امریکا و پاکستان به چه توافقی بر سرِ افغانستان رسیده‌اند؟

گزارشگر:8 دلو 1392 - ۰۷ دلو ۱۳۹۲

مشاور امور بین‌المللِ نخست‌وزیر پاکستان گفته است که پاکستان و امریکا بر سرِ افغانستان به توافقاتی دست یافته‌اند و هر دو طرف به دنبالِ اعتمادسازی دربارۀ آیندۀ افغانستان هستند و در زمینه‌های زیادی نیز با هم دیدگاهِ مشترک دارند؛ زیرا امریکا اهمیتِ پاکستان را پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان کاملاً درک می‌کند.
در همین حال، شاهد امین سفیر سابقِ پاکستان در امریکا به رسانه‌ها گفته است که مقامات امریکایی به‌خوبی می‌دانند که رابطه با پاکستان از اهمیتِ بسیاری برخودار است و نباید کاری کنند که موقعیتِ استراتژیکِ اسلام‌آباد را از دست بدهند. به گفتۀ این دیپلمات پاکستانی، تنها بخشی از نیروهای امریکایی افغانستان را ترک می‌کنند؛ اما بخشی از این نیروها که قرار است هم‌چنان در افغانستان باقی بمانند، به هیچ‌وجه به دنبالِ سرکوبِ طالبان نخواهند بود.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان بر سرِ امضای سند امنیتی با امریکا چانه‌زنی دارد و سخنانِ سختی هم در برابر امریکا گفته است. اگرچه به نظر نمی‌رسد که حامد کرزی به‌راستی در برابر امریکایی‌ها قرار بگیرد، اما واضح است که پاکستان از این کشمکش استفاده کرده و امریکا را متقاعد ساخته که از عینکِ پاکستان به افغانستان نگاه کند.
به نظر می‌رسد که دعوا و مرافعۀ آقای کرزی بر سر امضای سند امنیتی، سبب شده است که امریکایی‌ها با جانبِ پاکستان وارد مذاکره شوند و پاکستان امیدوار گردد که می‌تواند زمام سرنوشتِ افغانستان را دوباره به‌دست گیرد؛ همان چیزی که از خواسته‌های تغییرناپذیرِ پاکستان در سیاست خارجی‌اش در قبال افغانستان پنداشته می‌شود.
شکی نیست که پاکستان از نامزدی که بتواند با این کشور کنار بیاید، در انتخابات پیش روی افغانستان حمایت می‌کند و از این طریق می‌خواهد کشورِ ما را زیر کنترل و سلطۀ خود درآورد؛ آرزویی که مردم افغانستان سال‌هاست برای نقش‌برآب ساختنِ آن مبارزه می‌کنند و پاکستان نیز در چهار دهۀ اخیر همواره تلاش کرده آن را از طریقِ عواملِ افغانی خود محقق سازد.
اما حالا به نظر می‌رسد که پاکستان راه‌های کوتاه و کم‌هزینه‌تری را برای دست یافتن به این مأمول پیدا کرده و حامد کرزی نیز با سیاست‌های ناسنجیده‌اش چیزی نمانده که کشور را به پاکستان واگذار کند. زیرا امضا نشدنِ سند امنیتی با امریکایی‌ها اگر هیچ زیانی برای افغانستان نداشته باشد، دست‌کم این زیان را دارد که امریکایی‌ها را مجبور می‌سازد که پالیسی‌شان را در مورد افغانستان تغییر دهند و بار دیگر از زاویۀ پاکستان به افغانستان ببینند و بر سرِ این کشور با پاکستان معامله کنند؛ همان چیزی که در گذشتۀ نه‌چندان دور افغانستان را به ویرانه تبدیل کرد و اکنون نیز به یُمن سیاست و ریاستِ آقای کرزی می‌رود که سرزمینِ ما را به صوبۀ پنجم پاکستان مبدل نماید.
با این اوصاف، پیشنهاد مردمِ افغانستان به امریکایی‌ها این است که کلیتِ روابط و همکاری‌شان با افغانستان را قربانیِ ندانم‌کاری‌های آقای کرزی نسازند و در برابر اقداماتِ ناشیانۀ وی، شتاب‌زده تصمیم نگیرند و مردم افغانستان را به خاکِ سیاه ننشانند. زیرا قرار است مردم افغانستان در انتخابات پیشِ رو رییس‌جمهور جدیدشان را انتخاب کنند و این امیـدواری وجود دارد که دولت آینده، یک دولتِ ملی بر بنیاد تصمیم‌گیری‌های مشترک بر سر مسایل کلانِ ملی باشد که در آن‌صورت انتظار می‌رود مشکلاتِ این‌چنینی در افغانستان به‌ساده‌گی حل شوند.
از سیاست‌مداران امریکایی می‌خواهیم اندکی صبر پیشه کنند و ما را با تصمیماتِ شتاب‌زدۀشان به پاکستان نفروشـند!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.