رییس‌جمهور چین به کرزی: محیطی سالم برای همکاری دوجانبه به‌وجود آورید

گزارشگر:20 دلو 1392 - ۱۹ دلو ۱۳۹۲

شی جین پینگ و حامد کرزی رؤسای جمهوری چین و افغانستان روز گذشته در سوچی برای پیشبرد و تعمیق مناسبات دو جانبه توافق کردند.
روسای جمهوری چین و افغانستان در مراسم افتتاحیه بیست و دومین بازی‌های المپیک زمستانی سوچی شرکت کرده بودند.
شی جین پینگ گفت اهمیت فوق العاده‌یی برای مناسبات کشورش با افغانستان قایل است و برای حفظ مبادلات دو کشور در سطح بالا و همچنین بهبود ارتباط و همکاری به منظور پیشبرد مناسبات دوجانبه آماده‌گی دارد.mandegar-3
به گزارش خبرگزاری شین هوا از سوچی، رییس جمهوری چین از کابل خواست محیطی سالم برای همکاری دوجانبه به‌وجود آورد.
شی جین پینگ اظهار داشت: چین تمایل دارد برای بازسازی افغانستان و به ویژه آموزش کارکنان به صورت مداوم به این کشور کمک کند و شرکت‌های چینی را برای سرمایه‌گذاری در افغانستان ترغیب می‌کند.
رییس جمهوری چین گفت کشورش برای تقویت همکاری با افغانستان در زمینه مبارزه با «‌ سه نیروی شرارت یعنی جدایی طلبی، افراطی گری و تررویسم» و همچنین جرایم فرامرزی آماده است.
شی تاکید کرد چین به صورتی قاطعانه از تلاش‌های افغانستان برای محافظت از استقلال ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی و همچنین فرآیند آشتی ملی حمایت خواهد کرد.
وی با اشاره به این که سال ۲۰۱۴ از جنبه انتقال قدرت در افغانستان، سالی بحرانی خواهد بود گفت امیدوار است انتخابات این کشور به خوبی برگزار شود، روند انتقال قدرت به ثبات برسد و شکوفایی و ثبات پایدار برقرار شود.
رییس‌جمهوری چین اطمینان داد سرنوشت افغانستان ارتباط تنگاتنگی با آینده
منطقه پس از سال ۲۰۱۴ خواهد داشت و چین پیوستن افغانستان را به روند همکاری اقتصادی منطقه‌یی خواستار است.
شی جین پینگ اعلام کرد با توجه به این که چین می‌بایست میزبان چهارمین نشست وزیران عضو « پروسه استانبول در مورد افغانستان » باشد، پکن برای همکاری تنگاتنگ با کابل به منظور موفقیت آمیز بودن این پروسه آماده است.
وی افزود چین همچنین آماده‌گی دارد به گونه‌یی عمل نماید که سازمان همکاری شانگهای نقشی مهم در مسأله افغانستان ایفا کند.
حامد کرزی نیز به سهم خود اعلام کرد سفر کاری اش به چین در سپتمبر گذشته تقویت اعتماد و همکاری دوجانبه را به دنبال داشته است.
رییس جمهوری افغانستان با تقدیر از چین به خاطر درک و حمایت از افغانستان
گفت اطمینان دارد رییس‌جمهوری و معاونان آینده افغانستان که ظرف چند ماه آینده انتخاب می‌شوند نیز اهمیت فوق العاده‌یی برای مناسبات همکاری دوستانه با چین قایل خواهند شد.
کرزی پس از مطلع کردن شی جین پینگ از اوضاع کنونی افغانستان گفت دولت به تلاش برای پیشبرد آشتی ملی،‌ بازسازی و همچنین تحقق ثبات و صلح در افغانستان ادامه خواهد داد.
رییس جمهوری افغانستان در پایان اظهاراتش گفت کشورش همچنین مناسبات دوستانه با کشورهای همسایه را حفظ خواهد کرد و برای محافظت از صلح و ثبات در منطقه خواهد کوشید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.