هشدار یک مقام ارشد امریکایی از امضانشدن توافقنامۀ امنیتی: حیات سیاسی افغانستان با خطر روبرو خواهد شد

گزارشگر:17 حوت 1392 - ۱۶ حوت ۱۳۹۲

در روزهای اخیر مقام‌های امریکایی چندین‌بار از وضعیت امنیتی افغانستان در آینده ابراز نگرانی کرده‌اند.
نخست سفیر ایالات متحده در کابل، سپس رییس ستاد مشترک ارتش این کشور و حالا فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا بر امضای موافقتنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن تأکید کرده‌اند.
جنرال لوئید آستن در سخنرانی به اعضای کمیتۀ خدمات نظامی مجلس نماینده‌گان ایالات متحده گفت: اگر از نیروهای امریکایی و ناتو خواسته شود تا افغانستان را بدون امضای توافقنامه امنیتی تا پایان سال ۲۰۱۴ ترک کنند، ادامۀ حیات سیاسی حکومت افغانستان در درازمدت شاید با خطر بزرگ روبرو شود.mnandegar-3
او افزود که اگر واشنگتن و کابل به این توافقنامه دست نیابند، امریکا راه‌های بدیل را به‌خاطر ادامه همکاری‌های امنیتی با افغانستان بررسی خواهد کرد.
جنرال آستنهمچنان گفت که عملیات‌ها در افغانستان هنوز در اولویت کار آنها قرار دارد تا اطمینان حاصل شود که دستاوردها در طویل ترین جنگ امریکا، از بین نمی‌رود.
به گفته او، ایالات متحده و شریک‌هایش، در افغانستان قربانی دادند و پول و منابع زیادی را مصرف کردند تا امنیت و ثبات در این کشور برقرار شود.
این مقام نظامی امریکا تاکید کرد که با گذشت هر روز واشنگتن می‌خواهد تا تمامی دستاوردهای افغانستان مصون بماند.
لویید آستن افزود که حدود ۳۴۴ هزار نظامی افغان در حال حاضر، رهبری تقریباً همه عملیات ها در کشور شان را به عهده دارند.
به گفته جنرال آستن، آینده افغانستان به دست افغان‌هاست و انتخابات ماه آینده یک مرحله خیلی مهم برای مردم این کشور خواهد بود.
او افزود که اگر رهبری افغانستان تصامیم درست را به خاطر پیشرفت‌ها با امریکا انجام ندهد، فرصت‌هایی که به دست آمده اند، به آسانی برباد شده میتوانند.
پیش از این رییس ستاد مشترک ارتش امریکا گفته بود که افغانستان پس از انتخابات شانزدهم ماه حمل شاهد دوره بی‌ثباتی بزرگتر خواهد بود.
جنرال مارتین دیمپسی همچنان گفت که وزارت دفاع امریکا چندین گزینه را در مورد تعداد نیرو های این کشور پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان در نظر گرفته است که از صفر تا ده هزار عسکر را در بر می گیرد.
سفیر امریکا در کابل هم به روز چهارشنبه گفت که تاخیر در امضای توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن، برای آنها مشکل ساز شده است.
جیمز کننگهم گفت که شاید جانشین حامد کرزی این توافقنامه را امضا کند.
برای امضای این سند، رییس جمهور کرزی شرط‌هایی را مطرح کرده که ظاهراً توقف تلاشی خانه‌های افغان‌ها و آغاز عملی گفت‌وگوهای صلح با طالبان است.
حامد کرزی این را هم گفته که رییس جمهور آینده افغانستان می‌تواند این سند را امضا کند.
اما ایالات متحده از این ناحیه به نحوی نگرانی دارد و می‌گوید که تاخیر در امضای این سند، پلان‌های آنها را برای حضور نیروهای احتمالی در آینده، با مشکلات زیادی روبرو می‌‍سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.