“۹ و ۱۱سپتمبر” کامل‌ترین گزارش درباره ترور قهرمان ملی

گزارشگر:نظري پرياني - ۲۰ سنبله ۱۳۹۱

“۹ و ۱۱سپتمبر”  کتابی‌ست که برای بار سوم ـ البته با تغییرات و اضافات ـ در کابل به نشر رسیده و کامل‌ترین و مستندترین گزارش درباره ترور احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، است که به قلم مهندس محمدعارف سروری به رشته تحریر درآمده است.
مهندس محمدعارف سروری که در دوره مقاومت، دست‌یار امنیتی و سیاسی احمدشاه مسعود و هم‌چنان یکی از شاهدان عینی رویداد حمله به جان فر مانده مقاومت در ولایت تخار بوده است، با نوشتنِ این کتاب پس از گذشت چندسال از شهادت قهرمان ملی، خواسته است از آن روزها و رویدادهای مهمِ بعدی سخن بگوید.
سروری بعد از  شهادت قهرمان ملی به حیث رییس عمومی امنیت ملی در جبهه متحد (مقاومت ضد طالبان) تعیین شد و با انتقال قدرت به حامد کرزی، به حیث رییس عمومی امنیت ملی تعیین گردید.
بنابراین نویسنده در همه روایت‌ها شخصاً دخیل است و با اطلاعات دست‌بالاتری وقایعِ آن روزها را به تصویر کشیده، این کتاب به حیث یک منبع معتبرتر در این راستا قابل اهمیت می‌باشد.
پس از شهادت احمدشاه مسعود به‌دست دو تروریست انتحاری عرب، آقای عارف نظر به سمتِ مهمی که داشت، مورد انتقاد برخی‌ها قرار گرفت و اتهام‌هایی نیز بر او وارد شد که نویسنده به گونه‌یی در مقدمه‌اش بدان اشاره کرده و در این کتاب کوشش نموده است به همه پرسش‌ها و شبهات پاسخ بگوید.
از روایت او در ین کتاب بر می‌آید که به عنون رییس امنیت ملی کشور، تا دقایقی قبل از حادثه، از حضور آن دو عرب در خواجه بهاءالدین آگاه نبوده است و پس از آگاهی یافتن از آن نیز، نتوانسته مانع مصاحبه مسعود با آن‌دو که در پوشش خبرنگار آمده بودند، شود. در این‌باره می نویسد:
«آمرصاحب(احمدشاه مسعود) پروگرام‌های آن روز خود را تشریح کرد و گفت که امروز با دو نفر ژورنالیست عرب نیز ملاقات دارد که من از این ملاقات و آمدنِ این اعراب هیچ‌گونه اطلاع و معلوماتی نداشتم که من بعد از شهادت آمرصاحب از چه‌گونه‌گی آمدنِ آن‌ها مفصلاً باخبر شدم… من با آمر صاحب در حالی که هر دو ایستاده بودیم، صحبت داشتم و از آمر صاحب پرسیدم که “این دو عرب کی هستند؟” آمرصاحب جواب دادند که این دو نفر ژورنالیست هستند.
من در مورد ملاقات آمرصاحب با آن‌ها مخالفت نموده برای آمرصاحب گفتم که ضرور نیست با آن‌ها در چنین شرایطی ملاقات نماید.
آمرصاحب با خون‌سردی گفت این‌ها ژورنالیست هستند. بازهم من اصرار ورزیدم که ضرور نیست با این‌ها ملاقات کنید؛ زیرا تقریباً پنج ماه قبل نیز به همین شکل یک ژورنالیست عرب در ساحه جبهه متحد آمده بود که بالای وی شک صورت گرفت و توسط افراد کوماندو به پنجشیر فرستاده شد. بعد از تحقیقات آن عرب زندانی گردید؛ اشاره من به آمرصاحب هم این بود که این دو عرب هم شاید افراد عادی نباشند؛ بناً ضرور نیست که با آن‌ها ملاقات کنید و برای‌ ایشان پیشنهاد کردم که مثل آن عرب قبلی این دو نفر را نیز به پنجشیر فرستاده، زندانی نمایید. آمر صاحب گفت که آن‌ها دو ژورنالیست عادی و عرب می‌باشند، بگذار با آن‌ها ملاقات کنم، این را گفتند و حرکت کردند.»
امریکا و جبهه مقاومت
نکات جالب و قابل توجهی در این کتاب آمده است که مطالعه و درک آن، در تحلیل حوادثِ امروز بسیار مؤثر می‌باشد.
چه‌گونه‌گی تماس امریکایی ها بعد از رویداد دلخراش یازدهم سپتامبر در امریکا و برخورد آن‌ها با جبهه مقاومت، یکی از مباحث قابل توجه در این کتاب است که نویسنده کوشیده است جزییات خاصی از آن ارایه دهد.
بر بنیاد این کتاب، همکاری امریکایی‌ها با جبهه مقاومت، پس از شهادت مسعود، از روی ناگزیری و اکراه بوده است؛ از همین‌رو، سطح این همکاری برای ساقط کردن طالبان، توضیح داده شده است.
نویسنده که خود شاهد و شریکِ گفت‌وگوها میان جنرالان امریکایی و مارشال فهیم (به عنوان جانشین احمدشاه مسعود( بوده است، روایت‌های جالبی از این تعامل و همکاری دارد.
تلاش امریکا برای نجات طالبان از عملیات مشترک جبهه مقاومت و امریکا، و تلاش‌های امریکا برای ساختن جبهه‌های مختلف نظامی در افغانستان، جدا از جبهه مقاومت، از دیگر نکات جالبِ این کتاب است.
نویسنده مدعی است که امریکا می‌خواست طالبان را بر بنیاد طرحی که بریتانیایی‌ها و پاکستانی ها داشتند باید سالم از مناطق شمال کشور بیرون کنند و این امر سبب مخالفت جناح مقاومت با امریکایی‌ها شده بود.
هم‌چنان در این کتاب، چه‌گونه‌گی جانشینیِ مارشال فهیم به جای شهید احمدشاه مسعود، مطرح شده و از اختلاف نظر فروخورده‌شده‌یی که در باره او وجود داشته نیز، بحث شده است. نویسنده باور دارد یکی از مشکلاتی که پس از سقوط طالبان دامن جبهه مقاومت را گرفت، جانشینی مارشال فهیم بوده است.
براخی از اسناد ها در ارتباط به پرونده ترور قهرمان ملی نیز در این کتاب دیده می شود که قابل اهمیت اند و به گفته نویسنده کتاب از اهمیت بین‌المللی برخوردار است. کاپی اسناد تحقیق از افراد مشکوک و عکس‌هایی از لحظات بعد از رویداد در خواجه بهاوالدین نیز در این کتاب گنجانیده شده است.
این کتاب که روایت‌گر مسایل یازده سال قبل می باشد همه رویدادها را به شمول کنفرانس بن و تبعات آن تعقیب کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.