وقتی همه چیز را می بینند و می شنوند…

گزارشگر:4 حوت 1392 - ۰۳ حوت ۱۳۹۲

mandegar-3

بخش دوم

اسنادی که در ماه جولای سالِ گذشته از سوی NSA منتشر شد، نشان داد که این سازمان چه‌قدر راحت به اطلاعات شرکت‌های فناوری بزرگ دسترسی پنهانی دارد. پرونده‌های فاش شده نشان داد که آژانس امنیت ملی، به سرورهای ۹ شرکت انترنتی، از جمله فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت و یاهو به‌راحتی دسترسی دارد و می‌تواند تمامی ارتباطات آنلاین را از طریق برنامه‌یی به نام پریزم (Prism)، تحت نظارت خود قرار دهد. بر طبق همین اسناد، از طریق همین برنامه، آژانس امنیت ملی و ستاد مرکزی ارتباطات دولتِ بریتانیا قادر هستند که به کلیۀ ایمیل‌ها، ریز مکالمات چت‌ها، داده‌های ذخیره شده در فضای کلود، ارتباطات صوتی، فایل‌های انتقال پیدا کرده و داده‌های موجود در شبکه های اجتماعی دست‌رسی پیدا کنند. مسلماً از شنیدن این ماجرا، حس خوبی به شما دست نداده است. این در حالی است که شرکت‌های انترنتی ادعا می‌کنند به این سازمان‌ها امکان “دسترسی مستقیم” به سرورهای‌شان را نداده‌اند. متخصصان جمع‌آوری اسناد و مدارک دیجیتالی در این رابطه گفته‌اند که اعطای امکان دسترسی در شکل فعلی آن، ممکن است که دست سازمان‌های اطلاعاتی را زیاد هم باز نگذارد، زیرا آن‌ها تنها حق دارند که در مورد اهداف مشخصی اطلاعات را جمع‌آوری کنند.

کدام شرکت‌‎های انترنتی؟
مایکروسافت
وب‌سایت‌های مایکروسافت، اطلاعات مربوط به آدرس ایمیل، نام، نشانی و شماره تلیفون افراد را جمع‌آوری می‌کنند. دسترسی به برخی از سرویس‌های این شرکت، مستلزم ارایۀ این اطلاعات است. هم‌چنین مایکروسافت، اطلاعات ارسالی از سوی کاربران انترنت از سایت‌های بازدید شده را به همراه آدرس آی پی آن‌ها نیز دریافت می‌کند. در این اطلاعات نام وب سایت، زمان بازدید شما و صفحاتی که از آن بازدید کرده‌اید قید می‌شود. علاوه بر این موارد، مایکروسافت برای ارایۀ اطلاعات بیشتر در مورد بازدیدهایی که انجام گرفته، از کوکی‌ها استفاده می‌کند. تمامی این اطلاعات از طریق برنامۀ پریزم قابل دسترسی هستند.
یاهو
در زمانی که کاربران سایتِ یاهو برای استفاده از خدمات این شرکت در آن عضو می‌شوند، اطلاعاتی از قبیل نام، آدرس، تاریخ تولد، کد پستی و حتا شغل خود را در اختیار این شرکت قرار می‌دهند و آی پی هم توسط این شرکت دریافت و ثبت می‌شود.
گوگل
در مورد گوگل که دیگر نیازی به گفتن نیست. شما در زمان افتتاح حساب کاربری در گوگل، همان اطلاعاتی که در اختیار یاهو قرار می‌دهید را در اختیار این شرکت هم قرار می‌دهید. سرویس جی میل هم فهرست مکاتبات شما را ذخیره می‌کند. هر حساب کاربری شما در این سرویس ۱۰ گیگابایت حجم دارد و علاوه بر این موارد جست‌وجوها، نشانی‌های پروتکل‌های انترنتی، اطلاعات مربوط به تماس‌های تلیفونی و کلیۀ کوکی‌ها هم ذخیره می‌شوند. مجموعۀ این اطلاعات می‌تواند به یک کاربر واحد تعلق داشته باشد. تمامی اطلاعات مربوط به گفت‌وگوهای انترنتی هم ذخیره می‌شوند مگر این‌که یکی از کاربران گزینۀ ضبط نشدن گفت‌وگو را انتخاب کند که متأسفانه تعداد کاربرانی که از این مورد باخبر هستند، بسیار اندک است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.