نامزدان در نخستین روز پیکارهای انتخاباتی ندای اصلاحات سر دادند

گزارشگر:14 دلو 1392 - ۱۳ دلو ۱۳۹۲

فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای سومین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان رسماً روز یکشنبه آغاز شد.
داکتر عبدالله عبدالله، عبدالقیوم کرزی، داکتر اشرف‌غنی احمدزی، محمدشفیق گل آقا شیرزی، داوود سلطانزوی، محمد نادر نعیم، هدایت امین ارسلا و استاد عبدرب الرسول سیاف از جملۀ نامزدانی بودند که روز گذشته رسماً پیکارهای انتخاباتی‌شان را آغاز کردند.
شماری از نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری قرار است امروز رسماً پیکارهای انتخاباتی‎‌شان را آغاز کنند.mandegar-3
شعار مشترک نامزدان ریاست‎جمهوری در این دوره، ایجاد اصلاحات و تأمین صلح و ثبات است.

داکتر عبدالله:
قدرت را به مردم برمی‌‎گردانم و اقتصاد کشور را احیا می‌‎کنم
داکتر عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه هشدار داد که به هیچ وجه تقلب و نتایج ساخته‌گی در انتخابات ریاست جمهوری آیندۀ کشور را نخواهد پذیرفت.
آقای عبدالله طی سخنانی خطاب به صدها تن از حامیان خود در نخستین روز تبلیغات انتخاباتی در این باره هشدار داد: «ما می‌خواهیم انتخابات آینده به صورت عادلانه و شفاف برگزار شود. ما نتایج انتخابات ساخته‌گی و غیر عادلانه را نخواهیم پذیرفت.»
داکتر عبدالله همچنین از مقامات دولتی و اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی درخواست کرد تا مراقب باشند و اجازه ندهند فرایند انتخابات در این کشور با تخلف همراه باشد.
عبدالله در خصوص برنامه‌های انتخاباتی خود اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان تلاش خواهد کرد تا فرصت‌های شغلی را افزایش دهد، اقتصاد کشور را احیا کند و صلح و امنیت را به کشور باز گرداند.
او همچنان از جامعه بین‌المللی بابت حمایت از افغانستان طی یک دهۀ گذشته قدردانی کرد و افزود: وی در صورت انتخاب‌شدن به عنوان رییس‌جمهور، تلاش خواهد کرد تا روابط دوستانه را با کشورهای همسایه و جامعه بین‌المللی برقرار کند.
داکتر عبدالله در ادامه گفت از آنجا که افغانستان به حمایت مداوم جامعه بین‌المللی نیاز دارد، امضای موافقتنامه‌های امنیتی دوجانبه با امریکا می‌تواند مسیر ادامه حمایت جامعه بین‌المللی را از افغانستان هموار کند.
این نامزد ریاست‌جمهوری، ایجاد زمینۀ کار برای جوانان، فراهم‌سازی زمینۀ بهتر تحصیل و صحت برای تمام مردم افغانستان و به خصوص جوانان، آموزش و پرورش، فقرزدایی، ایجاد امنیت و ثبات و تأمین حقوق زنان و کاهش خشونت علیه زنان را از جملۀ برنامه‌های کاری خود عنوان کرد.
وی افزود، در حالی‌که افغانستان را بحران امنیت، ثبات، مهاجرت‌های داخلی و خارجی و فقر فراه گرفته است، تیم ما در راستای حل این معضلات متحد است و برنامه‌های مشخص و روشنی دارد.
این نامزد انتخابات در مورد پروسۀ صلح گفت، ما خواهان صلح استیم و آوردن صلح یکی از برنامه‌های اساسی ما است؛ اما خواست ما صلح پایدار، با عزت و مبتنی بر عدالت است.
داکتر عبدلله با اشاره به شعار انتخاباتی‌اش که اصلاحات و همگرایی است گفت، تیم انتخاباتی ما این عنوان را به خاطر انتخاب کرده اند که کشور و مردم ما سخت نیازمند اصلاحات و همگرایی است.
نفر اول یک اصطلاح عام در میان مردم است و داکتر عبدالله با تکیه بر این اصطلاح در نخسیتن روز مبارزات انتخاباتی خود برای چندین بار از مردم خواست که به نفر اول رای بدهند، چون شماره انتخاباتی وی یک است.
او خطاب به تمامی مردم افغانستان گفت که به وی رأی بدهند تا قدرت را به آن‌ها برگرداند.
در این نشست، انجنیر احمد خان معاون نخست و حاجی محمد محقق معاون دوم داکتر عبدالله نیز سخنرانی کردند.
انجنیر احمد خان گفت، سرنوشت همۀ مردم افغانستان به این انتخابات وابسته است و ما به انتخابات و انتقال سیاسی قدرت به طور مسالمت‌آمیز باور داریم؛ بنابراین از مردم می‌خواهیم در انتخابات حضور پررنگ داشته باشند.
محمد محقق معاون دوم آقای عبدالله در این نشست گفت، ما امروز در وضعیت قرار داریم که ۱۳ سال قبل قرار داشتیم، بنابراین حکومت در عرصۀ تأمین امنیت و معیشت مردم ناکام بوده است.
در این نشست، صلاح‌الدین ربانی رییس شورای عالی صلح نیز سخنرانی کرد. او گفت که هرچند برگزاری انتخابات برای همۀ مردم افغانستان بسیار مهم است؛ اما انتخابات برای نیروهای جبهۀ مقاومت از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است، زیرا این نیروها برای نخستین بار برنامۀ انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را به نمایش گذاشتند.
ریس شورای عالی صلح گفت: درست ۱۳ سال قبل نیروهای جهاد و مقاومت مردم و رییس دولت اسلامی افغانستان استا برهان‌الدین ربانی قدرت را به طور مسالمت‌آمیز به رییس ادارۀ موقت آقای حامد کرزی سپرد و این سنت حسنۀ تاریخی را در کشوری بنا گذاشت که انتقال قدرت از طریق جنگ و خون‌ریزی انجام می‌شد.
عبدالقیوم کرزی:
با حفظ دست‎آوردها به دنبال اصلاحات هستیم

عبدالقیوم کرزی یکتن از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، روز گذشته در نشستی در تالار خیمۀ لویه جرگه برنامه‎های انتخاباتی خویش را اعلام کرد.
آقای کرزی در این نشست گفت: «من تیم انتخاباتی خود را بر اساس گذشتۀ خوب و تخصص گزینش کرده‌ام.»
این نامزد ریاست‌جمهوری ضعف اقتصادی را عامل ناامنی در کشور و منطقه دانسته گفت، در خط مشی انتخاباتی ما، رشد اقتصادی به عنوان یک رکن مهم شناخته شده است؛ باید زنده‌گی مردم بهتر و مرفه‌تر شود، مردم افغانستان مانند مردم جوامع دیگر حق دارند تا در رفاه و خوشبختی زنده‌گی کنند.
این نامزد ریاست‎جمهوری گفت، ما به قانون اساسی و دست‌آوردهای سیزده سال گذشته سخت باورمند هستیم و شعار ما در مبارزات تداوم و اصلاح است؛ ما ضمن حفظ دست‌آوردهای گذشته به اصلاحات دست خواهیم زد.
عبدالقیوم کرزی با اشاره به شماری از دست‌آوردهای حکومت برادرش حامد کرزی گفت: «قاطعیت در تطبیق قانون با استفاده از ظرفیت‌های قضایی و نظارتی تا رسیدن به دولت منضبط ملی از برنامه‌های اساسی ما در شکل‌گیری حکومت قانونی خواهد بود.»
عبدالقیوم کرزی هم‌چنان افزود، صلح، از میان برداشتن ناامنی و مبارزه با فساد اداری و مواد مخدر، از اولویت‌های کاری ما خواهد بود.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری معتقد است، تأمین صلح در کشور وابسته به بهبود وضعیت اقتصادی مردم و از میان برداشتن بیکاری در کشور خواهد بود. او باور دارد تا زمانی که برای جوانان ما کار پیدا نشود، ما شاهد ناامنی‌های بیشتر خواهیم بود.
وحید الله شهرانی معاون اول عبدالقیوم کرزی در این کنفرانس گفت، اگر تیم ما برنده شود، حکومت‌داری ما پلی خواهد بود برای عبور نسل جوان و رسیدن آنها به قدرت سیاسی.
آقای شهرانی افزود، ما در قسمت سیاست داخلی و خارجی خویش دارای برنامه‌های مدون استیم و مطابق به آن کارهای خود را تنظیم خواهیم کرد.
معاون آقای کرزی هم‌چنان افزود: آوردن اصلاحات، باعث تداوم نظام شده و کوتاهی‌های حکومت‌ در سیزده سال گذشته را جبران خواهد کرد.
عبدالقیوم کرزی یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است که با شعار» تداوم و اصلاح» وارد کارزارهای انتخاباتی شده است.
وحیدالله شهرانی و محمد نور اکبری معاونین عبدالقیوم کرزی در این انتخابات هستند.

اشرف غنی احمدزی:
اصلاحات، اجباری صورت گیرد

اشرف‌غنی احمدزی نامزد ریاست جمهوری افغانستان در مراسم افتتاح ستاد انتخاباتی خود با اشاره به اوضاع کنونی کشور اظهار داشت: قوانین دین اسلام می‎تواند بهترین راه اصلاحات در افغانستان باشد.
اشرف غنی احمدزی، روز یکشنبه در مراسم افتتاح ستاد انتخاباتی خود اعلام کرد که افغانستان نیازمند اصلاحات زیادی است که این اصلاحات باید به صورت اجباری صورت گیرد.
احمدزی افزود: مردم افغانستان با توجه به اینکه مسلمان هستند از درک بالایی برخوردارند و می‎خواهند اصلاحات در کشورشان از راه فرهنگ اسلامی صورت گیرد.
رقبای امروز شرکای فردا خواهند بود
این نامزد انتخابات افزود: آنان که امروز رقیب انتخاباتی هستند فردا شریک دولت‌داری برای ثبات و بهبودی افغانستان خواهند بود.
وی در ادامه تأکید کرد که مردم سالاری در کشور یکی از اصول مهم عمل وی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد بود.
او همچنین به خشونت‎های جاری در برخی از مناطق کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این خشونت‎ها و ناامنی‎ها باید توسط ملت با همکاری دولت آینده از بین برود.
وی تصریح کرد: خشونت نمی‎تواند مشکلات مردم را حل کند، بلکه مردم به صورت روز افزون از آن اظهار بیزاری می‎کنند.‍
پذیرش نتیجۀ انتخابات
احمدزی در ادامه گفت که پس از اعلام نتایج تمام نامزدها باید نتیجه این انتخابات را با تواضع قبول کرده و به آن احترام بگذارند و به صورت همه‌جانبه با نامزد پیروز همکاری کنند.
از نیروهای امنیتی افغانستان باید حمایت شود
احمدزی در ادامه گفت که نیروهای امنیتی افغانستان در ۱۳ سال گذشته قربانیان زیادی داده‎اند اما از آنان حمایت نشده است.
وی خاطرنشان کرد که هر افسر می‎تواند به بزرگترین جنرال در کشور تبدیل شود، در صورتی که برآورده شدن خواست‎های ملت افغانستان تلاش کند.
وی در ادامه تصریح کرد که پس از پیروزی در انتخابات سال آینده افغانستان یک نهاد منسجم میان نهادهای امنیتی و کاخ ریاست جمهوری ایجاد خواهد کرد.
زمینه‌سازی برای بازگشت مهاجرین
احمدزی در ادامه سخنان خود گفت که پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، برنامه بازگشت مهاجرین را از کشورهای خارجی به این کشور عملی خواهد کرد.
وی افزود: وزارت خارجه افغانستان باید تلاش کند تا مهاجرین افغانستانی را از کشورهای خارجی به افغانستان فرا خواند.
به گفته این نامزد انتخابات افغانستان، پس از پیروزی وی، فرودگاه‎های کشور همه روزه شاهد بازگشت هزاران مهاجر افغان به کشور خود خواهند بود.

گل آقای شیرزی:
از خود تاریخ برجا می‎گذارم
محمد شفیق گل‌آقا شیرزی نامزد دیگر انتخابات ریاست‎جمهوری در روز نخست پیکارهای انتخاباتی گفته که در راستای بازسازی و تأمین صلح در کشور از خود تاریخ برجای می‎‌گذارد.
او بر تحکیم وحدت ملی، تأمین صلح و امنیت سراسری در کشور، بازسازی و اعمار مجدد افغانستان تأکید کرده است.
داوود سلطانزوی نامزد دیگر انتخابات، بر فقرزدایی و ایجاد اصلاحات در دولت تأکید کرده وگفته است که تأمین صلح و ثبات از عمده‌ترین برنامه‎های او خواهد بود.
هدایت امین ارسلا و محمد نادر نعیم نیز رسماً ستادهای انتخاباتی‌شان را گشوده‌اند و وارد کاروزارهای انتخابات ریاست‎جمهوری شده‌اند.
تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان دو ماه ادامه خواهد داشت. قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی کشور ۱۶ حمل سال ۹۳ در سراسر افغانستان برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.