کمک ۳۰۰ میلیون دالری امریکا به افغانستان

گزارشگر:21 دلو 1392 - ۲۰ دلو ۱۳۹۲

دولت امریکا یک بستۀ کمکی به افغانستانی که با وجود سال‌ها کمک بین‌المللی همچنان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است،‌ ارایه می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این بسته کمکی که توسط آژانس توسعه بین‌المللی امریکا تهیه شده و شامل سه طرح برای توسعه افغانستان است، برابر با ۳۰۰ میلیون دالر بوده و بخشی از تلاش کاخ سفید برای ایجاد ثبات در زمینه‌های بهداشتی، آموزشی، اقتصادی و دیگر موارد است.mandegar- 3
اما از آنجایی که همچنان حضور یا خروج نیروهای ناتو در پایان ۲۰۱۴ در هاله‌یی از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که این کشور در سال‌های آتی چقدر کمک خارجی دریافت خواهد کرد.
کنگره امریکا ماه گذشته میلادی بی‌میلی خود به ادامه کمک به افغانستان در سطوح فعلی را نشان داده که در اثر آن میزان این کمک‌های غیرنظامی به نیم کاهش یافت.
دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا مدت‌هاست که به همتای افغان اوباما، حامد کرزی فشار وارد می‌آورد تا قرارداد همکاری امنیتی دوجانبه را امضا کرده و ادامه حضور نیروهای این کشور در افغانستان را تضمین کند.
طبق این بسته جدید، ۱۲۵ میلیون دالر به بازار غذا و بخش کشاورزی افغانستان که از گذشته پایه اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهند، اختصاص داده خواهد شد. همچنین ۷۷ میلیون دالر دیگر نیز برای تبدیل شدن افغانستان به کشوری برای حضور تجار و سرمایه‌گذاری بیشتر اختصاص داده خواهد شد. با اجرای این طرح امکان دارد افغانستان تا اواخر ۲۰۱۴ و اوایل ۲۰۱۵ توانایی پیوستن به سازمان تجارت جهانی را پیدا کند.
سومین بخش این بسته کمکی نیز شامل مبلغ ۱۰۰ میلیون دالر است که به منظور کمک به ۱۰ دانشگاه افغانستان برای آموزش افراد مستعد جهت فعالیت در بخش‌های عمومی و خصوصی افغانستان، در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.