آلمان: جامعۀ بین‎المللی افغانستان را فراموش نمــی‎کــند

گزارشگر:29 جدی 1392 - ۲۸ جدی ۱۳۹۲

mandegarسفیر آلمان در پاکستان می‌گوید که این کشور افغانستان را پس از خروج نیروهای ناتو تنها نخواهد گذاشت. او همچنان همکاری بین هند و پاکستان را برای ثبات در جنوب آسیا حیاتی می‌خواند.
در حالی که زمان خروج کامل نیروهای رزمی خارجی از افغانستان نزدیک می‌شود، شک و تردید درباره ثبات این کشور جنگزده و منطقه جنوب آسیا افزایش می‌یابد. نه تنها دولت‌های خارجی تلاش می‌کنند تا در مورد ثبات افغانستان اطمینان بدهند، بلکه سازمان‌های غیر دولتی نیز مشغول برگزاری سمینارها و کنفرانس ها درباره آینده افغانستان هستند.
در سال ۲۰۱۰، «بنیاد فریدریش ایبرت» برنامه «راه دو دیپلوماسی» را آغاز کرد تا به این ترتیب دیپلومات ها، افسران بازنشسته اردو و کارشناسان منطقوی را از کشورهای افغانستان، پاکستان، هند، آسیای مرکزی، چین، روسیه، ترکیه و ایران یکجا بیاورد. این برنامه تلاش کرد تا گفتمانی را در مورد چگونگی تداوم آرامش در افغانستان پس از خروج نیروهای بین المللی آغاز نماید.
روز ۱۵ جنوری، این بنیاد یک کنفرانس دو روزه را پیرامون بررسی وضع موجود در اسلام آباد، پایتخت پاکستان برگزار کرد.
سیریل نون، سفیر آلمان در پاکستان پس از کنفرانس به دویچه وله گفت که سال ۲۰۱۴ سالی از چالش‌های متعدد است. با آن هم او درباره آینده افغانستان خوشبین است. نون افزود: «نیروهای ناتو به زودی خارج می‌شوند؛ اما این به آن معنا نیست که جامعه بین المللی افغانستان را فراموش خواهد کرد. آلمان همچنان اشتراک در بازسازی را ادامه خواهد داد و کمک اقتصادی خواهد نمود. آلمان همچنان نیروهای امنیتی افغانستان را آموزش خواهد داد». او در ادامه تاکید کرد که «هیچ کس نباید نگران باشد که دوستان افغانستان منطقه را ترک می‌کنند».
گفت‌وگو با طالبان
برخی از کارشناسان امنیتی معتقدند که آینده افغانستان به موفقیت گفت‌وگوی حکومت افغانستان با طالبان بستگی دارد.
علیرغم تلاش‌های متعدد از سوی کابل و واشنگتن، گفت‌وگوی صلح با شورشیان طالبان تاکنون نتیجه بخش نبوده است.
نون اذعان کرد که پس از یک دهه جنگ با طالبان، نیروهای بین المللی توانا نبوده‌اند تا کاملاً شورشیان را شکست بدهند. او طرفدار آغاز گفت‌وگو با طالبان است. سفیر آلمان گفت: «ما باید تلاش کنیم تا طالبان را به عنوان نیروی سیاسی، در گفت‌وگوها شرکت دهیم. آنها یکی از گروه‌هایی هستند که می‌توانند بخشی از ساختار آینده باشند. این یک چالش است». با این همه، سفیر آلمان گفت که چگونگی و زمان آغاز گفت‌وگوها به تصمیم حکومت افغانستان بستگی دارد.
محمود شاه، یک افسر بازنشسته پاکستانی و تحلیلگر امنیتی به دویچه وله گفت که شکست گفت‌وگوهای صلح با طالبان می تواند به آشفته‌گی بزرگتری در افغانستان بینجامد. او گفت: «امریکایی ها افغانستان را ترک می‌کنند. آنها قادر نبوده اند تا گفت‌وگوها را پیش ببرند و در شامل ساختن طالبان در جریان سیاسی ناکام بوده اند. من فکر نمی کنم که وضعیت در آینده بهتر شود».
روابط هند، پاکستان و افغانستان
نون گفت که پیشرفت در روابط بین دو کشور اتومی جنوب آسیا، یعنی هند و پاکستان نه تنها برای افغانستان بلکه برای امنیت و ثبات تمام منطقه حیاتی است: «حکومت شریف می‌داند که پیوندها با پاکستان باید ترمیم شوند. هر دو کشور به یکدیگر به عنوان بازاری نیاز دارند؛ طوری که آنان می توانند تجارت دوجانبه خود را افزایش دهند. هند و پاکستان باید به یکدیگر مثل دوست بنگرند نه دشمن. این زمانبر است؛ اما من امیدوارم که دو کشور به هم نزدیکتر شوند».
در همین حال، اشوک مهتا جنرال بازنشسته اردوی هند در کنفرانس «بنیاد فریدریش ایبرت» گفت که این باور که خصومت بین دهلی نو و اسلام آباد مانع ایجاد صلح در افغانستان می‌شود، «درست» نیست: «این که بگوییم افغانستان آرام خواهد شد اگر هند و پاکستان مشکل کشمیر را حل کنند، اشتباه است. تنش هند و پاکستان هیچ ارتباطی با افغانستان ندارد. او توضیح داد که بحران افغانستان بیشتر به چگونگی رابطه این کشور با پاکستان ارتباط دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.