نقش مارشال فهیم در جهاد و مقاومت تعیین‌کننده بود

گزارشگر:مسعود ترشتوال/ 19 حوت 1392 - ۱۸ حوت ۱۳۹۲

mnandegar-3مارشال فهیم در دوران مقاومت یکی از چهره‌های سرشناس در عرصه مبارزات سیاسی، نظامی و اجتماعی بود. نقش مارشال فهیم در جهاد و مقاومت مردم افغانستان تعیین کننده بود. زندگی مارشال فهیم را می‌توان به چهار مرحله تقسیم کرد.

حضور در مراحل ابتدائی جهاد
مارشال فهیم برای اولین بار با جمعی از دانشجویان دانشگاه، جهاد را آغاز کرده و توانست با موفقیت کامل به سرانجام برساند.
مارشال فهیم در دوران مقاومت یکی از چهره‎های شاخص و سرشناس در عرصه مبارزه سیاسی، نظامی و اجتماعی بود.
جانشینی فهیم پس از احمد شاه مسعود
جانشینی مارشال فهیم پس از احمد شاه مسعود به عنوان فرمانده مجاهدین نقطه عطفی است که می‎تواند یک روند بزرگ ملی تلقی شود زیرا دشمنان افغانستان به این باور بودند که صفوف مجاهدین را درهم شکسته‌اند اما مجاهدین با تشکیل جلسه‌ای فهیم را به عنوان جانشین مسعود تعیین کردند که وی توانست تا حد زیادی نبود مسعود را پر کند.
مرحله ثبات افغانستان
مارشال فهیم در سال ۲۰۰۱ میلای توانست اکثر مجاهدین را در صفوف موافقین دولت بسیج کند.
وی در یکی از سخنرانی‎های خود در سال ۲۰۰۱ میلادی در جمعی از مجاهدین گفته بود که آرمان ما رسیدن به افغانستان با ثبات، امن و برای مردم است.
فهیم در این سخنرانی همچنین به مجاهدین گفته بود که مرحله مقاومت به پایان رسیده و افغانستان وارد یک گذار تازه شده است که باید به نقش حضور توده‎های مردم در آن توجه شود.
سکوت مارشال فهیم در سال‎های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ ناشی از تدبیر و وطن دوستی او بود که او در این سال‎ها از مجاهدین افغان می‎خواست تا در راه حل مشکلات افغانستان و برای پیشرفت این کشور تلاش کنند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.