کــــــرزی: امریکا تشویق می کند پول از افغانستان خارج شود

گزارشگر:15 دلو 1392 - ۱۴ دلو ۱۳۹۲

رییس‌جمهوری افغانستان با اعلام اینکه هفت ماه است با همتای امریکایی‌اش صحبت نکرده گفت که دیگر اعتمادی میان دو کشور وجود ندارد.
حامد کرزی ۵۶ ساله، رییس‌جمهوری افغانستان در گفت‌وگو با ساندی تلگراف با اعلام اینکه تنش‌ها میان کابل و واشنگتن رو به افزایش بوده و دیگر اعتمادی میان دو طرف وجود ندارد، اعلام کرد که از اقدامات امریکایی‌ها در کشور ناراضی است. mandegar-3
وی با بیان اینکه از جون ۲۰۱۳ با باراک اوباما، همتای امریکایی‌اش گفت‌وگویی نداشته، افزود: تمام این ۱۲ سال یکی از درخواست‌های مکرر ما از امریکا این بوده که همانند افراد زنده با غیرنظامیان افغان رفتار کنند. ما در مراسم تشییع جنازه نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی با یکدیگر دیدار کردیم اما سخن نگفتیم. فقط نامه‌هایی رد و بدل شد.
کرزی در ادامه گفت، از حضور امریکایی‌ها در افغانستان تصور خوبی ندارم. آن‌ها برای من کار نمی‌کردند بلکه علیه من بودند.
لفاظی‌ها و جملات تند کرزی باعث عصبانیت واشنگتن شده است به طوری که سیاستمداران امریکایی از موضع رییس‌جمهوری افغانستان خشمگین هستند.
امریکا در جریان این جنگ در افغانستان ۶۴۸ میلیارد دالر هزینه کرده و ۲۲۱۱ تن از سربازان خود را از دست داده است. هفته گذشته کنگره امریکا کمک به افغانستان را کاهش داد و مبلغ آن را به ۱ / ۱ میلیارد دالر رساند اما کرزی از این بابت احساس ناامیدی و یاس ندارد.
وی در این باره گفت: پولی که امریکا برای پولیس و ایجاد موسسات امنیتی خصوصی صرف کرده باعث بروز ناآرامی‌ بیشتر، فساد و سرقت شده است. آن‌ها جنگ روانی علیه مردم افغانستان به راه انداخته‌اند و تشویق می‌کنند تا پول از کشور خارج شود. آنچه که آن‌ها انجام دادند، ایجاد جیب‌های پرپول و خیل عظیم مردم خشمگین و ناراحت است.
رییس جمهور افغانستان به انگلیس اشاره کرد و افزود: لندن اقدامات بهتری را برای برقراری روابط خوب و سازنده میان کابل و پاکستان انجام داده است. به صورت کلی ماموریت ناتو تحت رهبری امریکا در افغانستان برای تامین امنیت موفقیت‌آمیز نبود. به ویژه در ولایت هلمند اصلاً موفقیتی حاصل نشده است.
وی گفت: تاریخ به مردم افغانستان آموخته که بر سر معاهده‌ها قمار نکنند. تحت فشار، پادشاهان ما قراردادها و معاهده‌ها را امضا کردند و تمامی این قراردادها برای افغانستان خطرناک بودند. اگر امروز ما هم تحت فشار و اجبار این قرارداد امنیتی را با امریکا امضا کنیم نمی‌دانم چه پیامدهایی خواهد داشت.
کرزی که از سال ۲۰۰۱ ریاست جمهوری افغانستان را برعهده دارد در ادامه گفت: افغانستان منزل تمام افغان‌هاست. ما پارلمانی داریم که نخبگان سیاسی، زنان، مجاهدین، روحانیون و فرماندهان در آن حضور دارند. ما ۱۱ کاندیدای ریاست جمهوری داریم که قرار است در انتخابات ریاست جمهوری کشور در اپریل ۲۰۱۴ با یکدیگر رقابت کنند. غرب از موضع من در قبال سیاست‌هایش ناراحت شده و کمک مالی به افغانستان را کاهش داده است. پول همه چیز نیست اگر شخصاً از من بپرسید، ترجیح می‌دهم در فقر زنده‌گی کنم تا در شک و تردید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.