قیمت انترنت ۳۰ درصد کاهش یافت

گزارشگر:30 جدی 1392 - ۲۹ جدی ۱۳۹۲

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی از کاهش ۳۰ درصدی اینترنت باند پهن و ۲۰ درصدی اینترنت پرسرعت خبر داده است.
امیرزی سنگین، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی روز گذشته در کابل به خبرنگاران گفت که قیمت جدید برای هر ۱۵۵ مگابایت از ۲۰ به ۱۴ هزار دالر کاهش یافته که ویژه شرکت‌های تهیه‌کننده خدمات اینترنتی است.
به گفته او، قیمت اینترنت پرسرعت (DSL) برای استفاده خانگی در چهار نرخ مشخص شده: ۲۵۰ کیلو بایت در ثانیه هزار، ۵۱۲ کیلو بایت در ثانیه دو هزار، یک مگا بایت در ثانیه چهار هزار و دو مگا بایت در ثانیه هشت هزار افغانی.mandegar-3
این کاهش از ۱۲ دلو قابل اعمال است. منبع اصلی ارایه خدمات اینترنتی باند پهن و پرسرعت شرکت دولتی افغان تلکام است.
این کاهش به دنبال اعتراض‌های کاربران اینترنت در افغانستان روز گذشته رسماً اعلام شد.
او افزود: «هموطنان عزیز ما از ما سوال می‌کنند که چرا قیمت اینترنت در هند و پاکستان بسیار پایین است و در افغانستان چرا این قدر بالا است. هند و پاکستان ممالکی هستند که به دریا راه دارند. تمام کابل‌های تحت‌البحری فیبر نوری به این دو کشور آمده و وصل شده. به همین دلیل، در این ممالک این امکان هست که قیمت اینترنت بسیار پایین باشد.»
او افزود: «افغانستان کشوری محصور به خشکی است. قیمت اینترنت ما وابسته به آن است که کشورهای همسایه با ما چه رویه‌ای را اختیار می‌کنند. مثلی که ما در مسایل ترانزیتی خود مشکل داریم، در اینترنت هم عین مشکل را داریم.»
به گفته آقای سنگین، در حال حاضر اینترنت افغانستان از طریق فیبر نوری از پاکستان وارد می‌شود و واردات اینترنت از پاکستان نسبت به ازبکستان و ایران، که افغانستان از طریق فیبر نوری با این کشورها متصل شده، ازران‎تر است.
وزیر مخابرات گفت: «بیشتر ترافیک اینترنتی ما با دنیا از طریق پاکستان صورت می‌گیرد. البته ما با کشورهای همسایه مذاکره می‌کنیم که قیمت اینترنتی را که به ما می‌فروشند، پایین بیاورند.»
براساس آمار وزارت مخابرات، حجم ترافیک انترنیت افغانستان در حال حاضر هشت هزار گگا بایت است و شمار کاربران اینترنت به دو میلیون و چهار صد هزار نفر می‌رسد.
‹قیمت اینترنت ما وابسته به آن است که کشورهای همسایه با ما رویه‌ای را اختیار می‌کنند›
داده ارائه شده در وبسایت وزارت مخابرات حاکی از آن است که از سال ۲۰۰۲ با کاهش قیمت مصرف اینترنت، شمار کاربران اینترنت به سرعت در حال افزایش بوده است؛ به گونه‌ای که قیمت یک مگابایت در ماه از پنج هزار در سال ۲۰۰۲ به ۹۷ دالر در سال ۲۰۱۳ کاهش یافت و برعکس شمار کاربران از صد نفر در سال ۲۰۰۲ به دو میلیون و چهار صد هزار نفر در سال ۲۰۱۳ افزایش یافت.
با وجود این، قیمت اینترنت در افغانستان همچنان بالا است و با قیمت اینترنت در هند و پاکستان قابل مقایسه نیست. از سوی دیگر، در این دو کشور ارائه خدمات نامحدود اینترنت معمول است، اما در افغانستان هر نوع خدمات اینترنتی به صورت محدود ارائه می‌شود.
خدمات اینترنتی در افغانستان عمدتاً از طریق تلفن‌های همراه و درصدی کمی هم از طریق تلفن‌های سیم‌دار ارائه می‌شود.
در حال حاضر بیشتر از ۲۰ میلیون و پانصد هزار کاربر تلفن همراه و بیش از ۱۷۷ هزار کاربر تلفن سیم‌دار هستند که شامل ۷۲ درصد جمعیت کشور را می‌شوند.
سرمایه‌گذاری در عرصه مخابرات در افغانستان، از عرصه‌های جذاب در این کشور شمرده می‌شود. براساس آمار وزارت مخابرات، بیش از دو میلیارد دالر در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.