وزارت مبارزه با مواد مخدر: کشورهای منطقه در مبارزه با مواد مخدر همکاری کنند

گزارشگر:9 دلو 1392 - ۰۸ دلو ۱۳۹۲

mandegar-3وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌خواهد زمینۀ همکاری و هماهنگی بیشتر منطقه‌یی را برای مبارزه با مواد مخدر فراهم کند. کشورهای همسایه افغانستان می‌گویند بدون راهکار مشترک منطقه‌یی مبارزه با مواد مخدر امکان ندارد.
نماینده‌گان کشورهای روسیه، ایران، پاکستان و کشورهای آسیای میانه روز سه شنبه (۸ دلو/ ۲۸ جنوری) در کنفرانس دو روزه در کابل گردهم آمده اند. نمایندگان روسیه و ایران در این نشست از قربانی‌ها و زیان های مواد مخدر افغانستان سخن گفتند.
مبارز راشدی، وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان در این کنفرانس گفت: «خواست ما از کشورهای همسایه این است که ما باید تنفیذ قانون و ردگیری و پیگیری قاچاقبران منطقه را بیشتر کنیم. امیدوارم ما بتوانیم تغییراتی را بیاوریم.»
افغانستان تولید کننده بیش از ۹۰ درصد مواد مخدر جهان است و این مواد مخدر توسط قاچاقچی ها از طریق کشورهای همسایه افغانستان به سراسر جهان انتقال داده می‌شود. کشورهای منطقه و همسایه افغانستان به ریشه کن ساختن کشت مواد مخدر تاکید دارند، اما حکومت افغانستان مبارزه با این پدیده را بدون پیگیری قاچاقبران دشوار عنوان می‌کند.
وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت اولویت کاری او این است که از طریق دادن معیشت بدیل، کشت کوکنار در افغانستان را کاهش دهد. اما در چند سال گذشته ارائه کشت بدیل تغییری در محصولات کوکنار ایجاد نکرده است.
۳۰ هزار قربانی
اخیراً رییس دفتر ایالات متحده امریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان (سیگار) هشدار داد که کشت کوکنار بیشتر شده و این خطر وجود دارد که این کشور به یک «دولت مواد مخدر – جنایتکار» تبدیل شود.
سفیر روسیه در این نشست به خبرنگار دویچه وله گفت که این کشور بهای سنگینی را از مواد مخدر تولید شده در افغانستان می‌پردازد.
اندری اویستیسیان، سفیر روسیه در افغانستان گفت: «من به شما رقم افرادی را می‌دهم که همه ساله در روسیه می میرند. سالانه ۳۰ هزار شهروند روسی توسط هیرویین افغانستان می‌میرند، این یک رقم بسیار زیاد است.»
این دیپلمات روس گفت که مواد مخدر افغانستان از طریق روسیه قاچاق نمی شود، بلکه در این کشور به مصرف می رسد و روسیه به بازار مصرفی مواد مخدر افغانستان تبدیل شده است است.
سفیر روسیه تاکید کرد که این کشور بیشتر از همه کشورها به مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر متعهد است و در این راستا با افغانستان همکاری خواهد کرد.
کار مشترک
در همین حال، رضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان در این نشست به خبرنگاران گفت که کشورش بیشترین قربانی را در مبارزه با قاچاق مواد مخدر متحمل می‌شود.
محمد رضا بهرامی گفت راه حل مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر همکاری منطقه‌یی می طلبد و یک کشور نمی‌تواند به تنهایی از عهده مبارزه با این پدیده بیرون شود.
بهرامی گفت: «ایجاد یک سازوکار همکاری دایمی و عملیاتی برای مبارزه با مواد مخدر باید موجود باشد. ما باید به سمتی برویم که در آینده بتوانیم یک پیمان همکاری منطقه یی برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد کنیم.»
حکومت افغانستان بارها گفته است که کشورهای منطقه باید برای جلوگیری از قاچاق و همچنین ورود مواد کیمیایی که تریاک را به هیرویین و سایر مشتقات آن تبدیل می‌کند، همکاری کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.