حامد کرزی به نامزدان ریاست‎جمهوری: از هیـچ کسی حمایت نمی‎کــنم

گزارشگر:16 جدی 1392 - ۱۵ جدی ۱۳۹۲

نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری کشور روز گذشته در نشستی مشترک با رییس‌جمهور کرزی، روی مسایل مهم سیاسی و امنیتی کشور، بحث و گفت‌وگو کردند.
در این نشست که در ارگ برگزار شد، مقام‌های امنیتی و رؤسا و اعضای کمسیون‌های انتخاباتی نیز حضور داشتند.
رییس‌جمهور کرزی یک‎بار دیگر در این نشست تأکید کرد که در امور انتخابات مداخله نمی‌کند.
او گفت که اطمینان می‌دهد که حکومت نسبت به تمام نامزدها بی‌طرف می‌ماند و از نهادهای انتخاباتی نیز می‌خواهد که استقلال و بی‎طرفی خود را حفظ کنند.mandegar-3
داکتر عبدالله عبدالله یکی از نامزدان ریاست‎جمهوری در این دیدار گفت که اگر انتخابات خوب برگزار شود، برندۀ آن همۀ ملت افغانستان است و امتیاز آن به رییس‌جمهور کرزی و نهادهای انتخاباتی بر می‌گردد.
او گفته که اگر خدای نخواسته انتخابات با جعل و تقلب همراه شود، نه تنها ثبات کشور را به مخاطره می‌افگند، بلکه یک بدنامی تاریخی نیز برای رییس‌جمهور به ارمغان خواهد آورد.
سخنگوی داکتر عبدالله در صفحۀ فیسبوکش به نقل از این نامزد ریاست‎جمهوری در مورد پیمان امنیتی با ایالات متحده امریکا نوشته است: اگر چه پیمان امنیتی ربط مستقیمی با انتخابات ندارد، اما متأسفانه تأثیر منفی بالای اوضاع عمومی گذاشته و سبب سرگردانی مردم و بلا تکلیفی بازار و سرمایه‌گذاری در کشور شده است؛ کاش هیچ نوع نیازی به حضور نیروهای خارجی و عقد پیمان با کدام مملکت خارجی نبود؛ اما متأسفانه وضعیت در کشور به گونه‌یی است که عدم حضور دنیا و همکاری‌شان با افغانستان سبب بازگشت مخالفان مسلح وفعالیت مجدد القاعده در کشور خواهد شد، بناً ضرور است که مطابق منافع ملی هرچه زودتر تصمیمی در این خصوص اتخاذ شود.
داوود سلطانزوی دیگر نامزد ریاست جمهوری گفته که نامزدان از دخالت منابع دولتی در انتخابات ابراز نگرانی کردند و از ریس جمهوری خواستند تا نقش خود را در جلوگیری از اعمال نفوذ منابع دولتی در انتخابات ایفا کند و نگذارد مقام های حکومت در ولایت‌ها در انتخابات دست کاری کنند.
او گفت آقای کرزی از نامزدان انتخابات خواسته که نشست مشترکی داشته باشند و «طرح جامعی» را برای جلوگیری از برهم خوردن شفافیت انتخابات به رئیس جمهوری ارائه کنند.
اما او گفت که زیاد خوشبین نیست نامزدان بتوانند بر روی چنین طرحی موافقت کنند و آن را به رئیس جمهوری ارائه کنند.
به گفته آقای سلطانزوی، این نشست به دعوت رییس جمهوری برگزار شد و در کنار مطرح شدن بحث دخالت اراکین دولتی و زورمندان در روند انتخابات، در مورد وضعیت جوی در زمان برگزاری انتخابات نیز نگرانی‌هایی مطرح شد.
قطب‌الدین هلال، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری گفت که موضوع اصلی نشست روز گذشته شفافیت انتخابات بود و در مورد موافقت‌نامه امنیتی بحث مهمی صورت نگرفت.
در این نشست، سایر نامزدهای انتخاباتی نیز هرکدام دیدگاه‌های خود را راجع به انتخابات، سلامت و شفافیت آن، پیمان امنیتی با امریکا ومسایل دیگر بیان کردند و بر ضرورت بی‌طرفی و عدم مداخلۀ حکومت و مقامات محلی در امور انتخابات تاکید نمودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.