خصومت و بدبینی با قلب چه می‌کـــند؟

گزارشگر:10 جدی 1392 - ۰۹ جدی ۱۳۹۲

mandegar-2با توجه به شیوع بالای بیماری‌های قلبی عروقی و اهمیت شناسایی و بررسی عوامل خطرسازِ زیستی و روان‌شناختی و هم‌چنین لزوم پیش‌گیری و درمان این بیـماری، داکتر زینب خانجانی پژوهشی را با هدف بررسی عوامل خطرساز روانی در ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و رابطۀ پنج عاملِ شخصیتی و هشت سبکِ مقابله‌یی با این بیماری انجام داده است.
جامعۀ نمونۀ این پژوهش را، ۱۲۰ نفر زن و مرد (۶۰ فرد مبتلا به بیماری گرفته‌گی عروق کرونر قلب که برای انجام عمل جراحی بستری بودند و ۶۰ فرد سالم) ۴۰ تا ۶۰ ساله تشکیل می‌دهند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند.
نتایج حاصل از این پژوهش، بیان‌گر این مطلب است که عواملی هم‌چون خصومت، غم، بدبینی و عواطف منفیِ اشباع‌شده و سبک مقابله‌یی اجتناب که شیوه‌یی منفی و هیجانی در برخورد با رویدادهای استرس‌زای زنده‌گی است، هم‌چنین سبک خودکنترلی (خویشتن‌داری) که مانع بروز احساسات و هیجانات فرد می‌شود و نوعی بازداری عاطفی را ایجاد می‌کند؛ همه‌گی از جمله عوامل روان‌شناختی خطرساز هستند که فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب می‌کنند.

منبع: پرشین پرشیا

آیا جوهر خال‌کوبی سرطان‌زاست؟

کارشناسان هشدار داده‌اند که جوهرهای سمیِ خال‌کوبی‌ها می‌تواند وارد بدن افراد شـده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
دانشمندان بریتانیایی شواهدی مبنی بر این موضوع کشف کردند که ذرات نانوجوهر خال‌کوبی، وارد اندام‌های مهم بدن می‌شوند.
سازنده‌گان جوهر خال‌کوبی نیز تصدیق کرده‌اند که پنج درصد مراکز خال‌کوبی از جوهرهایی استفاده می‌کنند که دارای ترکیبات سرطان‌زا است، اگرچه آن‌ها درحال تلاش برای کاهش آن به صفر هستند.
«دزموند توبین» مدیر مرکز علوم پوستی دانشگاه «برادفورد» همراه «کولین گرانت» مهندس پزشکی این دانشگاه نشان داده‌اند که کلاژن به وسیلۀ رنگ صدمۀ دایمی دیده و نانوذرات رنگ‌های خال‌کوبی از پوست رد شده و به بدن می‌رسد. «توبین» اعتقاد دارد که سم موجود در رنگ ممکن است وارد جریان خون شده و در کلیه‌ها یا طحال انباشته شود، این درحالی است که هر دو عضو مسوول پالایش آلوده‌گی‌های خون هستند.
او افزود: نمایان شدن سرطان چندمرحله‌یی مدتی طول می‌کشد، اما فکر نمی‌کنم که باید ۲۰ سال انتظار کشید تا اطمینان حاصل کنیم که این مواد و ترکیبات سالم نیستند.
تحقیقات انجام شده توسط «یورگن سروپ» استاد زیست‌شناسی در شفاخانۀ دانشگاه کپنهاگ، در ۱۳ مورد از ۲۱ مورد جوهر خال‌کوبی مورد بررسی خود، مواد شیمیایی عامل شکل‌گیری سرطان در بدن کشف را کرده است. وی افزود: «میلیون‌ها نفر از مردم امروزه به خال‌کوبی روی آورده‌اند بدون این‌که به واقع مواد شیمیایی آن را که منبع آن نامشخص است، شناسایی کنند. تا کنون کسی به این خطرات توجهی نکرده است و ما باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهیم.»
این کارشناسان اعتقاد دارند که مردم باید اطلاعات مکتوبی دربارۀ خطرات این جوهرهایی که روی پوست آن‌ها استفاده می‌شود، داشته باشند.

منبع: افکارنیـور

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.