در مراسم بزرگ‌داشت از یازدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی: مارشال فهیم: نظام فعلی دیگر کارآیی ندارد/ استاد سیاف: انتحارکننده‌گان با خدا و رسول می‌جنگند/ استاد اکبری: مسعود استوانۀ جهاد و مقاومت بود

گزارشگر:ناجيه نوري - ۲۰ سنبله ۱۳۹۱

دولت درک‌ کرده که نظام و سیستم کنونی دیگر کارآیی ندارد و باید با یک اجماع‌ عمومی مردم، سیستم و نظامی به وجود بیاید که جواب‌گوی خواست‌های سیاسی و ملی مردم افغانستان باشد.
مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست‌جمهوری که روز شنبه هفته جاری در مراسم تجلیل از یازدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود سخن می‌زد، با بیان این مطلب گفت: وضعیت فعلی افغانستان و شرایط منطقه نشانگر این ادعاست؛ در ضمن قوانین افغانستان و نظام سیاسی، دیگر جواب‌گوی همۀ خواست‌های مردم نیست.
او اضافه کرد، امروز ما در افغانستان هم در عرصۀ سیاسی، هم در عرصۀ نظامی و حتا در بخش فرهنگی و اجتماعی، با مشکلات و پیچیده‌گی‌های عجیبی مواجه هستیم.
معاون اول ریاست‌جمهوری گفت، هر روز وضعیت بدتر می‌شود، پس در چنین شرایطی نیاز است که از خواست‌ها و آرزوهای خودی بگذریم و به طور یک پارچه به پیش برویم.
مارشال فهیم افزود، لغوشدن ارتش و حذف مجاهدین از قوای مسلح، سبب رشد دو بارۀ طالبان و به وجودآمدن جنگ شد که این جنگ تااکنون نیز ادامه دارد.
به گفتۀ او، درآیندۀ بسیار نزدیک نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند و مسوولیت امنیتی کل کشور به دوش نیروهای امنیتی افغانستان سپرده می‌‎شود؛ بنابراین اگر دنیا ما را کمک نکند و نیروهای ما به پای خود ایستاده نشوند، یقیناً وضعیت بدتر خواهد شد.
او همچنان گفت، ما انتخابات در پیش داریم؛ اما اگر وضعیت امنیتی بدتر شود، یقیناً ما یک انتخابات شفاف، سالم و عادلانه نخواهیم داشت؛ بنابراین نیاز است که نیروهای امنیتی حمایت و تقویت شوند.
به گفتۀ مارشال فهیم، تا زمانی‌که صلح در افغانستان تامین نشود، افغانستان پیشرفت و ترقی نخواهد کرد و باید با کسانی‌که مخالف هستند، به هر قیمتی که شده مذاکره نماییم، تا بتوانیم به صلح دست یابیم.
او تصریح کرد، ولی مذاکره و پیشنهاد صلح ما در صورتی…     ادامه صفحه ۶
نظام فعلی دیگر…
به نتیجه می‌رسد که دولت افغانستان در عرصۀ نظامی دست بالا داشته باشد.
در این حال، استاد عبدرب الرسول سیاف یکی از رهبران جهادی در این مراسم با انتقاد از مجاهدستیزان گفت، یک نفر مجاهد را آدم‌کش می‌خواند و دیگری جنایت کار؛ اما بی‌خبر از این‌که این سخنان بر ضد تاریخ و افتخارات ملت و آزادی این سرزمین است.
او ضمن انتقاد از توهین و تهدید مجاهدین گفت، مجاهدین افغانستان تنها در قرن بیستم دو امپراطور را شکست دادند؛ اما اکنون یک نفر با تفنگ به طرف آن‌ها حمله می‌کند و دیگری بر آن‌ها توهین روا می‌دارد و این عمل جفایی‌‌ست که در حق آنان می‌شود.
استاد سیاف در بخشی از سخنانش به شدت به عاملان، سازمان‌دهنده‌گان و مجریان حملات انتحاری تاخت و آن‌ها را دشمنان خدا و رسول خواند.
او گفت: انتحار کردن حرام است و کسانی‌که این کار را انجام می‌دهند در حقیقت می‌خواهند با خدا و رسول او بجنگند.
استاد سیاف تصریح کرد: اگر حملۀ انتحاری جواز می‌داشت، حداقل یک مفتی انتحار می‌کرد و یاهم فرزندان‌شان را وادار به انتحار می‌کردند.
این رهبر جهادی تاکید کرد، قرآن می‌فرماید که چنین افرادی را باید با زجر بکشید و به دار بزنید و از روی زمین محوشان کنید؛ کسانی‌که با انجام عمل انتحاری فکر می‌کنند که به خاطر خدا می‌جنگند، سخت در اشتباه هستند و در حقیقت در برابر خدا می‌جنگند.
این عضو ارشد مجلس گفت: اگر عاملان حملات انتحاری و یا کسانی‌که این حملات را حمایت می‌کنند، به صورت علنی به دار آویخته شوند، دیگر کسی جرات نمی‌کند که دست به چنین اعمال زشت بزند.
او خطاب به دولت افغانستان گفت، صلح و امنیت با زاری و التماس به دست نمی‌آید، بل راه آن را خداوند و قرآن نشان داده و باید از آن طریق به پیش برویم.
همچنان استاد محمد اکبری عضو مجلس نماینده‌گان در این مراسم گفت، در میان میلیون‌ها مجاهد و مردان فداکار کسانی بودند که با قربانی کردن جان‌های شیرین و مقاومت بیشتر در جایگاهی قرار گرفتند که می‌توان آنان را استوانه جهاد نامید.
او همچنان گفت، قهرمان ملی ما شهید احمدشاه مسعود از چنین جایگاهی برخوردار بوده و با مبارزۀ خسته‌گی ناپذیر خود برای افغانستان افتخارات زیادی آفرید.
استا اکبری تاکید کرد، شهید احمدشاه مسعود با ایستاده‌گی، مقاومت و مدیریت بسیار قوی در دوران جهاد و مقاومت توانست مقام منحصر به فردی را برای خود کسب کند.
همچنان در این مراسم عنایت‌الله نظری سرپرست وزارت دفاع ملی، فضل‌هادی مسلمیار رییس مجلس سنا، آمنه افضلی وزیر کار و امور اجتماعی، عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان و احمدولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود ضمن تاکید بر تداوم راه شهدا، کارکردهای قهرمان ملی کشور را در دوران جهاد و مقاومت ستودند.
شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور پس از سال‌ها جهاد و مقاومت در برابر قشون سرخ شوروی سابق و طالبان، در هجدهم سنبله سال ۱۳۸۰ خورشیدی در یک حملۀ انتحاری توسط دو تروریست عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند در ولسوالی خواجه بهاوالدین ولایت تخار به شهادت رسید.
همه ساله از سالروز شهادت او به شکل گسترده در سراسر کشور گرامی‌داشت صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.