کرزی به رسانه‏‎های سریلانکا: رییس‌جمهور بعدی اشتباهات من را تکرار نکند

گزارشگر:17 حوت 1392 - ۱۶ حوت ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی هنگام بازگشت از کشور سریلانکا به رسانه‎های این کشور گفته که به رییس‌جمهور بعدی افغانستان مشوره خواهد داد تا اشتباهات او را تکرار نکند.
بربنیاد خبرنامۀ ریاست‎جمهوری، رییس‌جمهور کرزی در این دیدار در مورد حقوق بشر در سریلانکا و اهمیت حقوق بشر در افغانستان گفت: صلح زنده‌گی بهتر و حقوق انسان‌ها را ضمانت می‌کند. جنگ تمام جاده‌ها را به طرف تخطی حقوق بشر سوق می‌دهد. به هر اندازه‌یی که صلح در کشور ما باشد،mnandegar-3 به همان اندازه ثبات و امنیت و حفاظت از حقوق بشری مردم ما فراهم می‌گردد. به این لحاظ از دید و تجربه افغانستان باید به طور قطعی به حقوق شهروندان ما توجه صورت گیرد، زیرا افغانستان روزانه شاهد تخطی حقوق مردم خویش بوده که این عمدتاً به سبب جنگ و پیامدهای ناگوار آن است.
آقای کرزی دربارۀ انتخابات گفته که در انتخابات کدام نامزد دلخواه ندارد و شماری کاندیدانی که وجود دارند، همۀ آن‌ها را می‌شناسد و در حکومت همرای وی کار کرده‌اند و با آنان دیدارهایی نیز داشته است.
آقای کرزی افزود: من برای‌شان آرزوی نیک دارم. برای من دستآورد بزرگ و بهترین میراثی که بجا می‌ماند، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در افغانستان است، انتخاباتی‌که مردم افغانستان با رای شان رییس‌جمهور آینده را تعیین کنند. هر کسی‌که توسط مردم افغانستان انتخاب گردید، رییس جمهور من منحیث یک شهروند افغانستان، نیز می‌باشد.
حامد کرزی در دیدارش با رسانه‌های سریلانکا در مورد این‌که از رییس جمهور آینده کشور چه می‌خواهد گفت که من به رییس جمهور آینده زمانی‌که قدرت را به‌دست گرفت در مورد ۱۲ سال گذشته و کوشش‌هایم و موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌هایم معلومات خواهم داد. من به رییس‌جمهور بعدی از آنچه ما انجام داده ایم مشوره خواهم داد که در کدام قسمت‌ها اشتباه کرده ایم و چگونه وی این اشتباهات را تکرار نکند.
حامد کرزی در مورد خروج نیروهای بین‌المللی پس از سال ۲۰۱۴ از افغانستان و روابط افغانستان با کشورهای جهان، گفت که ما می‌خواهیم با تمام جهان دوست باشیم به‌خصوص با غرب و می‌خواهیم با آنان دوست باشیم و با آنها روابط استراتیژیک داشته باشیم. ما می‌خواهیم با آنها بهترین روابط را داشته باشیم. یگانه چیزی‌که ما خواستار آن شده ایم این است که این روابط باید صلح را در افغانستان بیاورد، به‌خاطریکه اگر شما می‌خواهید با کشور دیگری روابط ایجاد کنید، این مسئله با مقداری از توقعات نیز همراه می‌باشد، توقعات ما برگشت صلح و ختم خشونت در افغانستان می‌باشد.
رییس جمهور افزود که امریکا به طور کامل از افغانستان نمی‌رود، اگر موافقتنامه امنیتی و دفاعی به امضا برسد، تعداد محدود آنان در افغانستان باقی می‌مانند. تمام کاندیدان ریاست‌جمهوری گفته اند که زمانیکه رییس‌جمهور شدند، موافقتنامۀ امنیتی را به امضا می‌رسانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.