نواز شریف دست به دامن پدر معنوی طالبان

گزارشگر:11 جدی 1392 - ۱۰ جدی ۱۳۹۲

mandegar-2نخست وزیر پاکستان در دیدار رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع معروف به پدر معنوی طالبان، روند از سرگیری گفت و گوهای صلح میان دولت و شبه نظامیان طالبان را بررسی و از این رهبر مذهبی خواستار ایفای نقش در انجام این مذاکره شد.
مولانا سمیع الحق رییس شورای دفاع از پاکستان (متشکل از ائتلاف ۴۰ گروه مذهبی و سیاسی) و رییس مدرسه علوم دینی جامعه حقانیه که به عنوان پدر معنوی شبه نظامیان طالبان در این کشور شناخته می‌شود روز سه شنبه با نواز شریف در کاخ نخست وزیری در اسلام آباد دیدار کرد.
بابر حنیف سخنگوی مولانا سمیع الحق در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در دیدار نخست وزیر پاکستان و رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع که یک و نیم ساعت بطول انجامید؛ دو طرف درباره پیشبرد گفت وگوهای صلح میان دولت اسلام آباد و گروه تحریک طالبان گفت وگو کردند.
در همین حال، دفتر نخست وزیری پاکستان نیز با انتشار بیانیه رسمی اعلام کرد: نواز شریف و مولانا سمیع الحق درباره موضوعات مختلفی در ارتباط با منافع ملی پاکستان تبادل نظر کردند.
مدرسه دینی جامعه حقانیه در شهر اکوره ختک نیز با انتشار بیانیه مطبوعاتی افزود: نخست وزیر پاکستان ضمن تاکید بر ازسرگیری مذاکره های صلح با شبه نظامیان طالبان؛ خواستار مشارکت و کمک مولانا سمیع الحق در این خصوص شد.
در این بیانیه آمده: سمیع الحق بر نیاز بررسی سیاست خارجی پاکستان، اقدام های فوری برای توقف حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبایلی پاکستان تاکید و با هرگونه عملیات نیروهای ارتش این کشور در منطقه قبیله‌یی وزیرستان شمالی مخالفت کرد.
رسانه های پاکستانی گزارش دادند: دیدار روز گذشتۀ نواز شریف و مولانا سمیع الحق در حالی انجام شد که پس از حمله روز ۱۰ عقرب (اول ماه نوامبر گذشته) پهپادهای آمریکا به منطقه قبیله‌یی وزیرستان شمالی که منجر به هلاکت حکیم الله محسود فرمانده معدوم تحریک طالبان پاکستان شد؛ گفت وگوهای صلح میان دولت اسلام آباد و شبه نظامیان متوقف شد .
طالبان پاکستان در واکنش به هلاکت فرمانده خود؛ از انجام هرگونه گفت وگو با دولت مخالفت کرده و در مقابل اسلام آباد نیز آمریکا را به اقدام عمدی برای تحت تاثیر قرار گرفتن مذاکره های صلح میان پاکستان و شبه نظامیان طالبان، متهم کرد.
محافل سیاسی و مذهبی در پاکستان با اشاره به نفوذ مولانا سمیع الحق در میان شبه نظامیان طالبان پاکستان و افغاستان، معتقدند که وی قادر است ستیزه جویان طالبان را برای پیوستن به مذاکره صلح تشویق کند.
روز دوشنبه نواز شریف نخست وزیر پاکستان در نشستی با مقامات این کشور، آخرین وضعیت امنیتی کشور و ازسرگیری گفت وگوهای صلح با طالبان را بررسی کرد.

در این نشست که فرمانده ارتش و رییس سازمان اطلاعات ارتش به همراه وزرای دولت پاکستان در آن حضور داشتند؛ نواز شریف با تاکید بر سرعت عمل برای تدوین و وضع قوانین جد ضد تروریسم در این کشور افزود: هیچ فضایی برای دشمنان و عناصر بیگانه که در هدف قرار دادن شهروندان بی گناه در پاکستان و نیروهای مسلح این کشور دست دارند؛ در نظر گرفته نخواهد شد.
نواز شریف گفت: دولت سیاسی و نیروهای مسلح پاکستان مواضع مشترکی درباره مقابله با تروریست ها در مناطق قبایلی و عملیات ضد تروریستی در شهر کراچی در جنوب این کشور دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.