودشان نظارت کنند.
پروگرام ملی ارتقای معارف (ایکویپ) در سال ۱۳۸۳ توسط وزارت معارف ایجاد گردید که این برنامه، گام بزرگی در جهت بهبود وضعیت سیستم آموزش و پرورش در افغانستان بوده است.
این برنامه از بدو تأسیس تا اکنون، موفقیت‌های چشم‌گیری داشته که می‌توان از ایجاد ۱۳.۹۳۰ شورای مکاتب نام برد. در مرحله اول این پروژه مبلغ ۱۴.۲ میلیون دالر امریکایی و در مرحله دوم ۲۳.۴ میلیون دالر از طریق این شوراها، برای مکاتب به مصرف رسیده است.
گفتنی است که این کنفرانس، به مدت ۲ روز در کابل برگزار می‌شود که هدف اصلی آن، تبادل تجارب شوراهای مکاتب به شمار می رود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.