وزیر دفاع ملی: طالبان به کمک استخباراتی معین به کنر حمله کردند

گزارشگر:6 حوت 1392 - ۰۵ حوت ۱۳۹۲

وزیر دفاع افغانستان گفته که طالبان در حمله روز گذشته به ولایت کنر که به کشتن ۲۱ سرباز ارتش افغانستان انجامید، از پشتیبانی کشور مشخصی برخوردار بودند.
بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع ملی در مراسم تشییع جنازه سربازان ارتش گفت که سربازان کشته شده نقش موثری در تامین امنیت و مبارزه با هراس افگنی در ۱۲ سال گذشته در افغانستان بازی کرده‌اند.mandegar-3
ارتش نو تاسیس افغانستان نزدیک به ۲۰۰ هزار نیرو دارد، بیشتر سربازانی که در این رویداد کشته شدند، دست کم پنج تا شش سال سابقه خدمت در ارتش داشتند.
آقای محمدی بدون نام بردن از کشور خاصی گفت: «طالبان مزدور و جنایت‌کار به کمک حامیان خارجی‌شان، به کمک استخبارات کشور معین و حلقات معین» به سربازانی حمله کردند که مشغول دفاع از مردم و انجام خدمت بودند.
گروه طالبان مسوولیت این حمله را رسماً به عهده گرفت.
وزیر دفاع افغانستان توضیحی در مورد «کشور معین و حلقات خاص» نداد، اما روز گذشته حامد کرزی در واکنش به این رویداد، سفر خارجی خود را لغو کرد و در خبرنامه‌یی با اشاره به کشته شدن ۲۳ سرباز ارتش پاکستان به دست طالبان، از اسلام‌آباد خواست که در مبارزه با تروریسم ارادۀ قوی داشته باشد و با دولت افغانستان همکاری جدی و واقعی کند.
در حمله روز یک‌شنبه در ولسوالی غازی‌آباد کنر، به گفتۀ مقامات حدود ۲۰۰ جنگجوی وابسته به «گروه طالبان خارجی و داخلی» شرکت داشتند که ۲۱ سرباز ارتش افغانستان کشته شدند، ۳ سرباز زخم برداشتند و پنج سرباز دیگر ارتش هم به اسارت طالبان در آمدند.
حکومت افغانستان برای تشییع جنازۀ این سربازان مراسم ویژه‌یی در کابل با حضور بستگان قربانیان، مقام‌های عالی رتبه دولتی و سیاستمداران برگزار کرد.
هلیکوپترهای ارتش اجساد سربازانی را که در حمله روز یکشنبه کشته شدند، به پایتخت منتقل کرد و در مراسمی این اجساد به خانواده‌های قربانیان تحویل داده شد.
غلام حسین، پدر یکی از سربازانی که در حمله دیروز کشته شده بود، در این مراسم شرکت داشت و جسد پسرش را با چشم‌های پر از اشک تحویل گرفت. او گفت که پسرش «در راه خدا شهید شده» و شکر گذار است.
وزارت دفاع گفته‌است که این سربازان ساعت چهار صبح هدف حمله قرار گرفتند و هنگام خواب کشته شدند.
وزیر دفاع ملی همچنین گفت که این نوع حملات نمی‌تواند روحیه نیروهای امنیتی افغانستان و اعتماد مردم به سربازان افغان را تضعیف کند. او گفت که این حملات روحیه انتقام‌گیری را نسبت به دشمنان افغانستان قوی می‌‎کند.
ولایت کنر در شرق افغانستان با پاکستان هم مرز است و در سال‌های گذشته محل اصابت صدها موشک از خاک پاکستان بوده‌است، در این حملات نیروهای امنیتی افغانستان خسارات زیادی را متحمل شده‌اند.
شماری از تحلیلگران امنیتی گفته‌اند که دستور رئیس جمهور کرزی مبنی بر عدم استفاده از حمایت عملیات هوایی ناتو موجب تشجیع شورشیان شده است.
افغانستان تا پایان امسال قرار است همزمان با خروج نیروهای بین‌المللی، برای دفاع مستقلانه از این کشور در برابر حملات مخالفان مسلح آمادگی بگیرد. مقام‌های افغان گفته‌اند که نیروهای امنیتی افغان آماده مسئولیت پذیری امنیت افغانستان هستند و با هر نوع تهدید ایستادگی خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.