انگلیس از هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی در افغانستان استفاده کرده است

گزارشگر:22 دلو 1392 - ۲۱ دلو ۱۳۹۲

وزارت دفاع انگلیس از هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی برای حملات موشکی در افغانستان استفاده کرده اند.
به نوشته روزنامۀ گاردین، طبق ارقام جدید وزارت دفاع انگلیس، خلبان‌های انگلیسی حداقل ۳۹ حمله موشکی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین امریکا مستقر در افغانستان بر ضد شورشیان طالبان انجام داده اند.mandegar- 3
بدین ترتیب وزارت دفاع انگلیس برای اولین بار نحوه استفاده نیروی هوایی این کشور ازهواپیماهای بدون سرنشین امریکا در حملات موشکی به مناطق جنگی افغانستان را فاش کرد.
طبق این گزارش،‌ خلبان‌های انگلیسی بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ هدایت هواپیماهای امریکایی بدون سرنشین ریپر و پریدیتور امریکا در افغانستان را در ۲۱۵۰ مورد- به طور متوسط تقریباً یکبار در روز- بر عهده داشتند.
این ارقام هزاران ماموریتی را که نیروهای انگلیسی با ناوگان ده فروند هواپیمای ریپر خود انجام دادند، شامل نمی‌شود.
وزارت دفاع انگلیس تأکید کرد که خلبان‌های انگلیسی هواپیماهای بدون سرنشین همواره در استفاده از هر وسیله پروازی طبق قوانین انگلیس عمل می‌کنند.
اما فعالان اجتماعی خواستار نظارت بیشتر بر استفاده از این هواپیماها شده و فقدان شفافیت درباره برنامه‌های تحت کنترل نیروهای مسلح امریکا و انگلیس را محکوم کرده اند.
وزارت دفاع انگلیس همچنین برای اولین بار جزییات مربوط به تعداد موشک‌هایی را که بین مه ۲۰۰۸ و اپریل ۲۰۱۳ هر ماه بوسیله هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس شلیک شده بود، منتشر کرده است.
آن حملات در نومبر ۲۰۱۱ با شلیک۲۵فروند موشک به اوج رسید. در آن دوره فقط یک ماه – دسمبر ۲۰۰۸- بود که طی آن هیچ موشکی شلیک نشد.
جدیدترین ارقام نشان می‌دهد، هواپیماهای بدون سرنشین نیروی هوایی انگلیس طی سال ۲۰۱۳ تعداد۹۴ موشک هلفایر در افغانستان شلیک کردند که بدین ترتیب تعداد کل مهمات و بمب‌های شلیک شده از هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس از سال ۲۰۰۸ به چهار ۱۵۷ مورد رسید.
این ارقام که هفته گذشته در اختیار پایگاه اینترنتی «جنگ های هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس» قرار گرفت ،‌۹ ماه پس از درخواست انتشار آنها بر اساس قانون انتشار اطلاعات منتشر شد. این پایگاه اینترنتی در مورد استفاده انگلیس از فناوری‌های بدون سرنشین تحقیق می کند.
کریس کول موسس این پایگاه گفت: جدیدترین اطلاعات فاش شده بار دیگر رویه پنهانکاری در مورد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مسلح را آشکار می سازد و تاکیدی مجدد بر ضرورت نظارت بیشتر و شفافیت وسیعتر در مورد بکارگیری آنها است.
به گفته وی، ماهیت فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به معنای استفاده از آن‌ها بدون هیچگونه پاسخگویی علنی است و اگر هم اکنون برای محدود کردن کاربرد این سلاح جدید اقدام نشود، استفاده فزاینده از آنها برای انجام حملات نظامی سری و غیرقابل توجیه امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌ر‌سد که منجر به بی ثباتی و ناامنی فزاینده در جهان خواهد شد.
بیانیه وزارت دفاع انگلیس برای پایگاه اینترنتی «جنگ‌های هواپیماهای بدون سرنشین انگلیس» این مسأله را روشن می‌کندکه خلبانهای انگلیسی مدت‌ها قبل از آنکه نیروی هوایی انگلیس هیچ هواپیمای بدون سرنشینی داشته باشد،‌ از هواپیماهای امریکایی در افغانستان استفاده می‌کردند. به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین ریپر انگلیس در افغانستان در اواسط سال ۲۰۰۸ آغاز شد.
وزارت دفاع انگلیس هنوز نمی‌داند به محض خروج نیروهای انگلیسی از ولایت هلمند در پایان عملیات رزمی ماه دسمبر،‌ با ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین مسلح ریپر چه باید بکند.
طبق قوانین کنونی انگلیس، این هواپیماها اجازه پرواز در حریم هوایی این کشور را ندارند. وزارت دفاع انگلیس در حال بررسی گزینه های مختلف، از جمله احتمال استقرار هواپیماهای بدون سرنشین در کنیا به منظور پشتیبانی از عملیات رزمی بر ضد تروریست‌ها در شاخ آفریقا، است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.