وزیر خارجۀ چین: امنیت افغانستان بر امنیت چین تأثیر مستقیم دارد

گزارشگر:4 حوت 1392 - ۰۳ حوت ۱۳۹۲

وزیر امور خارجه چین در سفرش به کابل با اشاره به گسترش روابط پکن-کابل اظهار داشت که توسعۀ اقتصادی، امنیت و رفاه را در افغانستان تامین خواهد کرد و چین نیز با گسترش روابط اقتصادی به این کشور کمک می‌کند.
وانگ یی وزیر امور خارجه چین که صبح روز شنبه وارد کابل شده بود در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای افغانی خود اظهار داشت که افغانستان از لحاظ اقتصادی نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است.mandegar-3
وی افزود: چین در ۱۲ سال گذشته کمک‎های بسیاری به افغانستان کرده است زیرا این کشور به عنوان همسایه چین از اهمیت ویژه امنیتی و اقتصادی برخوردار است.
وانگ یی تاکید کرد که افغانستان از تمدن با عظمتی برخوردار است و در آینده نیز از کشوری واحد و با ثبات که همه اقشار و گروه‎های مختلف در آن حضور داشته باشند، طرفداری می‌کنیم.
چین در روند صلح به افغانستان کمک می‌کند
وزیر امور خارجه چین اظهار داشت که افغان‎ها در گذشته رنج‌های بسیاری را تحمل کرده‎اند و صلح زمانی در این کشور تامین می‎شود که همه در گفت‎وگوهای بین‎الافغانی شرکت کنند بنابراین کشور چین در این مورد همکاری صادقانه‌یی انجام می‌دهد.
وی افزود: ما از صلح افغانستان و تامین امنیت در این کشور حمایت می‎کنیم و امنیت افغانستان در امنیت چین تاثیر مستقیم دارد.
عدم امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن تاثیری در کمک‎های چین نسبت به افغانستان ندارد
وانگ یی در سفرش به کابل اعلام کرد که امضا یا عدم امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن به کمک‎های چین در بازسازی افغانستان تاثیری ندارد.
وی تصریح کرد که ما به تصمیم افغانستان در امضا و یا عدم امضای پیمان امنیتی با امریکا ارج می‎گذاریم و امیدوار هستیم که روابط افغانستان و آمریکا باعث تقویت صلح ثبات در این کشور شود.
چنین میزبان روند استانبول
وزیر امور خارجه چین در ادامه اظهار داشت که در ماه اگست آینده، چین میزبان نشست روند استانبول خواهد بود و افغانستان نیز معاونت این نشست را به عهده خواهد داشت همچنین در این نشست تلاش خواهد شد که صلح و امنیت در افغانستان تامین شود.
وی گفت: در روند استانبول بسیاری از کشورهای منطقه حضور دارند و در افغانستان منافع متقابلی نیز دارند و ما کشورهای عضو این روند را برای کمک در تامین صلح افغانستان تشویق خواهیم کرد.
چین آماده آموزش پولیس افغانستان است

وانگ یی همچنین از ادامه آموزش نیروهای پولیس و تجهیز آن‌ها خبر داد و گفت: ما آماده آموزش نیروهای پولیس و تجهیز آن‌ها هستیم و کمک‎های ما در بخش‎های دیگر نیز افزایش خواهد یافت.
تبادل نظر در مورد اعلامیه پیمان استراتژیک میان چین و افغانستان
ضرار احمد عثمانی، وزیر خارجه افغانستان در این کنفرانس از کمک‎های چین و دوستی دیرینه ۲ کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: افغانستان به کمک‎ها و حمایت‌های چین پس از سال ۲۰۱۴ نیاز دارد.
وی اظهار داشت که با همتای چینی خود در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان، نشست روند استانبول، امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن و اعلامیه پیمان استراتژیک بین چین و افغانستان نیز بحث و تبادل نظر کرده است.
عثمانی همچنین از چین واحد و یکپارچه اعلام حمایت کرد و افزود: افغانستان از موضع دولت چین در قبال «تبت»، «تایوان» و «سین کیانگ» حمایت می‎کند.
وی افزود: ۲ کشور در بخش تبادل اطلاعات نیز همکاری‎های خود را افزایش خواهند داد و در مبارزه با تروریسم بیشتر همکاری خواهند کرد.
وزیر امور خارجه افغانستان ضمن قدردانی از امتیازات چین در بخش تعرفه گمرکات گفت: به سفارت افغانستان در چین دستور داده است که با بازرگانان چینی که خواستار سرمایه گذاری در این کشور هستند همکاری بیشتر انجام دهند.
امضای توافق‎نامه همکاری کشاورزی در بخش‎های فنی
معاونان وزارت خارجه افغانستان و چین با حضور وزرای خارجه ۲ کشور توافقنامه همکاری کشاورزی در بخش‎های فنی را امضا کردند و بر گسترش بیشتر همکاری بین چین و افغانستان تاکید کردند.
چین از کشورهایی است که با افغانستان روابط نزدیک دارد و در عرصه‎های مختلف این کشور را حمایت کرده است.
چندی پیش نیز روسای جمهوری افغانستان و چین در حاشیه محفل افتتاحیه المپیک «سوچی» در روسیه باهم دیدار و گفت‌وگو کردند.
رییس جمهوری چین در این دیدار اعلام کرده بود که این کشور از روند صلح افغانستان به رهبری افغان‎ها حمایت می‎کند و همچنان سال جاری میلادی را سالی سرنوشت ساز برای افغانستان دانسته بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.