رییس‌جمهور کرزی به شورای عدلی و قضایی ریاست‎‏جمهوری: پروندۀ روزنامۀ ماندگار بسته شود

گزارشگر:21 جدی 1392 - ۲۰ جدی ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی در نشست شورای عدلی و قضایی ریاست‏جمهوری، دستور بسته‌شدن پروندۀ رسانه‎یی مدیرمسوول روزنامه ماندگار را صادر کرده است.
همچنان، آقای کرزی دستور داده است تا دادگاه عالی و دادستانی کل از تعقیب پرونده‌های رسانه‌های کشور دست بردارند.
ایمل فیضی سخنگوی ریاست‎جمهوری روز پنجشنبه در یک تماس تلیفونی با مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار، گفت که رییس‌جمهوری کرزی به شورای عدلی و قضایی ریاست‏جمهوری، امروز (۱۹ جدی) هدایت داد تا پروندۀ رسانه‎یی مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار و دیگر رسانه‌های کشور را ببندند و از تعقیب آن دست بردارند.mandegar-3
این دستور پس از شکایت شفایی نظری پریانی مدیرمسوول روزنامۀ ماندگار به حامد کرزی، به ارگان‎های مربوط داده شده است.
در حاشیۀ واپسین نشست رییس‌جمهوری با شماری از مسوولان رسانه‌ها در ارگ ریاست‌جمهوری، مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار به رییس‌جمهور کرزی شکایت کرده بود که نهادهای عدلی و قضایی کشور در یک محاکمۀ غایبانه و غیرقانونی، او را به دو سال و شش ماه حبس تنفیذی محکوم کرده‌اند.
آقای پریانی به رییس‌جمهوری گفته بود که این حکم ظالمانه و غیرقانونی، به دلیل انتقادهای روزنامۀ ماندگار از تقلبی که در انتخابات گذشتۀ ریاست‌‍جمهوری صورت گرفته بود و نیز به دلیل انتقاد این روزنامه از فساد اداری در کشور و به ویژه ناتوانی عزیزالله لودین رییس پیشین ادارۀ عالی مبارزه با فساد اداری در مبارزه با فساد گستردۀ اداری، صادر شده است.
مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار به آقای کرزی گفته بود که چند ماه پس از صادرشدن این حکم دادگاه، خبر شده است که پرونده‌یی در دادگاه دارد و فوراً از ریییس دادگاه عالی کشور حکم دایرشدن دادگاه استیناف را گرفته است.
رییس‌جمهور کرزی از شنیدن این خبر متعجب شد و گفت که حکم «معاف»شدن روزنامۀ ماندگار و همۀ رسانه‌ها را صادر می‌کند.
نظری پریانی چند ماه پیش (۱۵/۳/۱۳۹۲) خبر شد که دادگاهی در کابل به تاریخ ۱۲/۱۲/۱۳۹۱ در یک محاکمۀ غایبانه، او را به دوسال و شش ماه حبس تنفیذی محکوم به مجازات کرده است. اتهامی که در این دادگاه به نظری یریانی وارد شده است «تخطی رسانه‌یی، توهین و تحقیر موظف خدمات عامه و قذف « می‌باشد. اما نظری پریانی این حکم دادگاه را ناعادلانه، غیرقانونی و باطل خوانده و بدون درنگ، از آن طی عریضه‌یی به رییس دادگاه عالی کشور شکایت کرده بود. رییس دادگاه عالی کشور، به دادگاه استیناف کابل هدایت داده بود تا به توجه به معاذیر شرعی، به عرایض آقای پریانی رسیده‎گی شود.
دادگاه استیناف به تاریخ ۸/۴/۱۳۹۲ عنوانی ریاست تنفیذ احکام دادستانی کل، هدایت داد تا «دوسیه را قبل از تنفیذ حکم جهت غور مرحلۀ استینافی به این دیوان ارسال نماید»؛ اما تا اکنون ادارۀ دادستانی کل(لوی سارنوالی) این پرونده را به دادگاه استیناف نفرستاده است.
ایمل فیضی سخنگوی ریاست‎جمهوری به روزنامۀ ماندگار گفت که بر بنیاد هدایت رییس‌جمهور کرزی به شورای عالی عدلی و قضایی ریاست‎جمهوری، پرونده‌های رسانه‌ها که در سارنوالی جریان دارد و یا تعقیب می‌شود، درجا متوقف می‌شوند و دیگر مورد بررسی قرار نمی‌گیرند و همچنان دربارۀ آن پرونده‌های رسانه‌‌یی که محکمه در مورد آن حکمی صادر کرده باشد، از طریق وزارت عدلیه به رییس‌جمهور رسماً پیشنهاد می‌شود تا آن را طی حکمی مختومه اعلام کند و مورد «عفو» قرار دهد.
روزنامۀ مانگار با آن‌که هیچ جرم و تخلف بزرگی را مرتکب نشده است که از سوی نهادهای عدلی و قضایی مورد تعقیب قرار گیرد و مجازات شود، اما با آن‌هم این اقدام رییس‌جمهوری کرزی را می‌ستاید و باور دارد که رییس‌جمهوری با این دستور، گامی بلندی را در رستای تقویت رسانه‌های کشور، آزادی بیان و نهادینه‌کردن فرهنگ انتقادپذیری، برداشته است.
روزنامۀ ماندگار از هنگام تأسیس بدین‌سو، همواره برای ایجاد اصلاحات در نظام و مبارزه با فساد، ناهنجاری‎ها و نابسامانی‎ها، نظام را نقد کرده و از برخی عملکردهای رییس‎جمهور کرزی به شدت انتقاد کرده است. اما هیچ‌گاه رییس‌جمهور کرزی به دلیل این انتقادها بر روزنامۀ ماندگار فشار وارد نکرده است؛ اما حلقاتی در ارگ ریاست‎جمهوری و برخی مقام‎های حکومتی، بارها این رسانه را زیر فشار قرار داده‌‎اند و از نهادهای امنیتی، عدلی و قضایی کشور به عنوان ابزار فشار بر روزنامۀ ماندگار در موارد مختلف استفاده برده‎اند.
اما مسوولان روزنامۀ ماندگار این‌همه فشارها را متحمل شده و لب به شکایت نگشوده اند تا این‌که حکم ناعادلانۀ یک دادگاه در کابل، مدیر مسوول این روزنامه را وادار کرد تا در یک فرصت مناسب از آنچه بر سر او و روزنامۀ ماندگار می‎گذرد، به رییس‌جمهوری شکایت کند.
شاید از مهمترین و بزرگترین دست‎آوردهای حکومت حامدکرزی بسترسازی برای ظهور رسانه‎های آزاد و آزادی بیان بوده باشد. این آزادی سبب شد تا رسانه‎ها بیشترین انتقادهای‎شان را بر رییس‎جمهور وارد کنند. در میان رسانه‎‌ها، بیشترین انتقادها را از رییس‎جمهوری روزنامۀ ماندگار داشته است. اما رییس‎جمهور کرزی همواره بر پاسداری از آزادی بیان و حمایت از رسانه‌‎ها تأکید کرده و گفته است که رسانه‎ها هرچه می‎توانند از او انتقاد کنند.
با آن‌که انتقادهای ما به خاطر ایجاد اصلاحات در تمامی سطوح نظام بوده است و هیچ مرام دیگری وجود نداشت؛ اما بازهم صبر و حوصلۀ رییس جمهوری در برابر انتقادهای تندی که از او صورت گرفته، ستودنی است و اگر شخص دیگری جای او قرار می‎داشت، ممکن این همه انتقادهای تند را بر نمی‎تافت و بر آن می‎شورید.
اما حالا امیدواریم ارگان‎های مربوط به تأسی از هدایت رییس‏‎جمهور کرزی پروندۀ مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار که در دادستانی کل و در انتظار دادگاه استیناف است را ببندند و این‌گونه بر نگرانی‌های دست‎اندرکاران روزنامۀ ماندگار پایان داده و امنیت روانی آنان را تأمین کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.