به مناسبت شهادت ۲۱ سرباز ارتش برنامۀ «عشق به روایت خون» برگزار گردید

گزارشگر:هارون مجیدی/ 10 حوت 1392 - ۰۹ حوت ۱۳۹۲

mandegar-3گروه مدنی درخت، به‌مناسبت شهادت ۲۱ تن از سربازان ارتش در ولسوالی غازی‌آباد ولایت کنر زیر عنوان

«عشق به روایت خون»، یک برنامۀ مرثیه‌خوانی‌ را در کابل برگزار کرد.
در این برنامه که شمار زیادی از شاعران، نویسنده‌گان فعالین مدنی و نیروهای ارتش و پولیس ملی اشتراک ورزیده بودند، شاعران مرثیه‌های خود را که در سوگِ سربازان جان باخته سروده بودند، به خوانش گرفتند.
در پی کشته شدن ۲۱ سرباز ارتش ملی در ولایت کنر، علاوه بر راهپیمایی در ولایت‌های کابل، غور، پروان و گردهمایی در ولایت هرات، در شبکه‌های اجتماعی از تمامی ولایت‌های افغانستان برای تجمع و اعتراض علیه آنچه سیاست محافظه‌کارانۀ دولت در قبال شورشیان طالب خوانده می‌شود، فراخوان و راهپیمایی‌های اعتراضی صورت گرفته است.
مردم در این راهپیمایی‌های اعتراضی، سربازان ارتش، پولیس و امنیت ملی را قهرمانان کشور خوانده اند.
برنامۀ عشق به روایت خون با یک دقیقه سکوتِ اشتراک کننده‌گان این برنامه آغاز یافت.
گلنور بهمن یکی از شاعران اشتراک‌کننده گفت، شعر چیزی جدا بافته از سود و زیان جامعه نیست و کسانی که باور دارند شعر تنها برای شاعر است، اشتباه می‌کنند.
آقای بهمن تصریح کرد و گفت: «وقتی تمام رگ‌های حساسیت شاعر خاموش می‌شود و همه فعل و انفعالات دورونیش خاموش می‌شود؛ این وقت است که در قبال رویدادهای خونین و مرگبار جامعه بی‌تفاوتی اختیار می‌کند.»
او هم‌چنان گفت، شعر دارویی نیست که رگ غیرت انسان‌ها را خاموش کند.
عبدالغفور لیوال شاعر و نویسندۀ دیگر ضمن خوانش شعرش گفت، در دهه‌های گذشته هم محافلی برای سربازان برگزار می‌گردید و حتا کتاب‌های ویژه‌یی شعر برای‌شان نیز چاپ می‌گردید.
اما او معتقد است که در گذشته چنین برنامه‌هایی توسط دولت برگزار می‌شد، اما امروز می‌بینیم که این کار با اشتیاق تمام توسط مردم انجام می‌گیرد و آن‌ها می‌دادنند که پاس‌دارانِ واقعی‌شان کی است.
عبدالهادی میران، جاوید فرهاد، عبدالمالک عطش، نجیب بارور، زبیر رضوان، شاهد وفا و… از شاعرانی بودند که در این محفل مرثیه‌های خود را که به سربازان شهید شده در غازی آباد سروده بودند، به خوانش گرفتند.
گروه مدنی درخت از چند ماه بدین‌سو فعالیت‌هایی ادبی- فرهنگی خود را در کابل آغاز کرده است و تا حال چندین برنامۀ نقد و شعرخوانی را راه اندازی کرده است.
برنامه عشق به روایت خون با پیشکش دسته‌گل‌های سرخ به سربازان حاضر در این محفل به پایان رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.